Groeten uit Lviv


Advertisement
Ukraine's flag
Europe » Ukraine » Lviv
July 12th 2008
Published: July 12th 2008
Edit Blog Post

Groeten uit Lviv, oftewel Lvov, oftewel Lwow 😊 Dat is in 't Oekraiens, Russisch en Pools. Het is gelukt om Oekraine te bereiken!

Vanuit Bardejov ben ik met 3 bussen gegaan, eerst naar Presov en dan naar Michalovce, om daar de bus de grens over te nemen. Immigration card invullen, dit is weer een "echte" grensovergang, de Europese Unie uit. Vlak voor de grens koopt de buschauffeur nog wat spullen in een supermarkt, net als enkele passagiers. Grenscontrole gaat vrij snel, Slowaakse controle en Oekraiense controle, samen in een half uur. Stempel in mijn paspoort en ik mag het land in! De buschauffeur gaat op diverse plekken met zijn tasjes van de supermarkt langs grens-personeel en komt met lege handen terug... Omkoping? Vriendendienst? We zullen het nooit weten 😊

De stad Uzhhorod ligt ongeveer tegen de Slowaakse grens aan, dus daar zijn we meteen. Klok een uur vooruit, ik ben nu een tijdzone verder naar het oosten. Geld PINnen, hryvnia hebben ze hier, en naar een hotel, een enorm betonnen blok uit de Sovjet-tijd. Het wordt zelfs gerund door Inturist, de vroegere staats-dienst voor toerisme. Hotel Zakarpatye, niet duur, slechts 100 hryvnia, gedeeld door iets meer dan 7, is minder dan 15 euro. Die middag een beetje in het centrum rondgelopen, langs de rivier de Uzh gebanjerd (Uzh-horod is Uzh-stad; horod = gorod = grad net als in bijv. Leningrad of Wolgograd), biertje gedronken op een terras aan de rivier.

Gisteren, na het ontbijt in het enorme maar vrijwel lege restaurant van het hotel, langs het busstation voor een bus naar Lviv. Ik had al gezien dat treinen er 9 uur of zo over doen, en volgens mijn reisgids de bus iets van 4 uur, dus deze keer maar met de bus. Kaartje kopen... bus vertrekt pas 13:40, en het is dan nog geen 10 uur. OK, toch maar doen. Tas teruggebracht naar mijn hotel en nogmaals het centrum in gelopen, het vervallen kasteel gezien, en koffie op een terras gedronken. Er was namelijk geen koffie bij het ontbijt in het hotel...

Dit land is sowieso wel weer een stapje terug, allemaal een stuk armer, gaten in de wegen, slechter onderhouden gebouwen. Bij aankomst in mijn hotel was er geen water; later wel weer. En dienstverlening is ook niet hun sterkste punt, dat hebben ze blijkbaar geleerd in de Sovjet-tijd, het gaat allemaal erg langzaam in bijv. restaurants.

Anyway, in Uzhhorod terug naar mijn hotel om mijn rugzak op te halen, en naar het busstation. De bus komt, vrij kleine bus, krappe stoelen, druk, warm. Niet goed. We rijden via een redelijke weg, maar het duurt nogal lang, en in diverse steden rijden we langs het busstation. Kost allemaal veel tijd, dus over de 270 km of zo doen we bijna 5 1/2 uur! Dat doen we dus niet weer, dit soort afstanden volgende keer toch maar met de (nacht-)trein. Aangekomen in Lviv eerst nog met een marshrutka, een soort mini-stadsbus, het centrum in, en ingecheckt in Hotel George. Bijna 2x zo duur als het vorige hotel, maar nog steeds goedkoop. Hier heb ik helaas geen eigen badkamer, maar wel een wastafel. En 's avonds Kip Kiev gegeten 😊 Kipfilet gevuld met iets van kaas, gepaneerd en dan gefrituurd. Smaakte prima.

Vandaag wat door het centrum gelopen, nog niet echt aan het sightseeen. Mijn mobiel werkt hier niet, dus ik ga wellicht proberen hier een SIM-only te vinden. Verder maar vast proberen om een trein te regelen voor over een paar dagen, eens kijken of dat hier beter gaat dan in Kosice...

Groeten uit een warm Lviv,
Alard.


Advertisement



Tot: 0.611s; Tpl: 0.028s; cc: 11; qc: 52; dbt: 0.2744s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb