Hideg husvet

Europe » Switzerland » North-East » Zürich » Zürich
June 24th 2013
Published: June 30th 2013

(Na vegre elkeszult a husveti utazasrol szolo blogbejegyzes...kisse lusta vagyok mostanaban 😊

Egy ideje gondolkodtam mar, hogy el kellene mennem Liechtensteinbe - valahogy misztikusan hangzott. Meg is neztem, hogy lehet oda legkonnyebben eljutni, es a gep kidobta, hogy Zurichen keresztul. Mivel meg ott sem voltam, husvetra beterveztem ezt az utat.

Mivel Britanniaban a Nagypentek is munkaszuneti nap, ezert csutortok este repultem, es szerencses modon a London City Airportrol, ami a munkahelyemtol kb 20-30 percre van csak, vagyis kenyelmesebb volt az ut. Egy kellemes vacsorat kovetoen elhelyezkedtem a viszonylag kicsi British Airways repulon (Embraer 170), ahol mindket oldalon ket sorban voltak szekek, de eleg kenyelmes volt az ules. Gurulas kozben lattam valamit, es ez alapjan helyesbitem egy korabbi megjegyzesemet: mikor Amszterdamba repultem, irtam, hogy a gep aljan, oldalt volt valami femlemez, ami gurulas kozben ott volt, aztan felszallas utan eltunt, es erre azt irtam, hogy valamilyen, a jobb legaramlast segito lemez lehetett. Most meglattam, hogy valojaban annak az uregnek a fedolemeze, ahova a kerek becsukodik. Most mar ezt is tudom 😊

Eleg kellemesen telt az ut, a repteren is minden OK volt: kis varakozas utan atvettem az elore megvasarolt Zurich Card-omat, ami sok helyre biztosit ingyenes vagy kedvezmenyes belepest, jo a tomegkozlekedesre is meg a vonatra is a kozigazgatasi hatarokon belul. Szerencsere a villamostol nem messzire volt a hotel - esett az eso rendesen 😞 Es volt vagy 5 fok. A szoba kellemes es csendes volt, es meg a furdoszobaban is volt egy kis tv 😊

Penteken egy konnyu reggelit kovetoen elmentem az Ovarosban talalhato vizitemplomhoz, ami egy gotikus templom, egyik oldalaval a Limmat folyoban, a templom elott pedig a reformator Ulrich Zwingli szobraval. A templom sajnos zarva volt, viszont rogton mellette van egy modern muveszeti muzeum, ahova bementem. Sajnos fotozni nem lehetett, de megprobalok leirni par alkotast. Az egyik egy emelveny volt, rajta targyakkal, a cime pedig 'The atomic formula for the transmutation of base matter into milk' - vagyis nagyjabol 'Az alapanyag tejje valo atalakulasanak atomi keplete'. Az emelvenyen volt peldaul egy darab zokni, mellette egy kicsi piramis, majd egy konzervdoboz es egy fogkefe, a keplet pedig: zokni + piramis / konzervdoboz - fogkefe, amibol talan egy kigyo lett. Meg volt egy szelet kenyer harapassal a sarkaban, negyzetgyok alatt. Meg volt egy kis tej is meg egy macska is az emelveny ket, tavolabbi reszen, vagyis volt egy kis logikai kapcsolat is. Erdekes volt. Mint ahogy azok a dobozok is, melyek kivulrol teljesen feketek voltak, oldalukon egy lyukkal, amibe benezve mindegyikben mas-mas jelenet volt. Az egyikben vallasos temaju, a masikban haborus, a harmadikban egy bordely, stb. Es meg mindenfele modern alkotasok, elvontabbak meg kevesbe elvontak, mint pl Szigethy Ida nehany munkaja. Korabban nem hallottam meg a muvesznorol, de gondoltam, leirom a nevet, hatha valakit erdekel bovebben a munkassaga.

Az ovaros jellegzetes, regi hazai kozott haladva elsetaltam a Mucsarnokhoz (Kunsthaus), ami elott egy hoember szobra lathato. Ez teljesen helyenvalo volt, mivel kozben havazott kicsit. A bejaratnal Rodin: A pokol kapuja cimu lenyugozo alkotasa all. Odabent egy atfogo kiallitast lattam a kozepkori, vallasos temaju festmenyektol kezdve az altalam nagyon kedvelt 17. szazadi nemetalfoldi eletkepeken es szep impresszionista alkotasokon keresztul nehany latvanyos es meg szamomra is ertheto modernebb darabbal. En, bar nyitott vagyok, es megnezem a modern alkotasokat is, sokszor nem ertem, mit abrazolnak, de itt volt par kep, ami tetszett. Volt egy resz svajci festok alkotasaival is; ezeket sajnos nem talaltam tul izgalmasnak.

Kozben elallt a ho, ismet esett az eso. Mivel az ettermek egy resze zarva volt igy kora delutan, meg a kozelben levok kisse koltsegesek is voltak, egy thai kajaldaban kotottem ki, ahol az enyhe curry eleg erosre sikerult, de finom is volt 😊 Ezutan ittam egy finom kavet egy folyoparti, regi kavezoban, majd a csendesedo esoben visszasetaltam majdnem a hotelig. Nem sokkal kesobb megerkezett egy magyarorszagi baratom, Akos, majd kicsivel kesobb bementunk a belvarosba, es talaltunk egy kellemes kocsmat, a Rheinfelder Bierhalle-t. Padokon lehetett ulni a hosszu asztalok ket oldalan, es bar volt valamennyi hatterzene, leginkabb a vendegek zsivajat lehetett hallani. A soroskorsokkal egyutt meg jobb volt a hangulat, a vacsoram pedig egy nagyon finom, hazi marhaburger volt tukortojassal es sajtos rosztivel. Svajcban mindenkeppen erdemes megkostolni a rosztit meg a sajtot mint ket helyi jellegzetesseget. Laktatos adag volt, le is setaltuk utana meg a kornyezo utcakon, beterve 1-2 ejjeli szorakozohelyre.

Masnap szaraz ido volt, majd elkezdett esni, de ettol fuggetlenul elutaztunk Luzernbe, kb 50 percre Zurichtol. A Luzerni-to leginkabb kodos volt a kb 6-7 fokban, de a varos jol lathato volt. Eloszor az allomastol nem messze talalhato fedett Kapellbrücke-n setaltunk at, ami talan Luzern leghiresebb epitmenye, es a Reuss folyon ivel at, kozel a toval alkotott torkolathoz. A hidat 1333-ban epitettek mint a helyi eroditmeny reszet, kozepen egy, a vizben allo toronnyal, ami tomlockent szolgalt egy idoben. Bar 1993-ban jelentosen megrongalodott egy tuzben, sikerult szepen helyreallitani es megmenteni a XVII. szazadi freskok egy reszet is.

A tulparton kellemes ovaros regi, jellegzetes hazakkal, majd nyugat fele, ismet a folyo fele haladva elertuk a regi varosfalat sok tornyaval, ahol az egyik toronyba folmaszva vegig lehetett haladni a falon, majd lejonni egy masik toronyban. Az esos ido ellenere kellemes latvanyban volt reszunk. Innen tovabbhaladva elmentunk egy kellemes etterembe, a Restaurant Fritschi-be, amit csak ajanlani tudok, mert kellemes, regies a legkor, es finom es laktato eteleket szolgalnak fel. A valasztasom ezuttal a Berni roszti volt, ami egy egytaletel rosztivel, baconnel, gombaval, sajttal es hagymaval. Volt hozza egy kis salata is 😊

Bar odakint meg mindig esett kicsit, azert elmentunk az Oroszlan-emlekmuhoz, ami kisse eszak fele, de meg mindig a belvarosban, rovid setat kovetoen erheto el. A hazak kozott egy kis park terul el, melynek egyik oldalan, a sik reszen lehet bemenni, ahonnan egy nagy sziklahoz jutunk, elotte egy kis toval, es a szikla oldalaban, a viz folott a haldoklo oroszlan emlekmuvevel. Ez az emlekmu azon svajci gardistaknak allit emleket, akiket 1792-ben, a francia forradalom alatt a tomegek, a francia udvar lerohanasa soran megoltek. Ez az emlekmu is Luzern egyik hires latnivaloja.

Innen visszautaztunk Zurichbe, majd egy kis piheno utan egy libanoni etteremben vacsoraztunk, ami allitolag a legjobb Zurichben (Le Cedre). A houmous, kolbasz, falafel es nehany husfele igen izletes volt, a hangulat is kozel-keleti, de az articsoka kicsit fas volt. Igaz, mikor a pincerno keresere visszajelzest hagytunk, a no nagyon tiltakozott, merthogy o szemelyesen szerezte be frissen. Lehet, akkor tul lett fozve. Mindegy, o kerdezte 😊

A vacsora utan meg maszkaltunk kicsit a varosban, majd vasarnap reggel elutaztunk Vaduzba, Liechtensteinben. Odafele ugy tunt, hogy a csatlakozo buszt pont el tudjuk kapni a vasutallomason, de sajnos egy tavolabbi vaganyon allt meg a vonat, igy lekestuk, es volt kb fel ora varakozas a kovetkezo vonatig. Most is ugy 5 fok korul lehetett, de szerencsere nem esett semmi. Aztan jott a busz, es Svajc keleti reszerol indulva, a Rajnan atkelve megerkeztunk Liechtensteinbe. Eleg kodos volt, de azert az ut mellett lehetett latni egy-ket dombot, rajtuk regi varkastelyokkal, parat a nagyhercegsegben talalhato huszonegynehany kozul, melyek nemelyike elvileg megtekintheto.

Rovid buszozas utan megerkeztunk Vaduzba, ahol egy kis setalast kovetoen eloszor egy ettermet kerestunk, mivel kozben ebedido lett. Egy kellemes helyet talaltunk (Restaurant Lett), ahol egy grillezett borjuszeletet valasztottam fuszervajjal es vegyes zoldsegekkel - igen izletes volt. Innen a varkastely fele indultunk, amibe ugyan nem lehet bemenni, mert a nagyherceg ma is ott el, viszont fel lehet maszni a hegyoldalba, nem is kell tul magasra menni. Az 1300-as evekbol valo kastely impozansan all a hegy oldalaban. Fentrol lehet latni a modern muveszeti muzeumot es a varoshazat, illetve a Voros hazat, ami regi epitesu, jellegzetes kotorony, mellette pedig egy voros haz 😊 A var folott, a hegyoldalban pedig havas erdo.

Kis nezelodest kovetoen visszatertunk a varosba, es del fele, a varoskozponton athaladva, elertuk a regi Rajna-hidat, ami egy fedett gyalogos hid, fabol epitve. A Rajna nagyon alacsony volt, gondolom, mert meg nem indult meg az olvadas a hegyekben. A hidon athaladva, pontosan a hid kozepen, elertuk a liechtensteini/svajci allamhatart, ami annyira nem is meglepo a mai Europaban - gondoljunk csak az esztergomi Maria Valeria hidra. De azert erdekes volt. A hid tuloldalarol reszben kodbe burkolozott, havas hegycsucsokat lehetett latni Vaduz folott, sot, kesobb, mikor a busszal visszafele haladtunk, es a felhok elkezdtek eltunni, igazan impozans hegycsucsok bukkantak elo.

Mint kiderult, visszafele nem megy az a vonat, ami az internet szerint ment volna, igy kicsit tovabb tartott visszaerni Zurichbe. Kesobb maszkaltunk meg kicsit a varosban, aztan elmentunk a Johanniter etterembe, ahol igen finom eteleket adnak jo aron. Akkor este egy cordon bleu csirkemellet ettem egy erdekes izu, kellemes fuszerrel elkeszitve - izlett. A vacsora utan maszkaltunk meg kicsit a varosban, betertunk egy-ket szorakozohelyre.

Husvet hetfon eleg csendes volt a kornyek, de ez nem meglepo. Kora delutan kellett kimennunk a repterre, igy volt meg par orank Zurichben, es kozben kisutott a nap! Az ovarosban maszkaltunk, a szep, regi epuletek kozott. Betertunk a Grossmünster nevu katedralisba, amely eleg egyszeru diszitesu, viszont van par erdekes szines uvegablaka. Innen atsetaltunk a folyo tuloldalara, ahol a Fraumünster nevu katedralisba tertunk be. Ez a templom egy Chagall-uvegablakrol hires, amit sajnos nem lehet fotozni, viszont sajat szememmel lattam, es tenyleg gyonyoru - klasszikus temakat abrazol, mint peldaul Maria Jezussal, Chagall stilusaban.

A szep napsutesben a Zurichsee partjan eszaknyugat fele setaltunk, ahol lattunk par szep epuletet meg egy szep reformatus templomot egy domb tetejen, majd visszatertunk az ovarosba, es az elozo naprol megismert es megkedvelt Johanniter etteremben ebedeltunk - ha jol remlik, ezuttal is valami roszti-szerut ettem 😊

A visszaut is rendben ment, kellemes husveti hetvege volt - az idojarast leszamitva. Osszessegeben tetszett Svajc, talan visszaterek meg, mondjuk Genfbe vagy valahova.

Tot: 0.096s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0505s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb