Majusi korutazas


Advertisement
France's flag
Europe » France » Centre » Amboise
July 27th 2013
Published: July 29th 2013
Edit Blog Post

Majusban egy kellemes korutazason vettem reszt, ami igen sokszinu volt. Eloszor Magyarorszagra repultem, ahol egy kis idot Budapesten toltottem par volt kollegammal/baratommal, majd leutaztam Szegedre. Eppen borfesztival volt, igy paran ugy gondoltuk, kilatogatunk, azonban epp, ahogy odaertem, este 7-kor, elkezdett szakadni az eso, bezavarva a sok latogatot a szabadteri padokrol a ponyvak ala. Mivel nem akarta abbahagyni az eso, meg a padok total vizesek voltak, vegul a szokasos kocsmaban es pizzeriaban beszelgettunk kicsit.

Masnap egy barati beszelgetes/latogatas utan osszefutottam par baratommal, es egy fozessel egybekotott kellemes estet toltottunk egyutt. Vasarnap, kesoi indulast kovetoen vegul a Vendeglo a Regi Hidhoz nevu etterembe (regi Ego Arany) tertem be, ahol egy nagyon finom harcsafilet ettem tuzdelve, gombaval es sajttal elkeszitve, hercegno burgonyaval es egy pohar nagyon finom Irsai Oliver-fele borral (a pontos nevere nem emlekszem). Nagyon kellemes ebed volt a teraszon 😊 Innen a budapesti vonathoz mentem, ami most epp nem volt pontos (5 perc kesessel indult). Megkerdeztem a kalauznot, hogy az 5 perc keses ellenere siessek-e a csatlakozo vonatomhoz a Keletibe, vagy nem erdemes. Erre eloszor azt mondta, hogy nincs is keses, aztan mikor mondtam, hogy de igen, van, akkor mondta, hogy majd Ferihegy megallot kovetoen behozzuk a lemaradast, sot, korabban erunk be. Erdekes elmelet volt, kivancsi voltam ra. Hat, vegul 11 perces kesessel ertunk be a Nyugatiba, ha jol remlik, igy persze nem rohantam, es kenyelmesen elertem a kovetkezo miskolci vonatot, ahol egy baratomat terveztem meglatogatni es turazni kicsit.

A Promenade Panzioban szalltam meg, ami kozponti helyen, a Szechenyi utcan van, es a vezetoi/tulajok nagyon segitokeszek es kedvesek voltak, a szoba pedig tagas es csendes. Mivel masnap punkosdhetfo volt, a buszjegy vasarlasa nem volt tul egyszeru, de vegul osszejott, kibuszoztam a Majalis-parkba, es onnan egy kb 7.5-8km-es turat tettem Lillafuredre. Nagyon szep ido volt, bar aznap hajnalban esett az eso, igy itt-ott dagonyazos volt. Lehet, ez vonzotta oda azt a vaddisznot is, amit lattam elrohanni - egyszer csak hallottam egy kis zajt jobbrol, majd egy kis visitast es csortetest. A zaj hallatan ledermedtem, azt hittem, felem tart, de szerencsere a masik iranyba futott 😊

Szep helyeken at haladva ugy 2 ora 15 perc alatt jutottam el Lillafuredre, ahol a Tokert Vendeglobe tertem be, mivel legutobb (2004-ben talan) igen jot ettem ott. Gondolkodtam, mit is egyek, amikor jott a pincer, kerdezte, mit hozhat. Mondtam, hogy nezelodom, de egyelore csak egy kis asvanyvizet. Erre fapofaval mondta, hogy nagyon jo napi menujuk van. Megneztem, nem volt tul fantaziadus a napi menu, es mikor visszatert, mondtam neki, hogy szeretnek egy kis vadat meg halat is enni, csak nem tudom, mekkorak az adagok. Na, egybol felderult a feje (mily meglepo), es vegul egy kis vadragut valasztottam meg roston sult pisztrangot krumplival. A leves egesz jo volt, kisse savanykas, kellemes. A pisztrang kisse sosabb volt, mint ami nekem bejon, de osszessegeben jo volt. Desszertnek meg egy kis turogombocot valasztottam fahejontettel - nagyon erdekesen hangzott, es finom is volt 😊

Az ebedet kovetoen gyors setaba fogtam a Hamori-to menten, es el is ertem a kisvasutat az oskohonal. Nosztalgikus utazas volt, elveztem 😊 Miskolcra visszaterve, rovid piheno utan talalkoztam a baratommal, Gaboval, jol elbeszelgettunk egy kellemes vacsora es egy kis rose mellett, majd egy kis varosnezo setat tettunk. Masnap reggel Budapestre vonatoztam, ahol Akos baratommal kajaltunk es toltottuk el a napot egy kiallitason, majd este a Depeche Mode-koncertre mentem. Ismet fantasztikus volt, sot, talan kicsit jobb is, mint a legutobbi, es most nem is esett! Hatalmas elmeny volt 😊

Reggel kimentem a repterre, es 10 ora utan valahogy ment a gepem Parizsba, ahol eloszor is egy kis etterembe mentem nem messze a Notre Dame-tol, ahol korabban mar voltam, es most egy Crepe Nordic-ot ettem, ami palacsinta volt lazaccal toltve, rajta kis tejfol, melle meg egy kis salata. Hozza egy kis finom feher bort ittam, majd nem sokkal kesobb a vonathoz mentem, amivel leutaztam egy Tours-hoz kozeli varoskaba, ahol talalkoztam szuleimmel meg tesomekkal egy csaladi osszejovetelre (Apam szuletesnapjat unnepeltuk egy Loire-menti uttal egybekotve). Amboise egy szep, tortenelmi kisvaros a Loire mellett, es talan a leghiresebb szulottje Richelieu biboros, vagyis Armand du Plessis. Aznap este ismet szerencsesen valasztottunk ettermet (meg a Tripadvisor ajanlasaval is), ez a L'Epicerie volt, ahol az egesz jo aru es kellemes hangzasu fogasok mellett meg kedvezobb aru menuk kozul is lehetett valasztani, melyek nem okoztak csalodast - sot! Eloetelnek egy kis pastetomot ettem salataagyon, majd foetelnek az egyik kedvenc francia etelemet, kacsacombot (confit de canard) valasztottam egy kis Daphinoise burgonyaval (rakott, tejszines, sokszor baconnel es sajttal). Ezt egy kis sajtkostolo kovette, majd egy kellemes narancsos palacsinta. Nagyon izletes volt 😊

Csutortokon eloszor Villandry kastelyaba latogattunk el, ami elsosorban a kertjerol hires. A kastely nem tulzottan nagy (foleg Versaille-hoz kepest), viszont gazdagon diszitett, szalonnal, halotermekkel, kiralyi fogadoszobaval, nagyon szep etkezovel es konyhaval. Az uri termeket szep mennyezetfreskok diszitik. A kastelybol kilepve a kertbe erunk, ahol eloszor is egy oriasi kiterjedesu vetemenyes talalhato mindenfele kaposztaval, salataval es egyebekkel, koztuk fakkal es itt-ott szokokutakkal, a kert mellett pedig kisebb, a kastellyal megegyezoen feherre festett haz, valoszinuleg a kerteszeknek. A vetemenyes mogott egy kisebb kert sovenybol keszitett labirintussal, majd par lepcsofoknyi emelkedo utan egy kicsit nagyobb kert kovetkezik sok sovennyel, tarka viragoskerttel es egy szokokuttal. Innen szep kilatas nyilik az alant elterulo tora, melyben volt par hattyu is, mogotte pedig a kastelyra. A domboldalba epitett lepcson leereszkedve es a tavat megkerulve a kastely mogott talalhato domboldalhoz erunk, melyre lejtos osvenyen lehet felmaszni, es egeszen a kastely felso szintjeig el lehet setalni. Innen nagyon szep a kilatas az egesz kertkomplexumra. Rogton a kastely mellett (a vetemenyes es a domboldal kozott) van a szerelem kertje negyfele kisebb kerttel, kulonbozo modon nyilt sovenyekkel. Ez a kert meltan hires peldaja a francia kertkulturanak!

A kijarat mellett talaltunk egy kis pavilont, ahol egesz jo palacsintat lehetett kapni 😊 Innen tovabbautoztunk, es az Azay-le-Rideau nevu csendes kisvarosba mentunk, ahol egy masik nagyon szep kastely talalhato. A varoskabol egy kis parkba lepve a portasepuletbe erunk, ahol a jegyeket es ajandekokat lehet venni, majd az epulet masik oldalan egy park talalhato. Par metert megteve sebes folyasu vizhez erunk, benne kicsi vizlepcsokkel, es egy hidon atkelve a kastely elotti udvarra erunk. Ez a kastely az egyik elso volt, ahol a lepcsohaz nyitott, es emellett a lepcsofordulokbol szep kilatas nyilik az udvarra, a hidra es a parkra. Negyszintes a kastely, es a tetoter is igen impozans a tartogerendakkal, de nagyon szepek a kulonfele termek a kandallokkal, melyek kozul sokon egy koronas szalamandra lathato, amit I. Ferenc vezetett be cimerallatkent, es az Orleans-Angouleme haz cimereve valt.

A kastely korul, a folyo tuloldalan tettunk meg egy kis setat, majd tovabbautoztunk, utbaejtve Usse kastelyat, ami sokak szerint a Disney-fele logo-kastely modellje volt. Bar ide nem mentunk be, de kivulrol nezve volt valamennyi hasonlosag, igaz, nem voltam teljesen meggyozodve a modellsegrol. Ez mondjuk nem meglepo (marmint hogy sokak szerint nagy a hasonlosag), mivel olvastam mar olyat, hogy a magyar es a brit parlament hasonmasok. Mindketto gotikus, meg folyoparton all, de szerintem itt vege is a hasonlosagnak (hasonmassagrol nem is beszelve). Szoval Usse kastelyatol tovabbautozva Langeais varosaba ertunk, ahova egy szep hidon lehetett a folyon atjutni, ami kicsit hasonlit a Lanchidra 😊 A kastely a varoska kozepen fekszik, mellette kavehaz es hentesbolt. A ket massziv torony kozott talalhato kapuhoz kis felvonohidon lehet eljutni, majd odabent egy udvar talalhato, annak tuloldalan egy kicsit magasabban elterulo kert. Ez a kastely leginkabb a regi faliszonyegeirol hires, melyek valoban gyonyoruek. Nagyon tetszettek meg a kozepkori szekek es szekrenyek es a szines padlolapok meg a szepen berendezett kiralyi ebedlo - bar a vaddisznofej mar kicsit zoldes arnyalatu volt 😊

Masnap Chenonceau kastelyaba latogattunk el. Ez a kastely a Cher folyo fole epult az 1500-as evekben, amikor II. Henrik a szeretojenek, Diane de Poitiers-nek adta az elozo kastelyt, o pedig megbizast adott egy mernoknek a kastely atepitesere. II. Henrik halala utan ozvegye, Medici Katalin visszavette a kastelyt Diane-tol, karpotlasul egy kisebb kastelyt adva.

A jegy- es ajandekpavilont elhagyva egyenesen a kastely, balra egy park talalhato - ide mentunk eloszor. Itt egy nagyobb labirintus van, mely sovenybol keszult, es a kozepen ennek is van egy kis kilato, mint Villandryban. Mig a Villandryban talalhato sovenyen itt-ott voltak kis kapuk, igy ki lehetett szabadulni, ha valaki eltevedt, itt magasabb is a soveny, es nincsenek rajta kis kapuk, igy izgalmasabb 😊 Kicsit odebb ogorog mitologiai figurakbol alkotott kariatidak lathato, majd a foutra visszaterve, rovidesen a kastelyhoz erunk. Itt van egy-ket kisebb epulet, melyekben bufek es ajandekboltok talalhatoak, elottunk pedig a kastely. A kastelytol balra van egy nagy kiterjedesu park sovenyekkel, viragokkal, osvenyekkel es szokokutakkal - impozans latvany! A kastely kis kikotojet megkerulve, egy hidon athaladva elerjuk a kis udvart, benne a regi erossegbol megmaradt toronnyal, ami a kastelytol elkulonulve all. A kastely haromszintes, bal oldalt eloszor a kis, gotikus stilusban epult kapolnat lehet megtekinteni, amely folott egy kis konyvtar es egy kis szoba talalhato kulonfele korabeli rajzokkal. A szep szalonok es kandallos, baldachinos agyas haloszobak mellett a legerdekesebb resz a galeria, ami a foldszinten talalhato, es a folyo folott fut keresztbe. Benne mellszobrok es festmenyek, igy peldalul Richelieu biboros es kulonfele uralkodok portrei, alant a sebes folyasu Cher. A foepuletbe visszaterve egy nagyobb es egy kisebb konyha lathato, ez utobbiban egy sokreszes, rezbol keszult kuglofforma-keszlet 😊

Innen visszatertunk Amboise-ba, majd meglatogattuk a Clos Luce kastelyt, ahol Leonardo da Vinci toltotte elete egy reszet, es sok mindent itt talalt fel. A szep haloterem es nehany szalon mellett az alagsorban levo kamrak nagyon erdekesek, ahol a talalmanyait lehet megtekinteni. Leonardo jelentos volt peldaul a hadiiparban, es igy peldaul megalkotott egy tankot, ami egy negy kereku jarmu, rajta egy kup alaku kunyhoval, benne pedig sok iranyban agyucsovekkel. Ha jol remlik, talan forgott is a torony. Alkotott egy olyan agyut is, ami egyszerre 10 lovest kepes leadni es egy olyat is, ami oldalrol nezve haromszog-alaku, es a haromszog egy-egy elet 11, egymas melle rakott kis agyucso alkotja, melyeket betoltve egyszerre 11, az elforgatasokkal sorozatban 33 loves adhato le. Azert nem csak a hadiiparban alkotott - ott volt a helikopter, amit elvileg ket ember hajtott volna kezzel (nem tudom, ez folemelkedett-e valaha), egy gula alaku ejtoernyo, a siklorepulo, kitolhato letra, vizatemelo berendezes, kerekpar es auto (ez utobbi lendkerekes-jellegu), de az o talalmanya volt az elso csapagy is meg a mentoov es a hid, melyet az egyik parton allo pillerje korul el lehet forgatni. Ennek egy valtozatat lattam New York-ban, mikor egy hajokirandulason megkerultuk Manhattan-t, es volt egy vasuti hid, ami a kozepen talalhato tengelye korul fordult el 90 fokkal.

A kastelyban tett nagyon erdekes latogatas es a nagy kert meglatogatasa utan egy kis jofajta hazi marhaporkolttel es egy kis vorosborral szulinapoztunk a hazban, amit bereltunk, majd masnap kijelentkeztunk, es Orleans fele indultunk. Eloszor Blois-ban alltunk meg, ahol a varos kozepen, az ut mellett magaslik a kastely massziv tomege. A tagas udvarra belepve, az udvar tuloldalan szemkozt egy nagy lepcsohaz talalhato, ami ugyan jelenleg nem vezet sehova, mert az emelet felujitas alatt van, de mindenkeppen erdemes megtekinteni a meretek es a gazdag diszites miatt. Az udvar jobb oldalan egy gyonyoru, faragasokkal es kisebb szobrokkal diszitett kulso lepcsohaz talalhato, meglepo modon Kiralyi lepcso a neve 😊 A foldszinten hatalmas tanacsterem, benne tronszekkel, ami igen kenyelmes volt 😊 Mogotte a kastely kotara talalhato, benne egy regi, gorog stilusu szoborcsoport talalhato es erdekes vizkopok. A ket tovabbi emeleten kiralyi fogadoterem es haloterem, kis kapolna, halotermek, etkezo es tanacsterem talalhatoak, ez utobbiban korabeli fegyverek es mutargyak.

A szep kastely megtekintese es egy kis kaveszunet utan tovabbindultunk Chambord-ba. Ez egy nagyon massziv kastely, ami eredetileg hetvegi vadaszlaknak keszult. Ehhez kepest van egy kulso fala tornyokkal, majd az udvaron belul a kastely negy hatalmas toronnyal es osszesen harom szinttel, melyekben 365 kandallo es kemeny talalhato. A kapolna nem tulzottan diszitett, viszont van egy erdekes resz nem messze, ahol vadasztrofeak vannak kiallitva (szarvasagancsok), kozottuk jo nehany magyar gyoztessel 😊 Bar ezek a trofeak a XX. szazadbol szarmaznak, nagyon jol illeszkednek a regi vadasztemaju festmenyek, mennyezet-freskok es egyeb diszitesek koze. A sok szalon es a kiralyi termek mellett szamomra a legerdekesebb a kozponti csigalepcso volt, ami kettos megoldasu, es ugy nez ki, mint a DNS a kettos spirallal. Ez a csigalepcso a kastely kozepen talalhato, egy nagy terem kozepen, es a lepcsohaz fala kis oszlopokkal kialakitott ablakokkal diszitett, igy erzekeltetve a kastely meretet, ahogy a lepcson haladunk. A kastely tetejen sok kemeny es diszes tornyok serege lathato es egy kellemes kilatas a kastely elotti teruletre. Az eso ekkor hol esett, hol elallt, de vegul feladta 😊

A vadaszlakot magunk mogott hagyva Orleansba autoztunk, ahol egy modern es nagyon kenyelmes apartman-hotelben volt foglalasunk, kb 20 percre a belvarostol. Besetaltunk a varoskozpontba, ahol egy nagy teren Jeanne d'Arc, az orleans-i szuz lovasszobra lathato, kicsit odebb pedig egy kis utcan nagy nehezen talaltunk egy kellemes ettermet, ahova nem kellett asztalfoglalas (mert a tobbi vagy mind le volt foglalva, vagy nem volt aznap nyitva). Ezuttal baranycombot valasztottam, ami konnyeden jott le a csontrol, es ragni szinte nem is kellett. Hozza egy kis Daphinoise-burgonya, desszertnek pedig egy kis turotorta a tetejen karamellel, kisse creme brulee-hatast keltve. A vacsorahoz pedig jofajta voros bor 😊

Masnap, egy kis palacsintazast kovetoen, eloszor a diszes, gotikus katedralist neztuk meg, ahol Jeanne d'Arc eletet tobb uvegtabla abrazolja. Igy az elson a 30 eves haboruban all a harcolok kozott, a masodikon lohaton ul, es vezenyli a csapatokat, a harmadikon pedig a maglyan lathato - eleg szomoru veget ert szegeny. A katedralisban talalhato Jeanne d'Arc-szentely mellett tobb helyen megemlekeznek rola a varosban, igy peldaul a mar emlitett lovasszoborral es egy emlekhazzal is, melyben audio-vizualis kiallitas mutatja be az eletet. Atkeltunk az aradasban levo Loire folott, megneztuk, honnan vezette Jeanne d'Arc a csapatokat az angolok ellen, hogy visszavegyek Orleans-t, majd nagy nehezen megtalaltuk az archeologiai muzeumot, melyben regi keramiakat, festmenyeket es egyeb targyakat lehet latni, valamint egy kis termet Jeanne d'Arc-rol.

Az utolso vacsorankat egy tenger gyumolcseire szakosodott etteremben koltottuk el, ahol persze mas etelek is kaphatoak, es minden, amit valasztottunk, nagyon finom volt. En egy kis csigat ettem eloetelnek - regen ettem ilyet 😊 Foetelnek a Chartreuse-modra keszult lepenyhal, ami kaposztalevelben keszitett halfile egy finom martassal es gombas rizottoval, nagyon izletes. Desszertnek egy mandulas finomsag tetszett meg.

Hetfon Parizsba autoztunk, ahol szuleinktol elkoszonve (ok Belgiumbol repultek haza kicsit kesobb), tesommal es sogornommel maszkaltunk kicsit a varosban, lattuk a Bastille romjait a metromegalloban, majd vegul egy thai etterembe tertunk be, utana pedig nehany sutemenyboltba. Par ora mulva pedig a Eurostarral visszatertunk Britanniaba.

Nagyon kellemes ut volt, elveztem a kulonfele reszeket (barati talalkozok, turazas, koncert es persze Franciaorszag) 😊

Advertisement



Tot: 0.132s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 46; dbt: 0.068s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb