De eerste dagen!

Europe » Sweden
July 29th 2008
Published: July 29th 2008

Dag 1

Heel vroeg in de ochtend zijn we vertrokken naar Denemarken. Het was zo vroeg omdat we voor twaalf uur de boot wilde hebben naar Denemarken. Het begon al meteen goed, lara was buiten westen op de achterbank. Het was blijkbaar veel te vroeg voor haar! En het regende buiten, het regende en het regende. Heel af en toe scheen de zon eens….. elke twee uur zijn we even gaan stoppen zodat de hond even adem kon halen, plasje doen en even drinken. Wij ook natuurlijk, plaspauze en even de benen strekken noemen ze dat!

Vanaf hamburg werd het uitzicht stukken beter, we kregen zee in zicht. Hiervan genoten we dan ook volop met lara natuurlijk. Die had waarschijnlijk zo iets van Water -> Zwemmen…..heel veel water -> heel lang zwemmen. We kwamen om kwart voor twaalf aan in Putgarden en hadden inderdaad voor twaalf uur ingescheept en de hond naar het dek gescheept. De hond vond het geweldig, wel een beetje herrie allemaal. Zo zaten Lara en ik bijna klem tussen een dekdeur. Best zielig…… maar els was de reddende engel en bevrijdde ons allebei. Op het dek was lara helemaal in haar nopjes, alleen die open trap was wat eng. Voordat de grote meute weer naar de auto ging, gingen wij al vast, zodat ze niet zo drukte om haar heen had. Dat was leuk, een hels kabaal in het ruim door alle autoalarmen die afgingen. Daarbij de deining van het schip, lara bedacht ineens dat ze het vaste land toch veel leuker vond! Heel eerlijk moet ik ook toegeven dat ik dat ook vond.

Om kwart over één reden we de camping op, het was een mooie camping. We mochten zelf een plaatsje uitkiezen. Al snel waren we erachter dat het een vaste gasten camping was. We werden een beetje raar aangekeken zo met Lara uit holland. Van het Deens dat de meeste spraken konden we niks maken. Gewoon hoihoi roepen en verder lopen. Dit bleek namelijk doei te zijn in het Deens. Na lang nadenken en kijken naar een goede plaats kwamen we tot de conclusie dat naast de boom naast het water achter drie caravans wel een geschikte plaats was. Dit bleek ook zo te zijn.

Meteen de bbq aangezet en broodjes opgebakken. Natuurlijk kon lara het niet laten om even de camping van dichtbij te bekijken. In een onbewaakt moment vloog lara door het tentdoek, hop naar het water. Onderweg speelde ze nog met een deense jack russel maar die vond lara niet zo leuk! De eigenaar trouwens ook niet, bah wat een nare vent. Lara was zo uitgeput dat ze als een blok in slaap viel, wij ook uiteindelijk.

Day 1
We left for Denmark very early in the morning, 5 a.m. We left early because we wanted to have the boat to Denmark before midday. It started of good, Lara (dog) was unconscious on the backseat, apparently it was way to early for her!!! And outside the car the rain came pouring down with every once and a while a little bit of sun…. Every two hours we took the dog out for a walk and ourselves (hihihihi), and have something to drink.

The views got better and better when Denmark got closer and closer we even saw the SEA!!!! a lot of sea, if I may say, which we enjoyed. And a very heavy breathing dog down my neck, that dog and water means clear the fastest way to the water!!!! We arrived in Puttgarden at 11.45 a.m. just in time to get on board the 12 o’clock ferry. Then we took the dog out on the main deck, which she found extremely exciting, a bit noisy tough.. Britt and the dog almost got stuck between a sliding door, if it wasn’t for els who pressed a button which opened the door. Lara enjoyed the seaside view the only bad thing about
It was only because she was tied to the boat which has stopped from swimming to Denmark.
We went to our car early to avoid the crowd, which meant more fun for us, all the car alarms went off and of course the moving of the ferry which made Lara a bit nauseous.

At 13.15 p.m. we arrived at the first camping site, the camp site was nice, but the hospitality of the Danish is another story.. We got to choose our own spot. Quickly we understood that on this camp site a lot of regular people came, this produced weird looks when ever we were walking around with the dog. Also when you hear them speak you can’t understand one word of what they say, which gave us the opportunity to fill in what they said which we took advantage of… There was only one word which we figured out,goodbye = ‘hoihoi’.

The first night we already used the BBQ and baked some rolls on it. In one unguarded moment Lara took advantage and went of to explore the camping on her own… Fortunately for us there was water close to us which she headed for strait away, but enroute to it there was a little jack Russel with whom she played, but the little didn’t like lara all that much… As did the owner of the dog, nasty guy he was… When we went to bed lara was so exhausted that she was unconscious of the night, as were we in the end…

Dag 2
’s nachts zijn we even wezen kletsen, de buren waren iets heel raars aan het doen in hun bus, als je weet wat ik bedoel. Erg gezellig zo’n pas geworden stel naast je in een heel klein tentje haha….

Ik kon de vogels wel afschieten ’s nachts in de tent, het mag dan een vogelreservaat zijn maar wat maken die beesten een klere herrie. Els heeft niks gehoord, maar voordat we sliepen gaf ze al aan dat we inderdaad die beesten beter konden afschieten. ’s Morgens om zes uur werd ik ineens wakker van een geit. Zo ook lara…. Heel charmant.

Eerst zijn we na het wakker worden een ontbijtje gaan nemen, en lara uitlaten. Daarna hadden we besloten om een nieuw stoeltje voor els te halen. Ze had de stoel van Dirk mee en natuurlijk bleek die niet heel te zijn! Heel fijn dirk…. Aangezien één avond op de grond niet erg was, besloten we toch maar om de volgende dag, dus vandaag er eentje aan te schaffen. Hop op zoek naar een camping winkel, er bleek er een te zijn. Waar ze ook een stoel hadden, maar waar niet betaald kon worden met een Nederlandse pinpas, dus hop weer terug naar het dorp eerst een pinautomaat zoeken! Na lang rondgereden te hebben en zitten zoeken naar een bank, eindelijk een gevonden. En weer terug naar de winkel. Het is uiteindelijk een leuke stoel geworden.
’s Middags zijn we een poging gaan doen naar schatzoeken in denemarken, maar niks gevonden. Daarna hebben we samen met lara even het stadje van dichterbij leren kennen. De Denen kennen over het algemeen geen vreemde taal kwamen we achter, dit maakte het lastig om een atlas te vinden aangezien we geen woordenboekje hadden en alleen de kaart van Denemarken kregen aangesmeerd. Na nog een tijdje langs de waterkant te hebben gelopen en gezeten. Besloten we om alles weer in te pakken voor de reis. Het zou maar net passen! Echt net!?

’s Avonds hebben we broodjes knak gegeten en zijn we redelijk op tijd gaan slapen, na een kleine boswandeling. ’s Morgens om zes uur zouden we weer wakker worden.

Day 2
In the evening we talked for a bit, our neighbours were doing something strange in their van, if you know what I mean…

Britt didn’t sleep all that good the first evening, the camp site was located in the middle of a birds reservation, and they can make terrible noises at night, I didn’t hear anything, but before I went to sleep we both agreed that we would better if the birds were shot. A 6 in the mornig a goat woke lara up, thank you very much goat!
The first thing we did after waking up was eating breakfast en walk Lara. After that we went out to buy a new chair for me, we had two chairs with us mine and my brothers’ (Dirk), and his chair was broken, very nice of you Dirk!! Thus we went in search of a camping shop, were they have chairs, after finding the right chair I could’t pay with a dutch card… This meant for us that we had to go back to the village find a cash machine and go back to pay for the chair. After a long search we finally found a bank with cash machine, got the cash and went straight back to the shop.
In the afternoon we tried to go geocaching (finding treasures with a GPS) but we didn’t found a thing. After this we went out to explore the town (maribo). In general, most of the Danish don’t speak a second language which makes it hard to find an atlas without a dictionairy, then they try to sell you the map of Denmark. After this we walked alongside the water and sat there for sometime we decide to start packing the car for the trip tomorrow. All of our stuff just fit in the car!
In the evening we ate rolls with knakworstjes (similar to sausages) and went to bed after a short forest walk. In the morning we would get up at 6.

Dag 3
Heel vroeg ging onze wekker weer, meteen aan de slag. Ik de hond uitlaten, els de bedden inpakken. Daarna de tent en hop onderweg. We waren heel snel bij de brug nog voor half negen. Hier stonden we beiden van te kijken. We stonden nog beter te kijken dat de tol aan de overkant betaald moest worden. Het uitzicht was ontzettend gaaf op de brug, natuurlijk heel mooi weer en heel warm. Het was om negen uur al 25 graden!

Zweden in rijden ging zonder controle, meteen na de grens even gestopt om te plassen! Later bleek dit een douane parkeerplaats te zijn. Dit zag ik met wegrijden, oeps… jah hollanders he.

Pas in blekinge zijn we weer gestopt, ditmaal op een fantastisch mooi plaatsje! Toevallig ging er een pad naar de zee beneden? We wisten niet eens dat we zo dicht bij zee waren haha… lara hop in het water, neemt een lik en gaat daarna meteen rare bekken trekken? Hoe zou dat toch komen? Beetje zout lara. Vanaf deze stop zijn we doorgereden, het ging stukken sneller dan verwacht, je mag hier echt hard rijden! Tenmiste het is 110 km, maar hier in de bossen lijkt dat heel hard. Dus rijden we gemiddeld maar 90km. De laatste drie kwartier zijn we niks meer tegengekomen, geen andere auto’s, wel een verdwaald huisje af en toe. Toen besefte we dat we echt in de middle of nowhere zaten. We waren net een filmpje aan het maken met de road ahead is empty, zie ik ineens een bordje stenjo links af, terwijl de tom tom rechtdoor zet. Die tom tom uit en de Britt Britt aan! En we zijn aangekomen.

De zon was heel warm zo warm dat lara onder de auto is gaan liggen. Els in de schaduw scheerlijnen zat te ontwarren en dat we uiteindelijk in de tent gingen zitten om een windje te hebben in de schaduw! Poeh wat was dat heet! Ik ben ontzettend verbrand en els op haar neus.

We besloten nog om even te pinnen. Haha, twee uur laten zitten we in de macdonalds bij karlskrona nadat we net 2000 kronen hadden gepind… haha… in het gras met een hamburger met lara naast ons liggend likkend aan de ijsblokjes. Prachtig gezicht, wat moeten die zweden toch niet denken. Op de terugweg nog even langs de supermarkt geweest voor een beetje knackerbrot en daarna weer terug naar de tent. We hebben niet veel meer gedaan, een beetje de omgeving verkent en lara uitgelaten, ze was doodop. We hebben nog wel de kaarten van zweden gescoord voor op de gps in ruil voor een gps programma dat ik had! Haha… goede deal. Nu ben ik alleen vergeten thuis om een programma op de computer te zetten dus ik kan nog niks met de kaarten! Gelukkig staan er vriendelijke mensen op de camping, zo hebben we morgen een gps van de overbuurman te leen. Die heeft bepaalde routes al ingeladen.

Zoals al twee dagen ervoor sliep lara heel snel, ze snurkte als een gek. Ook wij sliepen heel snel.

Day 3
The alarm went of very early, but we got up right away and started working. Britt took Lara for a walk while I was cleaned up all the sleeping stuff. Following this we took the tent down en then we left for Sweden. We arrived at the bridge very early, before half past 8 which surprised both of us. What surprised us even more was that we didn’t have to pay toll until the end of the bridge. The views from the bridge were fantastic and the weather was great, warm and sunny, by nine o’clock it was already 25’C.

Upon entering Sweden there was no control.. after the border we made a quick stop to walk the dog. Later we found out it was the parking lot for the people from customs, whoops… well we’re dutch.

We didn’t stop then untill we arrived in Blekinge, this place was fantastic!! There was a trail which went straight to the sea, we didn’t know we were this close… And lara went for the water immediately tastes it and makes a lot of funny faces, apparently she didn’t like the taste of it. Then we drove on to the camp site, which went a lot faster than we expected, you cab drive pretty fast here (110 km/h), well it seems like that here in the woods. But on average we drove 90 km/h. The last 45 minutes we didn’t see any traffic, no cars and sometimes a lost house, which made us realize we are in the middle of nowhere. We were filming the road while listening to the road ahead is empty when Britt spotted the sign to stensjo, it pointed left while the tom tom said straight ahead. Thus out with the tom tom and on went the Britt Britt, and so we arrived.

The sun was very warm, in fact so warm that lara was lying under the car. I was in the shades untangling the lines which hold up the tent and in the end we sat in the tent for some shade and a cooling breeze. It was very hot. Britt got burned and my nose was burned.

We decided to get some Money and two hours later we were sitting at the McDonalds close to Karlskrona after we got 2000 Kronen (the swedish Money). We were sitting in the gras enjoying the meal while Lara enjoyed some ice cubes. That must have looked strange, what will the Swedish people think?!? On our way back we stopped at a supermarket for some crakers and then it was back to the tent. After this we didn’t do a lot, only walking the dog, who was extremely tired, and a little exploration of our surroundings. We did trade some GPS maps for a GPS program which Britt had.. good deal if you ask me hahahah! But she forgot to put some kind of program on the laptop which is why we can’t do anything with the maps now. But fortunate for us there are friendly people on the site who lend us their GPS so we could go out hiking. As'before lara went to sleep quickly, boy that dog can snore!!! But we didn’t hear it for long, as we fell a sleep shortly after that.

Dag 4
Yes wakker om acht uur van de hitte, jesus wat is het hier warm. Had het gister nog met de buurman erover. Zweden was toch duur, nat en koud? Nou nee hoor… best goedkoop, droog en heet! Even ontbijt genomen en meteen gaan wandelen. We hadden grote zin, zo groot zelfs dat we een route kozen van 8.5 kilometer. Aangezien de route pas twee kilometer van de camping begon! Hebben we aardig wat gelopen vandaag. En mooi dat het was, die bossen met de meren zijn oneindig. Lara kon haar hart ophalen vandaag maar ook wij. Wat was het mooi, morgen zeker weer. Eerst gaan we even internetten en dan waarschijnlijk weer wandelen. ’s Middags zijn we nog even onder de douche gekropen, moet ook gebeuren. ’s Avonds hebben we uitgebreid gerummikubt en gepraat met de buren. De buurman komt uit nijmegen en doet de riddeopleiding. Hij gaat met zijn gezin ook naar tiveden aankomende woensdag! Hoezo toeval! Verder is zijn zoontje (10) heel erg geïnteresseerd in dieren, dus lara word heel lekker geaaid. En hij heeft een voorliefde voor snoep haha… die zak van ons had hij al gezien….

Maandag mag hij onze gps lenen om een schat te zoeken met zijn kids. Verder loopt hier nog een man rond met lieslaarzen hij is vervent visser, maar vangt niks. Hij is ook bang voor slangen en aangezien die hier lopen. Jah echt, gister al meteen één gezien! Is hij nu aan het rondlopen met lieslaarzen, volgens hem ook omdat hij ander te veel wordt gestoken door muggen. De man met de lieslaarzen kwam net voorbij zonder lieslaarzen in zijn onderbroek, waarschijnlijk zijn ze als een volwaardig kapitein met de het visje gezonken!? Hahaha….

We gaan nu maar weer slapen, het is al laat.

Day 4

Whoehoe we woke up at 8 because of the heat, damn it’s warm out here! We were talking about yesterday with our neighbour. We Thought Sweden was Cold, Wet and Expensive… well none of that is true it’s fairly cheap dry and hot!! We had some breakfast and then went for a hike. We really wanted to, so much that we went for a 8.5 km walk. And since the route started 2 km away from the camp site we did a lot of walking today!!! But damn the walk was good and the views were superb!!! The forest and the lakes seem endless, evene lara enjoyed with lots of water she could swim and play in. We want to do it again tomorrow, but before we go we have to protect ourselves for the sun. In the afternoon we took a quick shower, that also has to be done. In the evening we played a game (rummikub) and we talked with the neighbours. He comes from Nijmegen and does a Knight education, were NOT making this up!! Hij goes to Tiveden next Wednesday with his family, as do we, hmmm coincidence??? His son (10) is very interested in animals, so lara gets a lot of petting. The father likes candy a lot hahahah, and he already spotted our bag with candy….

On monday he can loan our GPS, to go geocaching with his kids. Then there is another guy here who walks around in special fishing boots, the come up to your loins and are water resistant, I don’t know their name in English, so if you know what I mean let me know!! The guy is crazy about fishing but doesn’t catch a lot. And he is also afraid of Snakes and those you see here, realy we did see one yesterday! According to the guy in the boots he ales wears them because of the musquitos. Just a few moments ago the guy came buy without his boots, in his underwear, the boots probably sunk like a captain with the fish!!! Hahhahah wel we had a good laugh because of it!

Well we’re of to bed now, it’s late!! Night night…

1st August 2008

Goed weer!
Hoi Britt, Wat een leuke trip tot zover. Het lijkt ook prima te gaan met Lara he? We blijven je volgen. Groetjes, en veel plezier verder, Gerry

Tot: 0.09s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 24; dbt: 0.0646s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb