Ny Pratktik


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » District of Madrid » Madrid
November 13th 2011
Published: November 13th 2011
Edit Blog Post

Hola!
Nu har jag varit i madrid en månad (+några dar), det är märkligt vad fort det går, men det blir bara bättre och bättre för varje vecka!

Datan fixad-check! jag är mycket nöjd! underlättar så mycket=)

Sen sist har jag varvat min praktik i guadarrama med kvällslektioner, sightseeing, lite shopping, tappas, halloween fest med lägenhets-tjejerna dit jag kom som pirat-zombie men gick som hobbit-zombie, för tydligen liknade jag en av hobbitarna i sagan om ringen, heheh. Har även varit i Toledo, en medeltidsstad som ligger utanför Madrid, väldans fin=)

Jag hade min sista dag på sjukhuset i Guadarrama i torsdags, det känndes nästan lite trist för min handledare där var verkligen jätte bra och trevlig och jag gillade gamlingarna där, de var roliga. Under sista veckan gick jag under smeknamnet "la sueca" =svenskan, av en del av patienterna.
men med detta sagt, så kan jag lägga till att det ska blir skönt att slippa pendla 3h varje dag, och nu kan jag halvera den tiden då nya praktik platsen som jag började i fredags är i Madrid.

Min nya praktik är på sjukhuset Gregory Marroñon, eller faktisk på "Instituto Provincial de Rehabilitación", som inte ligger där
halloweenhalloweenhalloween

fr. vä: Paty-spanjorskan, Bea-Italienskan, Jag/pirat/hobit?
själva sjukhuset ligger-kom på att kolla upp detta dagen innan jag började=) Under denna praktik som jag ska ha resten av tiden kommer jag att jobba med barn. Framförallt med ryggmärgsproblem.
Första dagen, i fredags när vi (jag och en annan tjej som också ska vara där)kom fram dit vi skulle, fick vi veta att på fredagar är vår handledare på själva sjukhuset, vilket ligger två metrostationer bort-så då åkte vi vidare!
Barnen som vi träffade första dagen hade bland annat plexus skada (plexus brachialis skada), vilket innebär att barnen hade problem med att rotera axeln och att lyfta den påverkade armen då den var försvagad. liksom hemma var det en hel del otoser, och vi fick se hur vår handledare både justerade och gjorde nya. Sedan fick vi även följa med en annan AT upp till neonatalavdelningen, där barnen som är förtidigt födda ligger. Galet vad små dem var barnen! Men imponerande att det faktiskt går att rädda dessa små liv=)
AT´n som vi var med började förklara vad alla slangar var för några och vad de gjorde, då kände jag att här var min spanska lite off, dessutom viskade hon vilket inte gjorde det enklare.

Denna helg
GuadarramaGuadarramaGuadarrama

utsikt från sjukhuset, ligger utanför madrid, vid bergen
har min lilla mamma varit på besök, kalas nice, och slipper vara fattig student för en helg, hehhe. museum och shopping blandat med god mat=kalas helg!

Söndag innebär annars tvätt och städ dag, jippi. men nödvändigt, hehe. Annars om man har tid över finns det en jätte marknad på söndagar i stan, el rastro. där kan man hitta vad som helst, både nytt och gamalt. Den gillas!

Ha de gott, massa kramar.
chau!


Additional photos below
Photos: 19, Displayed: 19


Advertisement

Jag på Hospital GuadarramaJag på Hospital Guadarrama
Jag på Hospital Guadarrama

Alla studenter bär vita rockar.
träningsbadrumträningsbadrum
träningsbadrum

Arbetsterapins lokaler
GuadarramaGuadarrama
Guadarrama

på sightseeing
PB100949PB100949
PB100949

saker till Arbetsterapin
PA220914PA220914
PA220914

syster och kompis i retisro parken
PA220916PA220916
PA220916

retiro
PA090891PA090891
PA090891

köket i lägenheten.
PA120901PA120901
PA120901

trädgården på museum Reina Sofia
PA220912PA220912
PA220912

retiroparken


Tot: 0.036s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0175s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb