Mina forsta veckor i Madrid


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » District of Madrid » Madrid
October 24th 2011
Published: October 24th 2011
Edit Blog Post

Hola!
Borde ju ha skrivit for ett tag sen, men pga av bland annat data-krangel (internetkaffè=inga prickar over a/o), sa blir det battre sent an aldrig!

Jag ar i Madrid! vet inte riktigt var jag ska borja, tillexempel sa blir det aldrig riktigt som man vantat sig, sa forsta mandagen nar jag trodde att jag skulle borja, fick jag veta att jag hade tre dagar "ledigt" innan min praktik skulle borja=) samt att de kurser som jag planerat att lasa, inte fungerade sa bra och att jag nu skulle ha "teori" om arbetsterapi och blind. "Teori" for att det ar blandat teori med praktiska inslag, de blir nog bra-kul att fa traffa lite folk ialla fall.

Min forsta praktikdag pa "hospital Guadarrama"(45min utanfor madrid) borjade med att chaufforen (som jag bett att stanna pa ratt hallplats-eftersom jag inte hade ngn aning om vart jag skulle av) glomde bort mig och slapte av mig i nasta lilla by dar jag fick vanta pa att nasta buss skulle komma och kora tillbaka mig till ratt stalle. stressad och med svensk mentalitet kom jag fram och bad om ursakt for att jag da var 30min sen, och min handledare bara log och sa att det var inga problem, vi ar ju i spanien, ingen fara=)

Praktiken gar bra, handlar om aldres rehabilitation efter framforallt stroke och andra hjarnskador. Det ar dock lite annorlunda an hemma, valdigt mycket fokus pa funktion men mer och mer kommer "aktivitets-tanket" i ovningarna. Men inga kompressionshandskar eller stodstrumpor sa langt ogat kan se=)

Jag delar lagenhet med tre tjejer, en spanjorska(hon som hyr ut rummen), en italienska och en fransyska. Alla pluggar sa vi ar i samma fas alla fyra och dom ar super trevliga!
Spanskan borjar latta lite, men fortfarande ar det lite tungt i huvudet pa kvallarna=) men det gar framat och praktiken underlattar verkligen. Dessutom kan jag och de aldre trana tillsammans, de lar mig ord som jag inte kan pa spanska samtidigt som de ovar upp sitt sprak igen och tvingas tanka efter lite extra.

Nu ska jag springa till metron och aka till universitet for lektion, japp kvallstid 18.30-20.30, det ar sena tider som galler i madrid!

Aterkommer snart och forhoppningsvis pa min egen dator.

Massa kramar!

Advertisement



Tot: 0.05s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0314s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb