Madrid

Europe » Spain » District of Madrid » Madrid
December 18th 2008
Published: January 9th 2009

Dag 187 - 189.

Disse dagene har vi spist frokost paa en kafe som ligger rett over veien fra hostellet. Der har vi kost oss med nystekte baguetter med spansk tortilla. Eirik hadde dilla paa espressoen de serverte der. Den ene morgenen kjopte Jane varm sjokolade; den minnet mest om halvferdig hjemmelaget sjokoladepudding - veldig uvant konsistens...

Vi har brukt litt tid paa aa finne en varm jakke til Jane (den gamle ble full av olivenolje som hadde lekket, paa vei til Putre, og ble etterlatt i Arica siden det var umulig aa faa den ren), og Eirik trengte en collegejakke.

Det har vaert fin temperatur paa dagtid disse dagene, nesten som fine norske paaskedager. Kveldene har derimot vaert kjoligere, og behovet for varme klaer storre. Vi har gaatt masse disse dagene. I latinerkvarteret, og alle smaagatene i omraadet rundt Puerto del Sol. Det var deilig aa gaa rundt i gatene helt avslappet, og se paa alle de stressa spanjolene som jaget rundt for aa kjope gaver og mat til jul.

Paa kveldene har vi vaert innom flere ulike tapasbarer (tror aldri vi kommer til aa bli lei av tapas!). De fleste barene har sine spesialiteter; den ene vi var paa hadde kun tapas av scampi, mens andre hadde serranoskinker og oster. Vi gjorde som spanjolene - tok en tapas og et lite glass rodvin et sted, og gikk videre til neste tapasbar for neste tapas.

Det var tydelig aa se naar vi gikk og kikket i butikkvinduene og paa julemarkedene at julepynting har en annen dimensjon i Madrid (og Spania?) enn hjemme. Det virker som om mange lager “julemiljo” med Jesusbarnet, Josef og Maria, de 3 hellige konger mm - for saa aa utvide miljoet med andre figurer hvert aar. Figurene var ganske dyre - mange var i porselen, saa det var mange som kun kikket i vinduene...

Torsdagen reiste vi forholdsvis tidlig opp til flyplassen - vi spiste god frokost og tok metroen opp dit i 12 tiden. Flyet skulle ikke gaa for kl. 18.20, saa vi ble sittende noen timer paa flyplassen og lese for vi kunne sjekke inn. Flyet gikk presis, og flyturen paa 3,5 time foles ganske kort sammenlignet med den vi hadde til Madrid.

Da vi ankom Gardemoen gikk vi innom tax-free butikken for aa kjope vin med hjem. Der fant vi igjen en Terazza-rodvin vi hadde smakt i Mendoza, paa den nydelige restauranten Mi Tierra. Og, Eirik fikk sin forste snus paa 5 maaneder.

Flyet fra Gardermoen gikk 23.45, og da vi ankom Flesland ble vi overrasket over at vi ble hentet av Orjan (Janes bror) og Lene. Lene hadde kommet samme dagen fra Danmark. De kjorte oss til Janes foreldre paa Skinsto, og vi ble sittende i noen timer og mase for vi la oss.

Varme klaerVarme klaer
Varme klaer

Eirik viser stolt fram sin nye hettejakke.
Travle handlegaterTravle handlegater

Juletre

Foran togstasjonen
Paa tapasbarPaa tapasbar
Paa tapasbar

Eirik nyter innbakte scampi og rodvin.

Tot: 0.075s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb