Andaluziaban

Europe » Spain » Andalusia » Cádiz
July 27th 2013
Published: August 4th 2013

Juliusban egy kellemes es erdekes utazason vettem reszt angol baratommal, Markkal: Andaluziaba mentunk par napra. Malagara repultunk, ahonnan autoval (nem en vezettem 😊) Almunecarba mentunk, ami kelet fele talalhato, a Foldkozi-tenger partjan, nagyjabol 70-80 km-re. A hotelvalasztasnal egyreszt az volt a szempont, hogy a tervunkbe hogy illik be, masreszt pedig, hogy lehetoleg elkeruljuk a hangos es reszeg brit turistakat 😊 Mindketto sikerult! A Hotel Victoria Playa egy kellemes hotel nem messze a parttol, sajat medencevel, ami ugyan nem volt tul nagy, de kellemesen lehetett benne husolni, a szemelyzet pedig egesz jol beszel angolul, ami jol jott, mert a spanyol tudasunk nagyon-nagyon alapszintu volt.

Aznap delutan kicsit maszkaltunk a tengerparton, ettunk egy kis bocadillot (helyi szendvics, amiben eppen bacon volt) meg egy kis szardiniat, hozza egy hideg sort, majd tovabbi seta es egy kis medenceben husoles utan a hotelben jatszottunk par kor billiardot jofajta koktelok tarsasagaban, melyek, bar igen olcsoak voltak (Spanyolorszaghoz es meg inkabb Londonhoz kepest), volt bennuk minden, ami jo 😊 Volt sangria is persze 😊 Masnap, egy boseges bufe-reggeli vart bennunket sonkakkal es chorizoval meg sajttal es tukortojassal es baconnel es gyumolccsel (amit a helyiek nem nagyon bantottak, pedig nagyon finom volt) es peksutemennyel es kaveval meg gyumolcslevel. Meg pezsgovel, amibol a hotelben toltott utolso nap ittunk egy keveset a reggelihez.

A boseges reggeli utan, nagyjabol del korul indultunk el aznapi uticelunkhoz, a Sierra Nevada-hegysegbe. Ugy masfel ora autozas volt Granada fele, es egy ido utan mar latszottak a magas hegyek, melyek kozul is a masodik legmagasabbat, a La Veletat terveztuk meglatogatni. Amikor elindultunk, nem volt epp tiszta az ido, de ahogy egyre feljebb haladtunk a hegyek kozott az altalaban 3 savos uton (1+2), azert szep ido volt. Es az ut mellett, az egyik hegy tetejen, ott volt egy nagy bika! Mint kesobb kiderult, egy allvanyzaton nyugvo, lapos teremtmeny, es az utunk soran tobbet is lattunk Andaluziaban (mivel a tapas es a flamenco mellett a bikaviadal is Andaluziabol szarmazik). Bar az utikonyv szerint ugy 2-3 oras hegymaszassal fol lehetett volna jutni a csucsra, valahogy tavolinak tunt, igy inkabb a zart siliftet (vagy libegot) valasztottuk, amivel 2,622 meterig lehetett folmenni (a 2,088 meter magasan fekvo kis telepulesrol, ami egy amolyan si-telepules, es most nem sokan voltak benne). A hegyoldal nehol fuves volt, es bikak legeltek rajta, mashol kopar, barna, kis vizmosasokkal tarkitva. Felerve ereztuk, hogy kisse huvosebb van, de meg nem volt veszes. Mivel meg mindig tavolinak tunt a csucs, az ido meg kozben telt, ugy dontottunk, a nyitott silifttel megyunk tovabb meg parszaz meter magassagot lekuzdve. Ez a silift kisse ingatagabb volt, mint a zart, igy paraztam az elejen, de utana megszoktam, es olykor sikerult fotokat is keszitenem a kopar, egyre havasabb hegyoldalrol, ami ugy 10 meterrel alattunk volt (vagy tobb vagy kevesebb kicsit - eleg rossz az ilyen becslesem). A ho nem volt osszefuggo, de volt jo par folt. Egyre jobban fujt a szel, igy a siliftbol kiszallva inkabb atoltoztem farmerbe meg egy kardiganba, ami eleg is volt. Ket nagyobb hofal kozott elhaladva elindultunk a csucs fele, ami 3,398 meter magasan van. A szel itt-ott eleg jol fujt, mashol szelcsend volt, es nem volt nagyon hideg, de eleg jo kontraszt volt a tengerparti nyarral. Foleg foljebb, amikor felertunk egy masik, akkor epp nem mukodo silift vegallomasahoz, es alattunk hegyek terultek el havas foltokkal, a hegyek elott egy nagy sas vagy hasonlo madar korozott, lejjebb pedig tiszta vizu hegyi to volt lathato. Itt egy nagyobb havas terulet fedte az utat, igy volt egy kis csuszkalas, mire az emlitett silifthez ertunk. Itt mar jobban fujt a szel, igy takarasba bujtunk, es elfogyasztottuk a korabban vasarolt kis husos meg halas peksutemeny-falatkakat - kis piknik a hoban, nyaron 😊 Ugy 50-60 meterre lehettunk a csucstol, azonban sajnos kifele futottunk az idobol, meg ott mar havasabb is volt, igy vegul, hogy ne kelljen 1,300 metert gyalogolni lefele, visszaindultunk, hogy elerjuk a silifteket. Ez rendben sikerult is (bar nem sokkal utanunk allt le a lift, igy eleg jol kiszamoltuk), es egy kellemes kaveval fejeztuk be az ottani latogatasunkat.

A kave egy erdekes kerdes Spanyolorszagban is 😊 Ha jol remlik, van a cortado, ami rovid, talan van benne minimalis tej. Aztan a manchado, ami olyasmi, mint a macchiato az olaszoknal, rovid fekete tejhabbal. Meg van espresso meg con leche (tejjel) meg Americano meg meg nem tudom, hany fele. De sikerult mindig jot valasztanunk a kesobbiekben is 😊 Mire visszatertunk Almunecarba, mar este 7 korul volt, ami jo idozites volt, mert a legtobb etterem 4 korul bezart, majd 8 korul nyitott ki ismet. Egy kis csobbanast kovetoen elmentunk egy ajanlott etterembe, a Mar del Plata-ba, ahol elozoleg kineztuk a paellat meg a gazpachot, ezt a finom, hideg vegyes zoldseglevest (bar technikailag a paradicsom meg az uborka gyumolcsok, igy valojaban gyumolcs- es zoldsegleves), hozza meg egy jo hideg sort. Vegul a paella negrat valasztottuk, ami tenger gyumolcseis paella, a tintahal tintajaval feketere festve. Nagyon finom volt es emberes adag - mindkettonknek 2-2 teli tanyer jutott belole! Kozben vagy 4-5 utcai arus jott fol a teraszra kepeslappal meg miegyebbel, a jardan meg onjelolt zenesz meg tuznyelo tartott eloadast, majd tartotta a markat az etteremben.

Masnap kovetkezett a legjobban vart latvanyossag: az Alhambra Granadaban. Egy ismet boseges bufereggelit kovetoen Granadaba autoztunk, ahol szerencsere sikerult parkolohelyet talalnunk rogton az Alhambra mellett. Elozo nap megvettem a jegyeket interneten, es igy jol is jartunk, mivel delutan 2-ig es 2-tol este 8-ig hatarozott szamu embert engednek be, es bar mi 2.30-ra vettuk, mikor del korul odaertunk, mar csak 2 jegy volt a 2-ig tarto idoszakra. A jegyrol tudni kell, hogy amikorra szol, ahhoz kepest fel oraval korabban vagy kesobb lehet bemenni az Alhambra egyes reszeire, de a Palacios Nazaries-be csak akkor, amikorra a jegy szol. Igy, mivel meg volt egy kis idonk, eloszor a Carmen de los Martires nevu kertbe mentunk be, ami amellett, hogy ingyenes, gyonyoru is. Persze kisse meleg volt (ugy 32 fok), de azert kellemes volt a homokkal boritott osvenyeken setalni a palmafak kozott, majd kicsit arrebb, egy magasabb reszen kis to terult el rajta kacsakkal meg hattyuval es egy teknossel, kis kilatassal a varosra. Egy szinttel lejjebb a kertben egy pava setalt, majd meg egy kicsivel odebb narancsfakkal es szobrokkal ovezett szokokut. Nagyon nyugis volt 😊

Az Alhambraban, ami eroditmenyek es palotak es templomok es kertek osszessege, husoltunk kicsit egy ajandekboltban, majd bealltunk a sorba a 2.30-as beleponkhoz, elvezve a kilatast Granadara. A Palacios Nazaries, ahova idopontra szolt a jegy, engem leginkabb a Topkapi szerajra emlekeztet Isztambulban, de meg annal is szebb. Eloszor egy tanacsterembe mentunk be, ahol a padlolapok es szep csempek mellett gazdagon faragott, mor stilusu oszlopfok es mennyezeti diszitoelemek lathatoak. Innen, egy masik gazdagon diszitett szoban keresztul egy kis udvarra jutottunk, kozepen szokokuttal. Itt kezdodott a szeraj, es par folyoson athaladva elertuk a szeraj leghiresebb reszet, azt az udvart, ahol kozepen egy medence lathato, ket vegen kicsi szokokutakkal. Nagyon hangulatos volt, szerencsere nem tul sok latogatoval. Es mindenhol gyonyoru, faragott mor motivumok es arkadok vagy kisebb-nagyobb termek felgomb vagy eppen gula alaku 'kupolaval', melyek szinten gazdagon voltak diszitve faragasokkal. Nehany ilyen termen athaladva odaertunk a talan leghiresebb reszhez, az Oroszlanos udvarhoz. Fantasztikus alkotas! Talan sok ember latta mar a kapcsolodo kepeket az interneten, de eloben meg hatalmasabb elmeny latni a gyonyoru disziteseket es az oroszlanos kutat kozepen. Ez egyebkent mar a harem resze. A kovetkezo, nagyon szepen diszitett szoba ives ablakaibol eloszor egy kis kertre lattunk ra, kozepen kis szokokuttal, majd tovabbhaladva egy kis lepcson lementunk egy masik udvarra, vagyis ez egy tobbszintes palota, nagyon szepen megepitve. Az utolso resz, ahol megpihentunk kicsit egy kis kert volt kisse huvosebb kerengovel, kozepen szokokuttal, sovennyel es narancsfakkal - idealis hely volt egy pillanatra visszaemlekezni a palotaban latottakra 😊

A palotaban eltoltott kb 1.5 orat kovetoen egy kis kertbe ertunk, ahol sok rozsa es mas virag volt meg kis medencek es szokokutak. Innen az Alcazaba nevu eroditmenybe mentunk, amiben egy furdo romjai is megtalalhatoak, a tornyokbol pedig gyonyoru kilatas Granadara, a hegyekre es az Alhambra tobbi reszere. Nagyon impozans epuletegyuttes. A toronybol lefele jovet, a fal kulso oldalan egy kis kert is talalhato szep sovenyekkel es szokokuttal es egy kis arnyekkal 😊 A Palacios Nazaries iranyaba haladva V. Karoly palotajaba ertunk, ami egy regi bikaviadal-arena oszlopos kerengovel a foldszinten es az emeleten, az emeleten kepgaleriaval. Oda nem tertunk be, mivel foleg kozepkori, vallasos temaju kepeket tartalmaz a kiallitas, es inkabb az egyedi epuleteket es kerteket akartuk meglatogatni. Igy tovabbhaladtunk eloszor a kisebb tobbszintes, medencekkel tagolt, szines kertekbe, majd egy kis hidon, a vararok folott athaladva egy ideig visszafele setaltunk a szomszedos hegyoldalban, mig vegul elertuk a Generalife-t, ami nagyjabol azt jelenti 'A tervezo kertje' - tervezo alatt Allah ertendo, es igy a kert a paradicsomot volt hivatott megtestesiteni. Hat ez eleg jol sikerult is: a mellved folotti setany belso oldalan magas borokasovenyek, majd par lepcson folhaladva folyosok halozata itt-ott sovenybe vagott kapuval, mashol szokokutakkal, viragokkal es fakkal. Kisse arrebb pedig a Generalife palotaja, gyonyoru udvarral es medencevel - ez is egy nagyon ismert resze az Alhambranak; a medence ket oldalan talalhato szokokutakbol, kis iveket leirva jon a viz. Foldi paradicsom 😊 Innen meg nehany kisebb, szokokutas kerten haladtunk at, majd vegul a leander-lugason keresztul setalva fejeztuk be ezt a kulonleges helyen tett latogatast. Granadaban talaltunk egy kis utcat sok etteremmel, ahol vegyes tapas-talat valasztottunk mindketten, rajta 9 fele fogassal: kis tintahalak rantva, burgonyalepenyek fokhagymas izesitessel, kis rantott sajt, kremes, finom sajttal belul, grillezett zoldpaprikak, polipdarabkak zoldsegekkel es almaval, sertesporkolt helyi izesitessel, vegyes zoldsegsalata, tonhalsalata paradicsomosan, kicsit porkoltre emlekezteto allaggal, spanyol izvilaggal, es sonka- es sajtszeletek. Mindegyikbol egy kis adag volt, es igy egy laktatos, de elfogyaszthato mennyisegu es igen valtozatos vacsorat kaptunk kedvezo aron (azt hiszem, 16 euro volt egy ilyen osszeallitas). Utana meg ettunk egy kis finom fagyit, majd visszatertunk Almunecarba.

Vasarnap a kellemes, ezuttal pezsgos (csak egy kis poharral) reggeli elfogyasztasat kovetoen meg husoltunk kicsit a medenceben, majd kijelentkeztunk, setaltunk egyet a varosban, es egy kellemes fagyival vettunk bucsut Almunecartol, indultunk Cadiz fele. Utkozben megalltunk Gibraltarban. Az utikonyv tanacsat kovetve a La Linea nevu kis spanyol varosban, a gibraltari hatar innenso oldalan parkoltunk le, majd kb 10-15 perces setat kovetoen ertunk a hatarhoz. Rovid utlevelellenorzest kovetoen beleptunk e brit gyarmatra, es rogton egy brit telefonfulket pillantottunk meg 😊 Kicsit odebb egy Waitrose aruhaz (ismeros marka Britanniabol), ahol persze fonttal lehetetett fizetni (de az eurot is elfogadjak). Tovabb setalva atkeltunk a repuloter kifutopalyajan, majd a varosban igyekeztunk egy kellemes ettermet talalni. Eleg meleg is volt, igy nem akartunk tul sok idot eltolteni a keresgelessel, meg vasarnap delutan level nem is volt tul sok minden nyitva, igy eloszor setaltunk kicsit a foutcan, ami leginkabb egy lepukkant angol varoskara emlekeztetett, erdekes kontrasztban a folotte magasodo Sziklaval, es vegul egy angol jellegu pub-ban kotottunk ki, ahol beszeltek angolul, es a menu is nagyon angol volt - egy kis hazai 😊 (de nem tul emlekezetes) Gibraltart elhagyva gondolkodtunk, visszaterjunk-e kesobb a Sziklara... A kifutopalyan atkelve orommel lattuk, hogy egy EasyJet-gep eppen felszallashoz keszulodik, igy meg is neztuk a folyamatot - nagyon erdekes volt, ahogy a gep elgurult elottunk, es felszallt, es nem is volt tul zajos 😊

Ismet kocsiba ulve tovabbmentunk Cadiz fele, es valamivel este 11 elott oda is ertunk. Egy nagy sugarut mellett, az Atlanti-oceantol egy utcanyira volt a hotel (Hotel Monte Puertatierra), ami, bar 4*-os, igen jo aron sikerult szobat kapnunk (102 euro volt egy ejszakara, reggeli nelkul). A hotel alatti melygarazsban lehetett biztonsagosan parkolni, a szoba pedig kenyelmes es tagas volt, a szemelyzet baratsagos es segitokesz - jo valasztas volt.

Hetfo reggel (na jo, inkabb delelott) az oceanpartrol indulva besetaltunk a varosba, ahol a regi varosfalon athaladva, a vasutallomastol nem messze talaltunk egy regi templomot es szines hazakat, ahol egy kis vendeglo epp akkortajt nyitott ki. Egy helyi jellegzetesseget valasztottunk: piritos olivaolajjal es paradicsompurevel. Nagyon kellemes volt, jol kiegeszitve a narancslevel es kaveval. Kicsit tovabbsetalva a romai szinhaz romjait szerettuk volna megnezni, azonban az sajnos, felujitas miatt, zarva volt. Kicsit odebb betertunk a barokkos stilusu katedralisba, melynek sok kupolaval osztott mennyezete sajnos omladozott kicsit, de szerencsere volt alatta egy vedohalo. Az altemplom nagyon erdekes hely volt, mivel a kozponti reszenel, a bejaratnal, egy alacsony kupola talalhato, ami igen eros visszhang keltesere adott lehetoseget - eltunk is vele 😊 A toronyba is szerettunk volna felmenni, es mikor jegyet valtottunk, megkerdeztuk a penztaroslanytol, hogy miert omladozik a katedralis mennyezete. Erdekes volt a valasz: azert mert a templom nagyon regi, az 1700-as evekben epult. Ezt megkerdojelezve es tovabb beszelgetve vegul megegyeztunk a sokszor eros szelben es sos es nedves tengeri levegoben.

A toronyba lepve volt egy kis nosztalgikus erzesem - Isztambulra gondoltam, mikor a Hettoronynal egy kisebb epulet tornyaba mentem fol, es ott is akadalymentes volt a feljutas nagy resze, ugyanis egy kobol faragott rampan lehetett kenyelmesen folsetalni. A toronybol szep kilatas nyilt az oceanra es a varosra, valamint a katedralis tetejen talalhato szobrokra. Mivel a jegyunk az archeologiai muzeumba is ervenyes volt, betertunk oda is, es regi romai ciszternakat es temetkezesi helyeket, valamint kozepkori epulettoredekeket neztunk meg. Mivel kezdtunk kicsit megehezni, betertunk egy etterembe a teren, viszont a kiszolgalas olyan lassu es nemtorodom volt, hogy egy sor es egy kis ragcsalnivalo utan ott is hagytuk oket, es inkabb setaltunk, egy kis sutemenyt meg fagyit elfogyasztva. Az ocean partjan haladva elertuk a Castillo de Santa Catalina-t, ami a varosfalbol kiugro eroditmeny, es egy kis felszigeten az oceanba lett epitve. Husoltunk kicsit a kis kapolnaban, neztuk kicsit a siralyokat es hajokat, majd a meg mindig jo ereju nap alatt visszasetaltunk a hotelbe, es lementunk kicsit az oceanba furdeni - nagyon kellemes volt.

Aznap este egy elokelobb helyre ultunk be - a La Despensa-ba, ami par utcanyira kelet fele, az ocean partjan talalhato. Probalkoztunk a spanyol tudasunkkal, de szerencsere a tulaj is megjelent, aki angolul is beszel valamennyit, igy onnan konnyebben ment a rendeles 😊 A vacsora melle egy uveg pezsgot fogyasztottunk, eloetelnek Mark egy szardiniabol keszitett fogast valasztott, en pedig egy piritost, rajta almamartassal, Iberia sonkaval es libamajpastetommal - nagyon erdekes es finom kompozicio volt 😊 Foetelnek egy aznap fogott pargo-t valasztottunk, ami egy nagyobb meretu, lepenyhal-szeru hal, es talan ha 1-2 szalka volt benne. A krumplival es zoldbabbal egyutt igen kellemes volt. Desszertnek egy csokoladekremet es egy turotortat valasztottunk erdei gyumolcsos ontettel. Szerettunk volna egy kis desszert bort is az edessegekhez, es bar a pincerno nem ertette (igaz, voltam par helyen Londonban is, ahol, bar angolul beszeltunk, nem tudtak, mi az a desszert bor), vegul a tulaj a segitsegunkre sietett, es ketfele bort ajanlott: egy muskotalyosat es egy edes sherry-t. Az edes sherry tenyleg edes volt (a tokaji aszu edessegere emlekeztetett, bar intenziv mazsolaize volt), igy vegul a muskotalyost valasztottuk, es orommel vettunk egy kis informaciot a sherry-vel kapcsolatban, ugyanis masnap Jerez-be terveztunk elmenni, es mint megtudtuk, ott van a(z egyik) legnagyobb sherry-uzem Spanyolorszagban. Nagyon kellemes vacsora volt 😊

Masnap, egy nem tul korai kezdest kovetoen eloszor a Cafe/bar Alameda-ba tertunk be a hotel mellett, amit csak ajanlani tudok a figyelmes kiszolgalas miatt, es a sonkas szendvics es kave is igen jo volt. Kb. 20-30 perc autozas utan, del korul megerkeztunk Jerez-be, ahol eloszor a Gonzales & Byass nevu sherry-uzembe tertunk be jegyet valtani a 2 oras latogatasra. Ez az uzem egyebkent Tio Pepe neven is ismert, ami a tulajdonos nagybatyjanak a neve, aki unokaoccset inspiralta az uzem letrehozasara. Rogton az uzem mellett talalhato az Alcazar, egy regi mor eroditmeny, korulotte pedig egy kert setanyokkal, viragokkal es narancsfakkal. E kerten athaladva a katedralisba tertunk be, mely gazdagon diszitett, barokk stilusu, es eleg jo allapotban van. A diszes templombelso mellett kiemelnem a narancsfak udvarat, ami egy kis, negyszogletes udvar, kozepen szokokuttal es a fal menten narancsfakkal. Kellemes volt itt idozni egy kicsit.

Egy nagyobb ivu setat kovetoen visszatertunk az uzembe, es meg a latogatas elott lattunk par kepet korabbi hires latogatokrol: Fulop herceg es Margaret Thatcher is jartak itt. A tovabbra is igen meleg idoben elsetaltunk az egyik pincebe (ami valojaban nem sullyesztett, viszont tele van hordokkal), ahol egy filmet neztunk meg a gyar torteneterol es a sherry gyartasarol. Termeszetesen semmi titkos informacio nem hangzott el, viszont megtudtuk, hogy az itteni sherry kulonleges izet a nap, a szel es a jo talaj adjak 😊

Egy motoros hajtasu kisvonatra szallva atutaztunk egy masik raktarba, ahol a turavezeto elmagyarazta, hogy az egymas folott 3-4 sorban elhelyezett, kulonbozo koru sherry-t tartalmazo hordokban ugyanaz a keverek talalhato (persze a kulonbozo fajtak a pincek kulonbozo reszein helyezkednek el), mivel az alsobol kivesznek valamennyit, amit betoltik az eggyel folotte levobe es igy tovabb, igy biztositva az azonos minoseget. A kulonleges iz pedig (nagyreszt) a sherry tetejen letrejovo nemespenesz-retegnek koszonheto, melyet igyekeznek nem nagyon megserteni mintavetelkor. Az itt keszult sherry-k mind feher szolobol keszulnek, bar az egyes fajtak kulonbozo arnyalatuak, egyreszt a koruktol, masreszt a cukortartalmuktol fuggoen (ez utobbit edesebb fajtakkal valo keveressel valtoztatjak, cukrot nem adnak hozza).

A spanyol kiralyi haz reszere keszitett es altaluk jovahagyott hordok utan lattunk jo par hordot, melyeket hires latogatok lattak el kezjegyukkel, igy peldaul, a mar emlitett Fulop herceg es Margaret Thatcher mellett Churchill, Picasso, Omar Sharif, Javier Bardem, Fernando Alonso vagy eppen Ayrton Senna. Az utolso pinceben, ahol voltunk, a foldon lattunk egy pohar sherry-t, nekitamasztva egy kis letrat. Ezt az egereknek tettek oda, akik regebben megragcsaltak a hordok egy reszet, a sherry illata utan menve, es miutan megfigyeltek, hogy mindig a legedesebb fajtara mennek, azota mindig kiraknak egy poharnyit nekik, es mukodik is, mert nem a hordokat tamadjak meg. Egeret nem lattunk most, elvileg telen surubben jonnek elo.

A pincebol egy szololugassal befuttatott kis utcan haladva, melyen regen az uzemben dolgozok eltek, a kostolo-kozpontba ertunk, ahol negyfele sherry-t izleltunk meg. Ketto szaraz volt, ketto edes, es mindketto kozul volt egy vilagosabb es egy barnabb arnyalatu. Nekem mindegyik izlett, es eszembe jutott, hogy itthon is van egy uveggel, amit itt vettem, es mily meglepo - a Gonzales & Byass keszitette 😊 Igen kellemes egy kis tapasszal!

A kellemes kostolot kovetoen besetaltunk a varosba, es bar a szieszta miatt nem tul sok hely volt nyitva, csak talaltunk egy kis vendeglot, ahol, leginkabb spanyolul es gesztikulalva, sikerult egy kis tapast kernunk, amiben volt egy kis krumpli hagymaval es tonhallal, valamint egy kis salata olivaolajjal meg petrezselyemmel meg egy kis sonka. Meg egy kis fagyit is talaltunk, majd az Alcazarba mentunk.

Az eroditmeny falan belepve egy udvarra erkezunk, ahol bal kez felol egy kis mecset talalhato, azon tul pedig egy kis malom olivaolaj eloallitasara egy kisebb es egy nagy pressel. A mecseten at az udvarra visszaterve sok kis to, szokokut es viragok kozott haladunk tovabb, elerve a hatso varfalat egy diszes ivu teremmel, elotte pedig a regi furdovel, melyben regen harom medence mukodott (a hideg, meleg es a gozfurdo), mennyezeteben pedig csillag alaku resek vannak - nem lattam meg ilyet, nagyon tetszett 😊

Cadiz-ba visszaterve, kis pihenot kovetoen, ezuttal egy kis pizzat ettunk, ami nem volt rossz, bar lehetett volna intenzivebb izu is. Nyilvan a legjobbak Olaszorszagban vannak 😊 Masnap reggel, meg kijelentkezes elott vasaroltunk egy kis harapnivalot, majd egy kavet az oceanparti setanyon, es a parton megreggeliztunk, majd husoltunk kicsit az oceanban. Ugy del korul indultunk el Gibraltar fele, mivel vegul ugy dontottunk, megnezzuk a Sziklat. Ezuttal autoval hajtottunk be, es sikerult is eljutnunk a Szikla deli vegere, az Europa Point-ra, ahol, egy vilagitorony mellol szep kilatas nyilik Afrikara. Lattunk is belole valamennyit, bar egy kis kod volt a tenger folott, de szep latvany volt. Egy kis kave es dinnye elfogyasztasat kovetoen, a diszes mecset mellett elhaladva, felautoztunk a Szikla felsobb reszere, ahova autoval vagy gyalog lehet behaladni, innentol mar csak belepodij elleneben (10 font fejenkent es 2 font az autonak).

Ugy gondoltuk, font kezdjuk, majd lefele haladunk, igy eloszor a Szt Mihaly-barlanghoz autoztunk, melynek fogadoepulete mellett halad el a keskeny ut, es a felsobb szakaszokon lehet parkolni. Az ut mellett berber makakok ultek a kokeritesen, nemelyik tetveszkedett, volt, amelyik a csemetejevel foglalkozott, de az emberekkel nem nagyon torodtek. Volt, hogy a szemebe neztunk nemelyiknek - nagyjabol ugy nezett vissza, hogy 'mit nezel?' 😊 Eleg meredek volt az ut, es mire a tetejere ertunk, mar eleg jol erzodott az egett kuplungtarcsa szaga (nem eppen hegymenetre terveztek a berautonkat). Egy vilaghaborus kis agyuloveg-allasba behajtva megfordultunk, majd a meredek lejton parkoltunk, ahol tobb autobol is hasonlo egett szag gozolgott ki. Az agyuloveg-allas falara felmaszva szep kilatas tarult a szemunk ele, a tavolban Afrikaval, alant pedig az Europa Point-tal.

Lesetaltunk a barlanghoz, es orultunk a huvos levegonek 😊 Nagyon szep volt ez a nagy cseppkobarlang, tagas termekkel es kulonfele kepzodmenyekkel, valtozo szinekkel megvilagitva, a hatterben pedig halk zenevel. Latni kell!

A kocsihoz visszaterve lejjebb gurultunk a hegyen, majd elertunk egy helyre, ahol nagy surusegben elnek a majmok - ez a varosbol indulo libego kozbulso allomasa mellett talalhato (az allomas eppen zarva volt). A majmokat itt sem erdekeltek jobban az emberek, kiveve, amikor megjelent egy kis feher teherauto, amelyre ketten raugrottak, majd mikor a sofor kiszallt egy vodorrel, az egyik majom addig logott a vodron, mig egy keves gabonafele ki nem szorodott belole, amire aztan paran raugrottak. A gondozo egy hatsobb, szalmatetovel fedett akolba vitte a gabonat, ahol 'talalta' a majmoknak, akik orommel falatoztak, majd egymast uldoztek nehanyan, hangosan visitva. Egy fiatal, a falon ulo majom meg foleg visitott, mikor egy nagyobb siraly kozeledett, de persze eleg gyorsan elugrott.

Lefele haladva betertunk a regi mor eroditmenybe, melyet a britek emeltek az 1800-as evekben, hogy loportarkent hasznaljak az ostrom soran, amikor a spanyolok es franciak vissza akartak - sikertelenul - foglalni toluk Gibraltart. Ez az eroditmeny nem volt annyira kulonleges, de a barlang, a majmok es a kilatas miatt mindenkeppen erdemes felmenni a Sziklara.

Sajnos a hatarhoz erve erezhettuk a brit-spanyol ellensegesseget Gibraltar vitatottsaga miatt, ugyanis ahelyett, hogy siman athaladhattunk volna a hatarallomason, kulonbozo tereloelemekkel hosszu sort alakitottak ki, ami egy helyen, a repuloter parkolojanal 5-6 savossa tagult, amely savokbol teljesen veletlenszeruen engedtek az autokat a hatarallomashoz, ahol aztan nem neztek ra senki utlevelere. Ugy 20-30 percbe telt athaladni, de mi meg szerencsesek voltunk, ugyanis talan a heten vagy mult heten olvastam, hogy egy hetvegen 6 orat varakoztattak az atkelo embereket, megneztek mindenki utlevelet, es a legtobb autot reszletesen atvizsgaltak (elvileg az ellen tiltakozva, hogy a britek beszoltak a spanyoloknak, amikor azok Gibraltar alatt, brit felsegvizekre hajtottak engedely nelkul).

Szerencsesen visszaterve Spanyolorszagba, Malagara autoztunk, majd ugy este fel 9 korul odaerve talaltunk egy kellemes kis helyet, ahol meg egy utolso tapas-valogatast fogyaszthattunk el. Ebben volt szardinia olajbogyoval, kis sertessult-darabok, garnelak enyhen fuszeres szoszban, majonezes tonhalsalata, marhaporkolt, kis husgolyok kirantva, halfalatkak rantva es csirke nyarson. Hozza pedig remek Alhambra sor 😊

Innen a repuloterre autoztunk, majd egy kis koffeinmentes kave es sutemeny elfogyasztasat kovetoen bejelentkeztunk a jaratra, es vegul 1.50-kor fel is szalltunk. Londonban 3.30 korul szalltunk le, es meglepo modon kellemes volt az ido 😊 Szerencsere meg egy hetig szabadsagon voltam utana, igy nem kellett sietni sehova, lehetett aludni kesobb 😊

Nagyon szep es valtozatos ut volt, csak ajanlani tudom Andaluziat a kultura, a termeszet es a gasztronomia teren is 😊

Tot: 0.101s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 44; dbt: 0.0477s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb