Moskou --> Hong Kong: Transsiberië express

Russia's flag
Europe » Russia
July 25th 2001
Published: November 19th 2006

Rond een uur of zes wordt ik wakker, ik ga maar wat lezen, vandaag is de dag aangebroken dat we dit vreselijke land mogen verlaten. Om onze laatste roebels op te maken gaan nog maar even een lekker ontbijtje eten in de restauratiewagon. Het personeel maakt een wat nerveuse indruk en is druk in de weer met bier wat onder twee zitjes met wat kleden er op lijkt te liggen, bij elk station wordt er snel wat bier uitgeladen, wat hier nou de bedoeling van is is niet helemaal duidelijk.
Op een gegeven moment schuift Bart bij ons aan, Bart vertelt ons dat, nadat we gisteravond met zijn alle de restauratiewagon hadden verlaten, hij, Rudi, Ludo en wat andere mensen van hun reisgezelschap nog gezellig door zijn gegaan in hun coupe met een paar flesjes wodka, daarbij is iets te veel geluid gemaakt naar de mening van hun provnik en nadat een keertje te waarschuwen geen effect bleek te hebben, is bij het volgende stationnetje de politie de trein in gekomen en hebben Rudi uit de trein gehaald. Naar we later hoorden hebben ze hem vrijwel gelijk nadat de trein was vertrokken weer laten gaan, het was gewoon een ouderwets Russisch stukje machtsvertoon, wat een vreselijk land is dit toch dit Rusland.
Rond twee uur naderen we het grens station, onze paspoorten worden verzameld en we moeten de trein uit. De sporen in China hebben een andere breedte dus er komt een ander onderstel onder de trein. We (alle buitelanders) worden verzamelt in een grensgebouw er zijn vrijwel geen zit mogelijkheden het is niet echt groot voor het aantal mensen dat er in moeten wachten, eerst mogen we nog aan de achterkant naar buiten om een sigaretje te roken, op een gegven moment is ook dat afgelopen er wordt ons met gepaste Russische vriendelijkheid verzocht naar binnen te gaan, deze ramp duurt al met al 5 uur als we na vijf uur weer de trein in mogen, moet uiteraard de bagage nog worden doorzocht, als dit alles gebeurt is krijgen we onze paspoorten terug en gaat de trein op naar China. We slapen nog een uurtje en dan worden we gewekt dat we bij de Chinese douane zijn, toch wel een beetje gespannen wachten we op wat komen gaat, nu krijgen we echt met communistische bureaucratische douanebeambten te maken, de russen zijn waarschijnlijk nog lieverdjes vergeleken met die Chinezen. Maar de werkelijkheid is nog veel vreemder, met een vriendelijke glimlach stappen twee douanebeambten onze coupe binnen en vragen in prima engels om onze paspoorten, even later komt er nog even een andere binnen voor een gezellig praatje, waar komen jullei vandaan? Zijn jullie op vakantie? Echt heel bizar na al die Russische norsheid.
Op het eerste station in China wordt de restauratiewagon aan gekoppeld, wisselen we een beetje geld en lopen wat ronde in de grote mierenhoop van chinezen op het station.
Als de trein weer rijdt gaan we maar eens kijken in de restauratie wagon, bestellen beide iets met varkensvlees, heerlijk gewoon echt fantastisch, wat een land ik ben nu al verliefd op China, we drinken er twee lekkere koude biertjes bij, heerlijk gewoon. Maar echt vol zitten we nog niet dus bestellen we nog maar een keer wat te eten,ik deze keer iets met garnalen en komkommer en Wijnand iets met kip het is allebei echt briljant. Terug in onze coupe vind Wijnand nog een fels Chivas in zijn tas en besluit dat deze leeg moet, oké wie ben ik dan om hem tegen te spreken. We beginnen in onze coupe, later gaan we verder in de restauratiewagon, als de zon op komt is de fels leeg en wordt het tijd om te gaan slapen, ik rook nog een sigaretje voor het slapen gaan en Wijnand slingert vast richting coupe. Eeuuh, euuh En…ennschul….enschuldigung hoor ik hem zeggen en de deur van onze buren dicht slaan, hij was bijna bij de oude duitse dame in bed gekropen. De nummers VI of VII leken echt te veel op elkaar na een halve fles whisky.

Tot: 0.039s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0216s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb