Dekkoperasjon

Russia's flag
Europe » Russia » South » Tuapse
May 10th 2007
Published: May 10th 2007

Det var den dagen at SvineDet var den dagen at SvineDet var den dagen at Svine

var så ekstremt treig i bakkene. Manglende lufttrykk i dekket viste seg å være forklaringen.
Vi forlot Novorussisk den 10. mai, og hadde ca 11 mil å tilbakelegge til Dsjubga, en ganske liten strandby. Vi hadde planlagt å bruke en del av motbakkene underveis til intervalltrening, for å få mer variasjon i syklingen og forberede oss til terrengrittene utover sommeren.

Dagen begynte med regnvær, seige veier og lite lystbetont sykling. Underveis til den planlagte lunsjpausen ca fire mil lenger sør så vi flere bevis på Novorussisks status som helteby: tettheten av pompøse monumenter var enda høyere enn normalt for regionen - og det sier en god del! Det ''artigste'' ruvet rett sør for havna: en diger betongportal tvers over veien, utrustet med fire kjempenever som holdt hver sin fem meter høye Kalasjnikov.

Rett før vi trillet inn i Gelendsjik for å fange lunsj, merket Svine en vinglete følelse i bakhjulet. Egentlig en vanlig følelse på sykkel, men vi har ikke opplevd det siden starten for over to måneder sıden. Ganske riktig, turens første punktering var et faktum. Men etter nesten 3500 km har vi vel ikke mye å klage over - disse dekkene er virkelig verdt sin vekt i gummi og kevlar. Etter et kjapt slangebytte fortsatte vi til Dsjubga, der vi parkerte
Her var det punktering på gang!Her var det punktering på gang!Her var det punktering på gang!

Bagasje måtte fjernes og slange byttes. Svine var IKKE fornøyd!
legemene i byens hotell. Stedet hadde et par kafeer og en OK liten strand der det sikkert blir liv og røre om et par måneder.

Neste dag var temaet for syklingen bare å ta de knappe seks milene til Tuapse så rolig som mulig for å kunne trå til neste dag. Etter et par, tre timer langs variert terreng mellom Kaukasus og havet var vi i Tuapse.

Synderen identifisert!Synderen identifisert!
Synderen identifisert!

På tross av glitrende "panserdekk" med kevlar i, hadde en forholdsvis stor glassbit penetrert Svines dekk og slange.
Lokale vodkadrikkereLokale vodkadrikkere
Lokale vodkadrikkere

ble bannet opp og ned, og glassbiten ble operert ut av pasienten.
Svines ansiktsuttrykkSvines ansiktsuttrykk
Svines ansiktsuttrykk

ble noe mer muntert etter at en splitter ny og helt tett slange ble fisket fram som erstatning for den punkterte.
Pumping må tilPumping må til
Pumping må til

for at en ny slange skal bli noe bedre å sykle på enn en gammel. Som vi ser av bildet innebærer dette en viss mengde styrketrening...
En temmelig fornøyd sykkeldoktorEn temmelig fornøyd sykkeldoktor
En temmelig fornøyd sykkeldoktor

er klar til atter å pakke sin trofaste jern... eh aluminiumshest
Med en kilometertellerMed en kilometerteller
Med en kilometerteller

som står på 3472 km, er det kanskje ikke så galt å oppleve turens første punktering, tross alt. Takk til Schwalbe Marathon XR panserdekk!

Tot: 0.052s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 31; dbt: 0.0255s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb