Dag 2 -Rondreis Roemenië -woensdag 29/8/2018 – Sapanta (RO)

Romania's flag
Europe » Romania » Maramures » Săpânța
August 29th 2018
Published: August 29th 2018

grens Hongarije-Roemeniëgrens Hongarije-Roemeniëgrens Hongarije-Roemenië

geduldig aanschuiven
Dag 2 -Rondreis Roemenië -woensdag 29/8/2018 – Sapanta (RO)

Rit van 200km tot Sapanta, in het NW van Roemenië, aan de grens met Oekraïne.

Aanschuiven aan de grens voor EU-burgers, zelfs tussen 2 EU landen. Toch controle van ID-kaart, rijbewijs en autopapieren. Al onze voorgangers moesten de koffer openmaken. Wij de deur van wooncel en een douanier even laten controleren of we geen illegalen meezeulen. Dan wat verder registreren voor een autovignet voor Roemenië. 10€ en een ontvangstbewijs voor 7€. Toch maar gezwegen, zo gaat dat hier zeker.

Onderweg altijd E-banen, 2 vaksbanen. Max 100Km, afwisselend naar 50, 30, en 70 op alle mogelijke momenten. Slechts 4 paardenkarren gezien op 200km traject. Wel des temeer Audi's en BMW's. De Roemenen schijnen al goed te boeren. Veel bewoning in de dorpjes langs de weg. Veel primitieve verkoopstandjes van zakken patatten, ajuin, watermeloen en honing, bemand met vrouwtjes in het zwart en met hoofddoek. Geen moslims, overal zie je prachtige Orthodoxe kerken in die dorpen. Toch wel een zekere chaos om er door te geraken. Er is druk autoverkeer, er wordt geparkeerd op onmogelijke plaatsen, en fietsers overal, zelfs met twee of meer naast mekaar. De rondepunten zijn het moeilijkst. Iedereen rijdt door. De Roemenen stoppen enkel aan een spoorwegovergang. Anders bonken ze waarschijnlijk met hun hoofd door het dak van de auto.

Deze avond kennismakingsdiner opgevrolijkt met Palinka (soort pruimengenever) en folkloristische muziek. Tevens voorstelling van onze lokale gids, een Roemeen die geschiedenis en NL gestudeerd heeft en ons de hele verdere reis gaat begeleiden.

Roemenië op de E81Roemenië op de E81

Debrecen (H)

dames nodigen uit...

30th August 2018

Grimbergen volgt Relegem.
Rijden er BMW’s en Audi’s met Belgische nummerplaten ? Heeft Mon zijn dancing shoes boven gehaald ? En zo vroeg uit de veren, zeg, dat heeft wellicht pijn gedaan. Maar het loonde zeker de moeite om die 6 nonnen te ontmoeten. Een briefje van 10 € steekt veel makkelijker weg dan al dat kleingeld. Ja, soms is zwijgen goud. Vandaag begint hier een nazomertje. Een mooi weekend in zicht met kermisplezier in Grimbergen en plannen maken voor een paar fietstochten. Groetjes. Lieve en Jos.

Tot: 0.292s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 56; dbt: 0.1085s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb