Amsterdam & Lissabon


Advertisement
Portugal's flag
Europe » Portugal » Lisboa » Costa da Caparica
November 7th 2012
Published: November 7th 2012
Edit Blog Post

Hej people! Just nu sitter jag och skriver på min lilla minidator från Lissabon! Det ni! Update kommer snart!

Jag börjar med Amsterdam som jag kom från för en vecka sedan. Vilken fin stad verkligen, jag hade ingen aning om att där var så mycket kanaler! Kändes nästan som om det fanns fler kanaler än vägar! Själva strukturen på staden tyckte jag påminde lite om Köpenhamn, lite sådär skandinaviskt. Medans jag var där åt jag gott och besökte massvis med museum, varje torg jag kom till hade minst ett museum att besöka, och i stort sett är det en bra och bekväm stad, man kunde ta sig runt enkelt och de sevärdheter jag ville se var lättbesökta och inte allt för dyra. Tips: vill du spara pengar, boka B&B, inte hotell.
Allt som allt, Amsterdam var en fin stad med vackra torg och kanaler, en storstad som inte allt kändes som en storstad utan så mysig och välkomnande!

Sedan jag kom hit i torsdags har jag njutit så av maten här. Fisk (Bacalhau) är Portugals nationalrätt så jag har mumsat i mig så mycket fisk och skaldjur min plånbok tillåtit. Jag hittade en restaurangkedja som heter Portugalia, riktigt god mat. Det var intressant att kyparna ställde fram ost och korv och sånt innan jag fick in min mat (detta hände typ överallt), så först trodde jag att det var gratis, som en liten aperitif, men icke sa nicke, det fick jag betala för. Så se till att försäkra sig om sånt! Jag lärde mig av mitt misstag. Dock var det värt det... blev kär i en ost som kallas queijo de Serpa...
Jag besökte ett fint museum igår, Museo do Azulejo, massvis med vacker utsmyckad konst och konstverk i kakel.
Sen var de antika spårvagnarna helt underbara också! Nere på marknaden köpte jag två handmålade canvastavlor av en spårvagn i en sluttning, ungefär som på denna bilden. Den andra ska jag ge till min moster tänkte jag! (Så om du läser detta Britt, så vet du det!) Här kommer lite bilder sålänge.

Advertisement



Tot: 0.081s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 52; dbt: 0.0402s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb