Excursie "glaciers and vegetation"

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Jostedal
September 28th 2005
Published: October 2nd 2005

De NigardsbreenDe NigardsbreenDe Nigardsbreen

Dit is een zijtak van de Jostendalsbreen. Een van de weinige gletsjers in het gebied waar een meer is gevormd.
Twee dagen op excursie in het gebied in de buurt van de Jostendalsbreen, de grootste nog actieve gletsjer op het vasteland van Europa. Hier hebben we de verschillende achterblijfselen van de gletsjer bekeken en de vegetatie in kaart gebracht. De nacht hebben we doorgebracht in chaletjes op een camping. De dag erop zijn we de bergen in gereden en hebben we boven op de stuwdam gestaan, hier wordt het smeltwater van de gletsjer gebruikt voor het opwekken van energie. Op de weg terug hebben we gekeken bij de laatste actieve "sandor" van Europa. Dit is een afzettingsgebied van een gletsjer en kan worden gezien als een dal wat is volgestort met sedimenten afkomstig van de gletsjer.

College in het veldCollege in het veld
College in het veld

Hier krijgen we les over het ontstaan van de gletsjer en het meer en wordt meer over de vegetatie verteld die we aan kunnen treffen door Knut en Eivand.
De NigardsbreenDe Nigardsbreen
De Nigardsbreen

Hier nog een keer de gletsjer, maar dan van een afstand. Je ziet dat zich al een hoog opgaande vegetatie heeft gevormd op de plek waar de gletsjer zo'n 100 jaar geleden nog lag.
Morene 1875Morene 1875
Morene 1875

Dit is de morene (puinrichel) die ontstaan is door de ligging van de gletsjer rond 1875. Dit ontstaat doordat de gletsjer grote stenen en materiaal vervoerd en verplaatst naar het punt waar hij gestabiliseerd is.
KorstmossenKorstmossen
Korstmossen

Door de diameter op te nemen van de grootst voorkomende korstmossen op de morene kan een vrij nauwkeurige bepaling worden gedaan over de afzetting van de morene, dus ook van de aanwezigheid van de gletsjer.
Vegetatie karterenVegetatie karteren
Vegetatie karteren

Met een raam van 50x50 cm hebben we de vegetatie in kaart gebracht. De soorten en de bedekkingsgraad bekeken.
CladoniaCladonia
Cladonia

Dit is een familie in de orde van de korstmossen. Het bestaat ongeveer uit zo'n 80 soorten in Noorwegen. Hier vallen ook de bekermossen onder.
VeenVeen
Veen

Hier tussen de bergen barst het van de kleine veengebiedjes ontstaan door bewegingen van smeltijs. De belangrijkste soorten die je hier aan kunt treffen zijn de veenmossen (Sphagnum) en de zegges (Carex).
Boren onder het veenBoren onder het veen
Boren onder het veen

Hier wordt een bodemmonster onder het veen vandaangetrokken. Het wordt gedaan met een guts.
De gutsDe guts
De guts

Hier kun je het bodemmonster zien, met onder in de guts fijn materiaal (silt) en daarbovenop een laag van organisch materiaal met weer een laag silt erop die afgezet is door het fijne materiaal afkostig uit het smeltende ijs.
UitzichtUitzicht
Uitzicht

Hier een plaatje van het uitzicht tijdens onze rit de bergen in.
StuwdamStuwdam
Stuwdam

Aangekomen op het hoogste punt waar we met de auto konden komen moesten we nog een laatste klim omhoog. Dit over de grote brokstukken van de stuwdam.
StuwmeerStuwmeer
Stuwmeer

Hier ligt het stuwmeer om het gletjerwater op te vangen. Hier ligt al sneeuw op ongeveer 1100 meter, waarschijnlijk vers gevallen in de nacht ervoor
En weer naar beneden...En weer naar beneden...
En weer naar beneden...

Nog even een wandeling over de stuwdam met op de achtergrond de Austenbreen. Hier komt al dat smeltwater dus vandaan.
SandorSandor
Sandor

Op de terugweg naar het dal hebben we een tussenstop gemaakt bij de sandor. Dit is een rivierbedding in de bergen waar de gletsjer zijn materiaal afzet.

Tot: 0.27s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 57; dbt: 0.2351s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb