Day twentytwo - Lucca 2nd edition

Italy's flag
Europe » Italy » Tuscany » Lucca
June 5th 2009
Published: June 20th 2009

Sov lidt længe i dag for vi skulle egentlig ikke noget i dag. Vi beslutter os dog rimelig hurtigt for at tage til Lucca igen selvom vejrudsigten siger regn og der er også kommet nogle skyer ind der ikke er helt hvide. Vi lejer nogle cykler på campingpladsen som vi smider bagi bilen. På grund af varmen i teltet de sidste dage lader vi døren bagtil stå åben uden overhovedet at tænke på vejrudsigten eller skyerne.
På vej begynder det at regne, men stopper heldigvis efter meget få dråber. Vi må bare tørre op når vi kommer hjem hvis det bliver slemt. Det eneste vi kan komme i tanke om der ligger ved døren er hynderne til stolene og så må vi jo bare hænge dem til tørre.
Da vi efter en times tid kommer til Lucca parkerer vi på en betalingsplads lige udenfor murene. Klokken er 13 så der er siesta i et par timer endnu. Vi tager cyklerne med og starter med at cykle hele vejen rundt om byen oppe på murene mens vi spekulerer på hvor langt der mon kan være og om vi kan nå rundt flere gange eller vi skal vende om på et tidspunkt. Det viser sig turen kun er 4,2 kilometer og der gik da heller ikke mange minutter inden vi havde været hele vejen rundt og så stedet vi var kommet ind.
Bagefter kører vi efter Torre dei Guinigi der vist der den største attraktion i byen, et stort tårn, ved ikke lige hvor højt det er, men der er 230 trin op så det er højt nok. Det var også mange flere end vi havde regnet med og de sidste 100 var virkelig creepy. De første 100 gik man bare op af trapper af sten cirka 10 ad gangen og så den anden vej 10 med en mur imellem så man ikke kunne se længere ned en de 10 trin medmindre man kiggede ud af vinduerne naturligvis. De sidste 100 startede med en ståltrappe hvor man kom ind i en anden del af tårnet. Her går der så samme type ståltrappe rundt og rundt næsten resten af trinnene med masser af plads i midten så man ikke kunne undgå at kigge ned samtidig med at man kunne se ned mellem de trin man skulle gå på. Vi overlevede, endda også de sidste 10 trin hvor der var sat en speciel trappe op fordi der var så lidt plads så den var halv bredde og man gik så først 7 trin den ene vej, så rundt og så 7 trin tilbage. Der opstod så kø her, fordi man ikke kunne gå to ved siden af hinanden, der var egentlig ikke ret mange mennesker, måske 10 i tårnet samtidig med os, men af en eller anden grund hobede det hele sig sammen der. Da man så kommer helt op er der så nok cirka 15-20 kvadratmeter hvor de 4, efter forholdene, ret store egetræer der er plantet deroppe har en u-formet potte hvor man så ikke kan være. I midten af U’et kommer trappen op, så man kan kun gå rundt i kanten hvor der er så lidt plads så folk helst ikke går forbi hinanden. Tårnet ligger et stykke inde i byen så man kan se hele byen rundt hele vejen og kanten rundt med muren og alle træerne, bjerge i baggrunden og bladene fra træerne hænger ud over kanten. Meget flot.
Bagefter finder vi en flaske vand og nogle chips (det var stadig siesta) og kører op på murene igen. De er indrettet som park hele vejen rundt engang i 1800-et eller andet. Sikkert også derfor murene er bevaret så godt og komplet da de ikke rigtig fungerer som forsvarsværn længere. Vi ligger os i græsset med et tæppe og læser og slapper af i solen, der hele dagen har været oppe over et tyndt lag skyer, så det bliver ikke alt for varmt. Perfekt til sightseeing, vejret er varmt men ikke for varmt. Da vi tog hjem senere omkring kl. 18 stod et termometer i byen på 26 grader.
Efter vi havde ligget længe nok i et af de mange charmerende hjørner på muren tager vi ned til byen igen og kigger på butikker. Vi kører lige om og smider cyklerne i bilen først, på vejen kommer der en smule regn, men hele vejen rundt på muren er også plantet meget store træer der tog langt det meste af vandet og da vi var nået rundt var det holdt op med at regne. Vi skal være hjemme ingen kl. 20 for at aflevere cyklerne og skal også handle ind først, men vi når det hele og ender med at sidde i 20-30 minutter for at vente på at aflevere cyklerne fordi de slet ikke har styr på hvordan det fungerer da det er nogle de lige har købt. Det lykkedes dog…
Da vi har spist sidder vi igen i teltet og Thea læser mens jeg får indhentet det sidste af dagbogen. Den sidste halvanden times tid har det regnet af 6-7 omgange, en enkelt gang hvor det lød som om det blev til noget, men det gik også over igen, så vi håber det holder nogenlunde tørt til i morgen hvor vi skal køre til Bibione. Vi skal først være der mellem 16 og 19 så vi tager af sted herfra så sent vi kan, altså omkring klokken 11-11.30. Så kan teltet nå at tørre hvis det har regnet i nat, hvis solen kommer frem igen… Turen er på 4 timer men vi tager den nok med ro, så passer det med vi er der omkring kl. 16. Vi er meget spændte på at se lejligheden efter vi har boet i teltet, så mange forskellige steder, så mange dage efterhånden.

Tot: 0.096s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 52; dbt: 0.0613s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb