Dag 8: Cefalù

Italy's flag
Europe » Italy » Sicily » Cefalù
August 1st 2016
Published: August 19th 2016

Heerlijk, ontbijten met zon en uitzicht over de zee. Het is wel een beetje heiig, maar het is evengoed genieten. De jongedame van de agriturismo die het ontbijt verzorgt, heeft het er maar druk mee. Zelf gebakken broodjes, cake, koffie, thee, fruit, yoghurt, eitje en beleg, het wordt allemaal netjes geserveerd. Daarna gaan we eens even relaxen bij het zwembad. Het is al erg warm en het water is dan zelfs in de vroege ochtend al een heerlijke verfrissing. We zonnen wat, bestellen nog eens een koffie en een fles water bij de zeer aardige eigenaar en brengen zo onze tijd door tot een uur of drie en kleden ons dan aan voor een bezoekje aan Cefalù. Rond half vier zitten we op een terras met uitzicht over zee, wel in de schaduw en met een briesje, en eten we een panini of lekkere salade. Na een uurtje wandelen we verder het stadje in, het is enorm benauwd en de warmte zorgt er voor dat er boven het zeewater langs het strand een zoutige damp hangt. We zoeken af en toe verkoeling in een winkeltje, ook al willen we niks kopen. Ingrid is bijvoorbeeld erg 'geïnteresseerd' in een paar leuke ansichtkaarten die onder de koele aircolucht bij de ingang van een winkeltje hangen?. Na een korte wandeling door de hoofdstraat komen we op een plein waaraan de duomo ligt, prachtig, met op de achtergrond het enorme massief van La Rocca. We nemen even een kijkje binnen, wel even de schouders bedekken, en wandelen daarna verder tot aan de zee. Daar nemen we wat leuke foto's langs het water en bij het fort. Ter afkoeling duiken we even een cocktailbar in voor een niet alcoholische cocktail met frisse vruchtensmaken. Dan op zoek naar een leuk restaurant, liefst aan het water, maar wel in de schaduw en met wat wind. Dat blijkt nog niet zo makkelijk. Uiteindelijk hebben we een terras boven het water gevonden en kunnen we op ons verzoek plaatsnemen in de buurt van een kunstmatige windverschaffer. Dan is het wel uit de houden. We bestellen een lekkere pizza, ik kies voor een met alleen maar Siciliaanse producten, zoals ham, mozzarella en tomaatjes. Het ijsje halen we in een verderop gelegen ijszaakje en dan terug naar de auto. Aan de rand van het stadje zijn we nog getuige van een ode aan de Heilige San Salvatore, de beschermheilige van Cefalù. Een handjevol dorpelingen zingt een Italiaans stuk, buiten gezeten op een zelf meegebracht stoeltje. Toch mooi dat zulke dingen nog gedaan worden! Bij de agriturismo drinken we nog wat en dan is het weer tijd om ons bed op te zoeken.

Tot: 0.113s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.0719s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb