2015-11-01 Sardinîë - dag 2 op t eiland

Europe » Italy » Sardinia
November 3rd 2015
Published: November 3rd 2015

(volle) Dag 2 : de dag van de decadentie!

Vandaag -na een "Italiaans" ontbijt- had toeristgids C. Vano Heesiacio de Costa Smeralda voorzien; het schoonste stukske kust, zo betoverend dat ene zekere Sjeik-Sjit-Dick-Int-Gheld er in ong. 1960 prompt een groot stuk van kocht en er een ressort van maakte. Naar t schijnt is hij t nu terug geregeld aan t verkopen en kost ne m² zowat een 300.000 € (enfin, of dollar of wat dan ook), aldus onze gids. Wistjedatje; Wij hebben deze verlof daar dan al zeker voor een 600.000 € natgepist (met goej weer moet ge veel drinken).

Enfin, wijlle dus "dat ressort" in en dat was daar precies uitgestorven (ook hier, Brutus!). Quasimodo geen verkeer, noch minder mensen en rust jong! Stillekes! Juist de wind door de haren (die van Carine dan), de vogeltjes die fluiten (die van Werner dan), de stilte-die-aangenaam-verrast ...

Te Capriccioli Est was t er zoooo hemels, dat we gewoon gezeten/gelegen/(rond)gehangen hebben ... Zaaaaaaalig!

En dan, hop naar t meest bekende van de Costa Smeralda; de Porto Cervo, waar volgens ons boekske de superrijken allemaal een prive-jacht hebben en er s avonds cocktails-kaviaar-, glitter & glamour t aanschouwen zijn. Wellicht zijn ze zich -toen z ons aan zagen komen in onze Fiat-soepkar- collectief gaan verstoppen want er was weerom geen kat te bespeuren. t Was nu wel feestdag ma toch. Heerlijk stil dus en in onze dromen waanden we ons even Sjeik-Sjit-Dick-Int-Gheld die iedereen weggestuurd had om al-een te zijn.

Wel open en voor bewondering vatbaar; de Stella Maris-(deed me direct aan iets blauws en vrouwelijks denken)kerk; alwaar de zonne binnenscheen en het doopvont bestond uit reusachtige Polynesische schelpen.

Vlak voor Porto Cervo overigens, in de "sub-urbs", hadden we pas echt rijkslim gezien; riante villa s vlakbij de zee, schoon geimplanteerd in een soort domeinen met eigen banen (ook wel weer verlaten natuurlijk), maar waar ge van bij het binnenrijden in deze enclaves werd gefilmd, soms zelfs door wel 6 camera s tegelijk. Carine ennekik zijn er zeker van dat we dicht bij de buitenverblijven van enkele (zoals Carine ze noemt) Celebberties gezeten hemmen (en ook dichtbij het opgepakt worden door de Carribinieri, want Carine probeerde overal binnen te zien).

Een 4 kilometer en een 63 bochten verderop een veel betoverender ende gezelligerder haventje; Porto Rotondo! Ge kon er inderdaad helemaal rondo wandelo en er was blijkbaar een 50-jarigen feestje bezig (de muziek "van onzen tijd"), wij kozen echter voor de rust van de verschillende steigers & een bankske in de zon (tja, die jaren wegen he ...).

Alweer een geslaagd Sardinees daggeske ... (*)

(*) rond de klok van 18 uur wilden we dan gaan eten in t plaatselijk pizzarestoraanke, maar ze joegen ons vriendelijk doch kordaat terug buiten "in Italie eten we pas vanaf 19 uur". We zijn dan maar naar een ander restaurant getrokken (weliswaar ook pas rond 20 uur :O))

Tot: 0.267s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb