Rondreis IJsland deel 2

Europe » Iceland
September 6th 2019
Published: September 6th 2019

Dinsdag 03-09-2019:

De dag begon met alles inpakken en opruimen. We verhuizen vandaag naar huis “Heaven” in Fossnes.

We gaan natuurlijk eerst weer de hele dag op stap.

Als eerste doen we de Háifos aan. Dat zijn 2 watervallen in een kloof. We hebben hier een hele tijd doorgebracht. Het is hier zo ontzettend mooi.

De weg er heen was natuurlijk weer een gravel road, 8 km lang. Deze ook weer terug gereden.

Vervolgens zijn we gestopt bij Pjódveldisbaerinn. Dat is een reconstructie van een voormalige farm. Helaas was dit gesloten.

Daarna zijn we weer over een gravel road naar Gjáin gereden.

Vanaf het parkeer terrein was het een kwartiertje lopen naar de watervallen. Het was een serie watervallen en watervalletjes bij elkaar. Door te klimmen en klauteren over de rotsen konden we alles goed bekijken.

Daarna naar ons huisje boven op een berg gereden. We hebben een schitterend uitzicht – bergen met sneeuw op de achtergrond.

Het was vandaag weer heerlijk zonnig weer. Op het laatst was het gewoon nog een soort van warm.

Woensdag 04-09-2019:

Vanmorgen gingen we als eerste de waterval de Sigalda bezoeken. Weer een hele mooie waterval.

Het was daar best koud en het begon een beetje te regenen. Toch best mooie foto’s kunnen maken.

Daarna door naar Sigöldugljufur, een kloof met een hele serie watervallen achter elkaar. Adembenemend mooi! We moesten hiervoor vanaf de parkeerplaats over rotsen klimmen en een stukje lopen om er te komen.

Helaas hadden we alle 3 onze regenkleding niet meegenomen. Het begon al redelijk snel te regenen. We waren alle 3 doorweekt, dus besloten we om terug te gaan naar het huisje.

Daar hebben we ons omgekleed en opgewarmd.

Nadat we een paar boodschappen hebben gedaan, zijn we richting de waterval Hjáparfoss gereden. Ook was weer een hele mooie waterval. Het was gelukkig op dat moment wel droog. Daarna terug naar het huisje gegaan en lekker gegeten.

Donderdag 05-09-2019:

Vanmorgen gaan we richting de Landmannalaugar. Dit is een mega groot natuurgebied, dat grotendeels uit lava bestaat.

Het is een supermooie rit er naar toe.

Natuurlijk de nodige stops gemaakt om foto’s en films te maken.

Aangekomen op de Landmannalaugar is Willem in het natuurlijke warm waterbad gaan zitten en zijn Lex en ik gaan wandelen.

We liepen tussen de lava velden door naar een giga mooi uitzichtpunt. Daarvandaan ben ik terug gewandeld, maar Lex is nog doorgegaan.

Nadat we allemaal weer in de auto zaten, zijn we weer naar de Sigöldugljufur gereden, waar we gisteren helemaal nat geregend zijn om toch weer wat nieuwe foto’s te maken. Het was nu gelukkig wel droog.

Het was een super mooie dag. Geen zon, maar op een enkel spatje na, de hele dag droog.

Vrijdag 06-09-2019:

Vandaag weer alles ingepakt om naar ons 3e verblijf “Mid Hvoll Cottage” in Vik te gaan. Rond half 9 vertrokken we uit Fossnes.

Onderweg hebben we eerst de nodige boodschappen gedaan.

Daarna zijn we naar Gluggafoss gereden. Weer een hele mooie waterval. We zijn een eindje naar boven geklommen, om weer mooie foto’s te maken.

Daarna zijn we een heel eind een gravel road op gereden. Er kwam geen eind aan. En omdat we geen idee hadden, hoe ver we nog moesten rijden (er zou een mooie kloof moeten zijn) besloten we toch maar om te keren en terug te gaan.

De volgende stop was de Seljalandsfoss. Dit is een waterval waar je achter langs kan lopen. Regenkleding is hier geen overbodige luxe, want je wordt hier anders echt nat.

De volgende waterval lag op een paar minuten lopen. De Gljúfrabúi.

Alleen Alex en ik zijn daar naar toe gegaan. We moesten via stenen in het water een grot binnen lopen en in die grot kwam de waterval naar beneden.

Inmiddels was het half 3 geworden en zijn we richting het huisje gereden. Daar hebben we onze spullen uitgeladen, een kopje thee gedronken en weer in de auto gestapt om naar de Dyrhólaey te gaan.

Dat is een hele grote rots/klif, die heel ver het water in gaat. Indrukwekkend om te zien, maar nog veel indrukwekkender om er bovenop te staan.

Om zes uur weer terug in ons huis.

Het was vandaag bewolkt. Niet heel erg koud en we hebben zelfs de zon nog even gezien.

Tot: 0.236s; Tpl: 0.014s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0536s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb