IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 10th 2019
Published: June 13th 2019

Vandaag van en naar Reykjavik stad gelopen. De camping ligt iets daarbuiten. Om toch maar iets op te doen van deze stad waar 2/3 van de 400.000 inwoners van IJsland woont. Een groot stuk langs de boulevard gelopen. Jannie in een doorkijkje van het eerste kunstwerk. Het vikingschip van roestvrijststaal. De Hallgrims kathedraal van beton van na de 2e wereldoorlog. Onnie en Jannie voor het stadhuis. Eindelijk even rust gevonden in het Volcano Museum. En daarmee bevestigd dat we toch maar op een rare planeet leven. En de bewoners van IJsland op het raarste plekje. Continu aardbevinkjes, de laatste op 9 juni om 22.05 met een kracht van 4.2 10 km uit de kust in het noorden, en een flinke vulkaanuitbarsting om de 5 jaar. Je hebt ze in 2 soorten, veel lava en as of explosies. 2 films gezien waarvan die van een uitbarsting in 1973 de meeste indruk maakte. De inwoners van een eiland aan de zuidkant werden letterlijk in hun slaap verrast. Met een gigantische veerkracht waren huizen en gebouwen die helemaal of ten dele onder as en lava bedolven waren weer binnen een jaar een beetje op orde gebracht of vernieuwd. Na al dat natuurgeweld hadden we trek en hebben we ons tegoed gedaan aan fish en chips. Als je onder de douche staat word je door de lucht van rotte eieren eraan herinnerd dat 2/3 van de energieopwekking uit de aarde komt. De laatste foto is van een stukje Berlijnse muur met beschildering en Hofni huis op de achtergrond. Reagan en Gorbatsjov waren in 1986 op IJsland om het een en ander te bespreken. Het luidde het eind van de koude oorlog in. Vandaag hebben we heel mooi weer gehad. Heerlijk zon maar de wind blijft koud dus toch lange broek en jack aan. Na 2 dagen stad lokt de natuur weer dus morgen op weg naar het volgen natuur fenomeen.

Tot: 0.039s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0207s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb