IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 6th 2019
Published: June 7th 2019

De kwaliteit van de campings tot dusver haalt het niet bij wat we op vasteland van Europa gewend zijn. Op deze camping zit je met je kont in het urinoir als je achter de wastafel staat. Het warme water van de douche is uitstekend. Met dank aan de geothermie. Om onze kennis daarover op te halen gaan we vandaag naar het gebied van de Krafla. Voordat je daar komt vanuit onze camping Vogahraun Guesthouse eerst het gebied Hverit/Namafjall. Je ruikt de zwavellucht voordat je er bent. Ongelooflijk wat daar met enorme kracht en daverend geluid uit de grond spuit. Het is de interactie tussen grondwater en lava. Ook de verschillende kleuren van groen tot rood vallen op. Verschillende plantjes en schimmels weten zich hier toch nog te handhaven. Bij de Krafla hebben we verschillende wandelingetjes gemaakt. Een ingestorte krater waar nu een groot groen meer in staat. Verderop nog een paar kleinere exemplaren. De contrasten tussen het zwarte lavagebied en de vele kleuren van zwavelachtig gesteente zijn groot. De paden zijn goed afgebakend. ’s Middags naar Dimmuborgir. Een gebied waar de geo-activiteit al enige tijd is gedoofd. De overblijfselen zijn echter des te interessanter. De lava die naar boven is gespoten is gestold in allerlei vormen van verschillende hoogten. In het landschap waar je doorheen wandelt meen je plotseling een boeddha of een kerk van gestold lava te herkennen. Zelfs vind je er een aiguille percee uit Val dÍsere. Terug naar dezelfde camping.

Tot: 0.243s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0503s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb