Vakantie IJsland 2023

November 8th 2023
Published: November 16th 2023

Reis naar IJsland

8 Dagen naar IJsland 8-15 november 2023

IJsland staat al een poosje op ons verlanglijstje, maar we zaten steeds te dubben, wanneer dan, wat is de beste tijd enzovoort. Tot Bert kort geleden bij de ANWB een leuke winterreis zag en toen was de knoop snel doorgehakt!

Dit is wat ons te wachten staat:

8-daagse winterrondreis IJsland - IJskoud de beste

In het buitenaardse IJsland vecht de ijskoude winter tegen de explosieve hitte van de aarde. Ga in een landschap vol littekens van geologisch geweld op zoek naar het noorderlicht, kijk uit op de gletsjers en verken de natuurpracht in de Golden Circle regio.

Ontdek het zuiden van IJsland en het schiereiland Snæfellsnes
Geniet van spectaculaire watervallen, geisers en lavastranden
Inclusief vluchten met Icelandair en huurauto

De extreme natuur van vulkanisch IJsland is anders dan waar dan ook in Europa
Vulkanische hotspots, gletsjers, unieke tradities, de duizend jaar oude handelsstad Reykjavík, geisers en reusachtige ijsschotsen, alles komt voorbij! Met het bijkomend voordeel dat IJsland in de winter een stuk rustiger is. De imposante watervallen zijn nog mooier nu ze deels bevroren zijn, de borrelende heetwaterbronnen contrasteren met het ijs en de lavastranden in de sneeuw vormen een prachtig zwart-wit portret.
Begin je je reis ontspannen met een bezoek aan het geothemische Laugarvatn Fontana zwembad*? Dit is een prima alternatief voor de Blue Lagoon. Ook de passage langs de zuidkust van het schiereiland Reykjanes, met de Reykjanestá vogelklif en het geothermische gebied Krýsuvík is een verleidelijke optie. Vanuit regio Hveragerdi leidt de route je door de beroemde ‘Golden Circle’ regio, met als hoogtepunten het Nationaal Park Thingvellir, Geysir en de waterval Gullfoss, die in de winter vaak deels bevroren is.
Na een overnachting in de regio Vík rijd je langs de zuidkust naar de regio Klaustur/Skaftafell waar je overnacht. Vergaap je aan de epische landschappen in Nationaal Park Skaftafell. De spectaculaire Jökulsárlón gletsjerlagune met de drijvende ijsschotsen is met stip hét hoogtepunt van de reis.
Op weg naar Reykjavík heb je de kans de bombastische basaltzuilen bij het pikzwarte lavastrand van Reynisfjara en de kaap van Dyrhólaey te verkennen. Maak ook zeker een stop bij de watervallen Seljalandsfoss en Skógafoss. En wat te denken van een spectaculaire wandeling over de Sólheimajökull gletsjer?
Na een korte verkenning van Reykjavík voert de passage naar je het schiereiland Snæfellsnes, met de beroemde gelijknamige gletsjer.
Dan maak je je op voor de laatste overnachting nabij Keflavík. Je kunt nog een bezoek brengen aan Reykjavík of, als het weer het toe laat, een wandeling maken naar de Glymur waterval in Hvalfjordur.
Het licht in de korte winterdagen is extra bijzonder, overdag én na zonsondergang. Met wat geluk ben je getuige van het magische Noorderlicht

Woensdag 8 november 2023 Dag 1

We zijn al mooi op tijd wakker en omdat de reiskriebels er volop zijn, staan we na de nog nodige doe-dingen (ontbijten, laatste spullen in de backpacks doen, beestjes eten geven enz.) veel te vroeg kant en klaar😁. De planning was om ongeveer 9.00u de deur uit te gaan, maar op dat moment hadden we de flinke wandeling naar de bushalte (met redelijk zware bepakking: de backpacks vielen wel mee, maar die fototassen...) en het busritje al bijna achter de rug!

En zo hadden we ook een vroegere trein, konden we op Schiphol snel de bagage af geven, maar stonden we wel een tijdje in de rij voor de security. Dat duurde al met al een tijdje: je mag je laptop of tablet in je tas laten zitten, maar iedereen met zoiets bij zich wordt alsnog extra gecontroleerd, schiet dus ook niet op, maar de securityman vroeg waar ik heen moest en zei toen: oh mooie foto's maken, daarna mocht ik meteen verder.

We doen een paar inkopen en gaan dan richting Gate C9 om te wachten op vertrek. Het vliegtuig uit IJsland komt 5 minuten te laat binnen, maar het boarden voor ons gaat al met wat vertraging. Eenmaal in het vliegtuig zijn ze nog volop aan het koffers inladen, we zitten dus lang te wachten voor we vliegen. Maar goed, de vluchttijd blijkt 25 minuten korter te zijn

En zo komen we met een kwartier vertraging na een mooie, rustige vlucht op IJsland aan. Het laatste stuk heb ik prachtig zicht op de kustlijn van het eiland, met her en der besneeuwde toppen en een grote gletsjer.

Onze backpacks waren als laatste aan boord gegaan en dus kwamen ze nu als eerste op de band aan, dat was fijn, want zo waren we ook één van de eersten bij de autoverhuur. Na enige verwarring (ze wilden ons een kleine Hyundai meegeven terwijl we een Jimny 4x4 of dergelijks geboekt hadden.) Na controle kregen we een Dacia Duster 4x4 mee, nog beter dan dat we gereserveerd hadden.

Dus spullen in de auto en op weg, het is intussen rond 16.00u en de zon gaat al bijna onder, we nemen dan maar de kortste weg naar ons hotel en niet de toeristische route (wat achteraf wel jammer is, nu is daar een deel van dat gebied afgesloten vanwege de fors toenemende vulkanische activiteit). Wel zien we de zon prachtig ondergaan en naderen we al snel de eerste besneeuwde bergen. De wind gaat hier trouwens flink opsteken. Via een besneeuwde pas rijden we naar onze eerste bestemming: het dorpje Hveragerdi en het Ork hotel.

We checken in en zoeken onze kamer op. Prima kamer! We nemen even de tijd om ons te installeren, alvast wat te typen enz., maar al snel gaan we naar beneden om een hapje te eten, het is nu 18.30u, (maar wij staan nog ingesteld op Nederlandse tijd, een uur later) Het restaurant ziet er redelijk chique uit en er staan heerlijke stoelen!

We eten een verrukkelijke gegrilde zalm, met witte wijn saus, wat lekkere gegrilde groentes en ingelegde komkommer erbij. Heerlijk!

Na het eten gaan we terug naar onze kamer, zijn nog wat bezig met blog, foto's en dergelijke. Dan horen we veel gepraat en zien buiten allerlei mensen staan met fototoestellen. Er is Noorderlicht te zien! Met het blote oog zien we wat lichtgroene oplichtende wolken, maar met de camera zijn de plaatjes spectaculair. Wow, wat boffen we hiermee🤩! We maken dan ook heel veel foto's!

Het is wel heel koud, er staat een ijskoude wind, kracht tig! Best lastig om zelfs met statief de camera stil te houden (en voor mooie plaatjes moet je een aantal seconden belichten!) Als we helemaal door en door koud zijn gaan we naar binnen om weer op te warmen.

We genieten nog van een cognacje (die we op Schiphol hadden gescoord) en zoeken dan ons bed op!

Donderdag 9 november 2023 Dag 2

Ik ben al weer vroeg wakker (5 uur zegt mijn ingebouwde klokje dat het tijd is) Maar ik draai me toch nog een poosje om! Daarna rustig een bakkie zetten, plannen maken en nog wat schrijven in mijn blog.

Het waait nog flink, maar er is een heldere hemel met een mooi maantje en Venus staat er vlak naast! Om 7.00u gaan we meteen maar ontbijten, er is van alles te pakken, ik ga voor wat warms, roerei, worstjes en bonen en neem een schaaltje pap (dat vind ik zo lekker😋), verder natuurlijk koffie en sapjes en later warme chocolademelk, een appeltje en dan heb ik nog niet eens de helft uitgeprobeerd.

Na het ontbijt zoeken we de spullen weer bij elkaar en als het enigszins licht begint te worden, gaan we de boel in de auto zetten en uitchecken. Nog even mijn waterflesje vullen bij de watertank bij de receptie en dan gaan we weer op weg, we rijden eerst over weg nr 1 (dat is de rondweg die heel IJsland rondgaat.) Wij slaan na een aantal kilometers het binnenland in, ons eerste reisdoel is Thingvellir NP , een onderdeel van de Golden Circle, een welbekende route op IJsland.

Het is in totaal 62 kilometer hiernaar toe, wel een prachtig vulkanisch gebied, genieten! Intussen wordt het steeds lichter en doet de zon pogingen om over de heuvels op te komen. De maan en Venus zij ook nog goed te zien, totdat Venus achter de maan verdwijnt en ook de maan steeds bleker wordt door het zonlicht.

We vinden een plekje om de zon te zien opkomen (en achteraf blijkt dat hij de hele dag verder aan een heldere hemel staat te schijnen!) Mooi hoor!

Aangekomen in het Thingvellir NP maken we een wandeling door een kloof naar een waterval. Deze kloof is ontstaan doordat hier de Euraziatische en de Noord-Amerikaanse tektonische platen uit elkaar drijven. Prachtig gebied, rotsen zijn duidelijk van vulkanische oorsprong. We wandelen richting de waterval, hier is al op diverse plaatsen ijsvorming aan de gang, bijzonder! Het is een heel mooi gebied om even te wandelen, al zijn we bepaald niet de enigen hier! We wandelen naar de waterval, die op diverse plekjes al bevroren is. Natuurlijk maken we veel foto's! Na de waterval wandelen we de kloof de andere kant in en komen na een klimmetje bij een uitzichtpunt, met mooi uitzicht op de kloof.

Na de wandeling zoeken we de auto weer op. Er is nog veel meer te bekijken in dit gebied, maar er is nog zoveel meer. Keuzes maken! We rijden een aantal kilometers terug en rijden dan verder richting Geysir, het gebied met de geisers. Dit is 47 kilometer rijden. We komen bij een groot parkeerterrein aan, hoezo toeristisch? Al snel zien we de Strokkur omhoog spuiten van een afstandje. De bekende Geysir is gestopt, de wat minder hoge Strokkur is wel elke 8 á 10 minuten actief, verder zijn er nog een aantal kleinere geisers te vinden, maar je ziet ook overal stoom uit de grond komen en borrelend water. Vlak bij de poeltjes van de geisers ruikt het behoorlijk naar zwavel. We wandelen een stuk rond door het gebied en maken hele series foto's van de Strokkur, best spectaculair om te zien. En omdat de zon schijnt geeft het ook mooie effecten! Na tientallen foto's zoeken we nog even het Geysir centrum op, waar we wat souvenirtjes scoren!

Dan staat er nog een bezienswaardigheid op het programma: Gullfoss waterval. Dit is ongeveer 9 kilometer verderop, een prachtige grote waterval die uit 2 delen bestaat met ertegenover weer een kloofwand. Deze is nu helemaal beijzeld door het opstuivende water. Erg indrukwekkend in ieder geval. Af en toe zien we een kleine regenboog en zijn er al diverse stukken van de waterval bevroren. Heel mooi dus!

We gaan zowel het beneden platform, als het uitzicht boven bekijken. Vanaf het beneden platform loopt een pad dichter naar de waterval toe, maar deze was afgesloten: allemaal ijs op het pad. Als we alles bekeken hebben, ook nog even een magneet gescoord en daarna wordt het tijd om richting ons onderkomen van vanavond te gaan. Dat is dan nog weer 149km verder rijden. We rijden over een mooie rustige weg richting weg nr 1, passeren onderweg nog de rivier van de Gullfoss waterval, de Ölfusá. Eenmaal op de doorgaande weg kunnen we lekker doorrijden, het begint inmiddels aardig donker te worden!

Onderweg zien we weer zo'n bordje dat er iets bezienswaardig is, we stoppen op een parkeerterrein en hebben dan uitzicht op de Eyjafjallajökull vulkaan, die een aantal jaren geleden uitbarstte en waardoor een hoop vliegverkeer in Europa een tijd heeft stil gelegen. Als we weer verder rijden, ruiken we ineens een flinke zwavelgeur, helemaal uitgewerkt is de vulkaan nog niet blijkbaar?

We arriveren bij Solheimahjáleiga Guesthouse, hier vinden we een leuke kamer in een bijgebouw, niet groot, maar wel weer prima plekje. Eerst maar eens een warme douche, wat schrijven in het blog, foto's op een harde schijf zetten enz. enz.

Om 19.00u kunnen we eten, we hadden vanmiddag al gebeld dat we wilden eten daar. We nemen een heerlijke tomatensoep vooraf en vervolgens Arctic Char, dat is een bepaalde zalmsoort, erbij wat groentes en piepertjes in de schil. We bestellen er een lekker glaasje wijn bij. Het is allemaal gemoedelijk en gezellig!

Terug in onze kamer vermaken we ons nog wat met foto's en dergelijke, maar al snel beginnen we erg slaperig te worden: Na de frisse kou en het gewandel zijn we in de warmte aangekomen en dan wordt je erg doezelig. Vroeg slapen dus!

Vrijdag 10 november 2023 Dag 3

Vannacht heeft het een poosje geregend, het kletterde zelfs even flink tegen de ramen. Maar als we wakker worden is het zo goed als droog! We hebben nog alle tijd, we zijn uiteraard vroeg wakker, maar kunnen pas om 7.30 ontbijten. Dan maar even werken aan mijn blog, ik heb zoveel te schrijven dat ik nu al achterloop!

Het ontbijt is meer dan prima, een ontbijt buffet met allerlei lekkers! We genieten er natuurlijk voldoende van!

De backpacks en dergelijke staan al redelijk goed ingepakt en dus zijn we al heel snel reisvaardig. We hebben een lange rit voor de boeg en een stukje in de schemer rijden is dan niet erg! Na 21 kilometer rijden zien we een afslag naar Reynisfjara, dit staat ook op ons lijstje met eventueel te bezoeken plekjes. Daar rijden we dan maar eerst even heen! Er is hier een prachtig zwart strand, heel bijzonder! In westelijke richting ligt de Dyrholaey kaap met een vuurtoren erop en een aantal rotsformaties ernaast in de zee, eentje die een mooie boog vormt. Oostelijk is onder andere een grot, met allerlei basaltzuilen. Erg mooi! Hier zijn nu veel meeuwen op de rotsen te zien, maar in de zomer kun je hier veel Puffins spotten.

In zee staan ook nog 2 mooie rotsformaties, er staan veel mensen met hun camera's op statieven in de aanslag om de zonsopgang te fotograferen, de lucht kleurt mooi oranje, maar als de zon zover is, gooien wat wolken roet in het eten. Na de nodige plaatjes schieten, gaan we weer op weg, er is nog een heel stuk te gaan!

We besluiten om nu eerst door te rijden naar het verste punt op de route en dan op de terugweg nog wat andere mooie plekjes mee te pakken op weg naar het hotel. We stoppen wel een enkele keer voor wat foto's en bij een uitzichtpunt over met mos begroeide lava, waar we een klein stukje kunnen rondlopen.

In het begin vallen er een paar druppels regen, maar al snel komt de zon erbij en is het afwisselend onbewolkt en wat licht bewolkt de verdere dag en temperaturen net boven het vriespunt! We rijden ongeveer 180 kilometer grotendeels door uitgestrekte lavavelden, maar toch heel afwisselend, er zijn heel puntige lavasoorten, de mooi afgeronde met mossen erop en soms lavazand. Genoeg te zien toch. Daarnaast rijden we langs allerlei bergen en rotswanden, nou zeg maar gerust in alle soorten en maten!

We komen ondertussen langs Nupar Fosshotel waar we zullen overnachten, maar daar komen we eind van de middag wel terug! Nu eerst naar de Jökulsarlon gletsjer met een meer met ijsschotsen. Het is wel apart, de weg is best heel rustig, maar als je dan aankomt bij zo'n toeristisch punt is het hartstikke druk, tientallen bussen en auto's.

Voor de Jökulsárlón gletsjer is een meer echt vol met kleinere en grotere ijsbergen en ijsschotsen in de mooiste vormen en maten en in wit en blauwe kleuren. Adembenemend! Al is de oorzaak hiervan niet best, het betekent dat de gletsjer sneller smelt waardoor steeds meer stukken ijs afbreken. Maar mooi is het zeker. We schieten dan ook vele foto's, al wandelend langs het meer. Na wat bochtjes zien we dan ook de gletsjer liggen met de besneeuwde bergen eromheen. Het ijsbergen meer heeft een uitgang richting de zee met een brug erover waar weg 1 over gaat.

We blijven een flinke tijd kijken en genieten, daarna zoeken we de auto op en gaan dan naar een parkeerterrein aan de andere kant van de doorgaande weg, De kust wordt hier de Diamond Coast genoemd vanwege de langsdrijvende en aangespoelde ijsbergen.

Dit is ook een prachtig stuk met al dat ijs en de mooie golven! Nog wat plaatjes geschoten.

Hierna op naar de volgend gletsjer, (al weer wat meer richting het hotel) Deze gletsjer heet Fjallsárlón, hier ligt ook een meer van smeltwater voor en maar een klein aantal ijsbergen en schotsen. In tegenstelling tot het vorige meer is het hier heel stil, een enkele verdwaalde toerist zoals wij. Bijzonder, want het is hier zeker net zo mooi als Jökulsárlón. We blijven ook hier een poosje genieten en rijden dan weer verder in westelijke richting.

De planning was hierna om de Svartifoss waterval in Skaftafell te gaan bezoeken, maar het blijkt een redelijke wandeling te zijn. Dat is op zich niet erg, maar aangezien het alweer vroeg schemert, zijn we eigenlijk te laat om er mee te gaan beginnen!

En zo rijden we door naar ons Fosshotel Nupar: het ligt als een rij blokkendozen midden in een verder verlaten stuk natuur. Onze kamer is weer prima (wel een hele lange gang, dus alsnog een wandeling). Het is nu alweer bijna donker, het was nog best een stukje rijden. We vermaken ons dan maar weer met foto's, bloggen en dergelijke en gaan dan een hapje eten!

We eten nogmaals Arctic Char (is de specialiteit van de chef vandaag) Er is een soort couscous bij, erg lekker van smaak, maar veel grovere korrels dan wij in Nederland hebben, een heerlijke schuimige saus en nog wat paksoi erbij. We genieten ook van een glas wijn erbij en koffie toe!

Ook vanavond maken we het niet te laat, rozig van de kou en vol indrukken duiken we ons bed in!

Zaterdag 11 november 2023 Dag 4

Om 7.00 gaan we direct aan het ontbijt, ook nu weer keus te over en voor elk wat wils (van havermoutpap tot chia-porridge, er wordt hier overal veel rekening gehouden met vegan en vegetarische wensen)

Na het ontbijt gaan we snel op weg, het is nog donker, we hebben ook voor vandaag weer van alles op het programma! Het parkeerterrein is her en der flink glad en er valt even wat lichte sneeuw. Dit houdt gelukkig al snel op en de wegen zijn gelukkig niet glad. We zien richting het oosten al snel de lucht mooi oranje kleuren, maar het duurt nog heel lang voor de zon echt boven de horizon komt!

Ons einddoel vandaag is Reykjavik, we rijden een deel van de route van gisteren weer terug. Aangekomen in Vik gooien we eerst de tank vol en rijden dan door naar Vikurfjara black beach. Gisterochtend waren we aan de andere kant van deze kliffen, ook hier steken allerlei rotspunten in de zee omhoog en zijn er honderden meeuwen te zien.

Al lopend door het pikzwarte zand, lijkt het ineens of mijn schoenen en broek een veel lichtere kleur hebben dan in werkelijkheid, door het zwarte zand lijken je ogen je te bedriegen, Rare gewaarwording!

Hierna verder op de route, we dubben even of we zullen gaan lopen naar het vliegtuigwrak die daar ergens op het zwarte strand ligt. Maar het is toch een flinke wandeling, dus kiezen we voor andere bezienswaardigheden.

Eerst staat de Sólheimajökull gletsjer op het programma, het is er nu nog redelijk rustig, wij lopen richting een uitzichtpunt, hier is ook een smeltwatermeer ontstaan met ijsbergen erin. Maar in tegenstelling tot wat we gisteren zagen, lijkt dit meer/ water geelgroen door de weerspiegeling van de begroeide berghellingen (waar gisteren de hellingen besneeuwd waren). Daarnaast zijn hier bijna alle ijsbergen en schotsen met een zwarte aslaag bedekt, als gevolg van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull! Het geeft een wat surrealistisch gevoel. Echt zo anders dan gisteren.

Ook de gletsjer zelf is op vele plaatsen zwart. Er gaan hele rijen mensen met klimgordels om en dergelijke met gidsen de gletsjer op, wij houden het bij genieten op een afstand.

Terug bij de auto, blijkt dat dit ook een heel populaire bestemming is..... Het parkeerterrein is ineens vol!

Wij gaan op weg naar de volgende bestemming: de Skogafoss waterval. Dit is ook een plek waar we bepaald niet alleen zijn, maar het is dan ook de moeite waard! Een prachtige indrukwekkende waterval van zo'n 60 meter hoog en 25 meter breed. Na het bekijken en foto's maken (helaas staat de zon te laag en is hij wat te flets om mooie regenbogen te maken) gaan we via de 527! treden naar de top van de waterval, er is een open uitkijkplatform en ik ben zowaar heldhaftig genoeg om wat foto's te gaan maken.

Vanaf het platform valt er nog een stukje te wandelen langs het riviertje de Skoga naar de volgende waterval: de Hestavadsfoss. Je kunt hier nog een langere wandeling maken, maar daar zien we deze keer vanaf. We dalen weer al die trappen af (naar boven was vermoeiend, maar dit vind ik een stuk enger...)

Beneden ook nog wat foto's maken en dan op weg naar de volgende waterval: De Seljalandsfoss, deze is niet zo breed als de vorige waterval, maar het bijzondere hier is dat je er achter langs kunt lopen. Wat we natuurlijk ook doen. Spectaculair gezicht zo vlak achter al dat vallende water en het komt best met flinke vaart naar beneden. Er is een pad helemaal rond en nadat we het gelopen hebben zijn we aan de linkerkant best wel wat nat! We lopen verder, er zijn hier nog een paar wat kleinere watervallen en een grot te bekijken.

Na de terug wandeling, koop ik nog maar eens een koelkastmagneet. Na deze uitstap gaan we doorrijden naar Reykjavik, want hier willen we ook nog wat rondkijken. We moeten een pas over rijden (vlakbij het dorpje waar we de 1e overnachting hadden) Hier hebben we op dag 1 met moeite wat licht besneeuwde heuvels in de verte gefotografeerd, maar nu ligt de hele pas vol met sneeuw. Gelukkig is de weg wel schoon en goed berijdbaar) Eenmaal de pas over is er geen sneeuw meer te bekennen en rijden we door naar ons hotel. Hier blijkt dat er een overboeking is gemaakt en worden we doorgestuurd naar een hotel van dezelfde keten, een stukje terug in de straat. Alleen moeten we door eenrichtingsverkeer nog rondrijden en zoeken hoe we daar moeten komen.

Vanwege de overboeking krijgen we een upgrade. Een mooie kamer in een deel van het hotel dat in een oude brouwerij is gemaakt. Ziet er erg geweldig uit. Het heeft achteraf één klein nadeel, we zitten vlak langs de straat en dat is nogal lawaaierig 's nachts.

Als we de spullen geïnstalleerd hebben gaan we snel de stad in. We hebben al gezien dat de Hallgrimskirkja, de bekende kerk in Reykjavik, niet al te ver van ons hotel is. Mooie indrukwekkende kerk! We kunnen nog net aan binnen rondkijken (er is een koor aan het oefenen, dat klinkt heel mooi daar), maar al snel wordt iedereen weggestuurd , de kerk gaat sluiten. Dan verder naar het beeld "de Zonnevaarder" aan de baai van Reykjavik. Dit is natuurlijk één van de meest gefotografeerde dingen in Reykjavik! Intussen is het al helemaal donker geworden.

We wandelen door naar de Harpa, dit is een indrukwekkend glazen gebouw dat dienst doet als concertzaal en conferentieoord. Heel mooi om te zien. Op het lijstje stond ook nog het Aurora Center, maar dit bleek nog zo veel verder weg te liggen dat we het maar over geslagen hebben.

We wandelen wat door de straatjes van het centrum. Er zijn hier grote moderne flats, mooie panden, maar ook veel veel huizen die een wat "armoedige" indruk maakt. Niet een echt mooie stad voor zover we het gezien hebben. Uiteindelijk vinden we in de belangrijkste winkel/ uitgaansstraat een Italiaans restaurant, dit ziet er druk en gezellig uit. Hier vinden we een plekje en genieten van prima pizza's. Vervolgens slenteren we weer terug richting van ons hotel, waar we in onze luxe kamer een bakkie koffie maken en een glaasje cognac inschenken.

We proberen nog wat blog en fotowerk bij te houden en proberen dan wat te slapen door het geluid van buiten heen.

Zondag 12 november 2023 Dag 5

Ook vandaag gaan we rond 7.00 aan het ontbijt. En waar Bert start met brood met kaas en ham, hou ik het op roerei, bacon en worstjes, vervolgens Skyr met allerlei roodfruit erbij. Uiteraard koffie en een sapje en wat heerlijk gebak, met noten en spijs. Na het eten gaan we ons boeltje bij elkaar zoeken en moeten dan met bepakking dwars door de ontbijtzaal richting uitgang.

Het is nog donker, maar er zijn allerlei lichte wolken en rode strepen te zien, toch nog wat Noorderlicht! (gisteravond was er ook nog kans op, maar zaten we in een smal straatje en zagen weinig lucht)

We stoppen bij een mooi kerkje om wat foto's te maken (de noorderlicht foto's mislukken helaas). Hierna gaan we in noordelijke richting rijden met als einddoel het schiereiland Snaefelsness en het dorp Stykkishólmur. Ook weer een prachtige rit om te rijden, het is bewolkt maar de zon komt toch regelmatig even te voorschijn. Het is rond de 3 graden, maar er staat wel een stevige wind vandaag. We komen bij Hvalfjördur, hier kunnen we kiezen om door de tunnel te gaan, maar wij kiezen dan toch liever voor de weg om het fjord! Dit is dan wel een heel stuk omrijden, maar door het uitzicht over het fjord en de deels besneeuwde bergen eromheen zeker de moeite waard. (Al snappen we wel waarom er een tunnel is gekomen!)

Natuurlijk houden we allerlei tussenstops voor foto's en wandelen we naar een mooi watervalletje toe, die al voor een deel bevroren is, we lopen via een smal paadje met hier en daar ook wat ijs en er is een apart boogbruggetje. Er liggen ruïnes, maar we kunnen niet ontdekken waar die van zijn. Wel een mooi plekje! Vervolgens rijden we weer verder en bereiken dan ook het einde van het fjord, er zijn wat kleine watervallen te zien, waarschijnlijk is hier in het voorjaar veel meer water te zien!

Na het fjord rijden we weer verder in noordelijke richting en gaan bij Borgarnes nogmaals een fjord over. In Borgarnes zoeken we een supermarkt op, even rondkijken en wat te snoepen voor onderweg kopen, als we dit dorpje uitrijden verlaten we ook de rondweg 1 en komen dan in de regio Snaefellsnes.

Prachtige natuur hier, mooie veelal besneeuwde bergen, kleine dorpjes, met overal van die leuke IJslandse kerkjes. Veel schapen en IJslandse paardjes. Overal zien we beken en watervalletjes, veelal bevroren (terwijl het toch wel boven 0 graden is).

Natuurlijk maken we veel tussenstopjes om wat extra rond te kijken en foto's te maken!

Rond 14.00u komen we in Stykkishólmur aan, nog wat te vroeg om al naar het hotel te gaan. We rijden door naar de haven, hier is een mooi metalen beeld van een zeilboot. We wandelen langs een stukje kust en verder naar een hoge klif die de baai van Stykkishólmur beschut. Bovenop staat een vuurtoren, via trappen en paadjes kunnen we op de klif komen en hebben dan mooie vergezichten over de baai, eilandjes en naar het noorden de contouren van de Westfjorden, het Noordwestelijkste gedeelte van IJsland. Mooi om te zien, maar er staat hier een flinke koude wind, dus dalen we af en gaan op zoek naar het hotel. Vlakbij het hotel staat een moderne kerk de Stykkishólmskirkja, we rijden er even naar toe.

Dan gaan we inchecken in het hotel: Fosshotel Stykkishólmur. We krijgen een mooie grote kamer, met aan 2 kanten ramen, we hebben uitzicht over het hele dorpje inclusief de mooie kerk die recht tegenover ons staat.

We gebruiken de rest van de middag om met foto's en blogs te rommelen. Ik had inmiddels behoorlijk achterstand. We zien zoveel, wat ik op wil schrijven, dat ik lang nodig heb! (en dus meelezer, flink veel tekst om doorheen te worstelen)

's Avonds eten we heerlijk in het restaurant van het hotel, Lamsvlees, zowel een stuk filet, als fijngesneden lamsstoof, echt zo lekker mals en smakelijk. Erbij aardappel puree, broccoli en ingelegde rode kool. We drinken er een lekker glas rode wijn bij! Later op de kamer hebben we nog een cognacje. We genieten van een mooie vakantie!

Maandag 13 november 2023 Dag 6

We staan vandaag iets later op, we blijven hier nog een nacht en willen een toeristische route rijden, dus gaan we iets later vertrekken als het wat lichter wordt. We ontbijten in een heel rustige ontbijtzaal, het is rustig in dit, best grote, hotel. Het ontbijt is zoals overal flink uitgebreid, zelfs stukjes haring zijn er te vinden. We genieten dus van allerlei lekkere hapjes en drankjes!

Na het ontbijt zoeken we nog even onze kamer op, het is nog te donker om te vertrekken, maar langzamerhand gaat de hemel al mooi rood kleuren en wordt het lichter, dan kunnen we vertrekken, we gaan een rondje Snaefellsnes rijden en hopen wat mooie plekjes te gaan zien.

De bergen zijn mooi gekleurd, deels door het ochtendrood, maar ook de kleuren van de rotsen, de diverse kleuren van de begroeiing en her en der de sneeuw maken het tot een zeer kleurrijk geheel.

We rijden eerst een stukje terug tot weg 54 en vertrekken dan in westelijke richting. De noordwestelijke kust van Snaefellsnes, heeft diverse mooie fjorden, sommige rijden we om heen, sommige kunnen we oversteken via een brug. Delen zijn bevroren, maar soms staat er een flinke stroming. Op één plek zien we honderden eidereenden bij elkaar in het water. Sommigen komen met de stroming mee onder de brug door drijven!

Bij een ander stuk fjord lezen we dat hier in de winter "tonnen" haringen overwinteren. Vorige winter waren het er zoveel, dat dit door zuurstofgebrek en teveel biomassa tot massasterfte onder de haringen heeft geleid.

Dan rijden we langs Grundarfjordur en via een brug bereiken we de Kirkjufellsfoss (de waterval) en Kirkjufell (de berg). We parkeren de auto en wandelen eerst naar de waterval. Het is flink koud vandaag, het is grotendeels helder weer, rond het vriespunt, maar wel een flinke wind!

De waterval is niet heel groot, wel mooi om te zien en ook hier zien we al weer ijs ontstaan. Hoog in de omringende bergen zien we watervalletjes die wel helemaal bevroren zijn en de meeste toppen hebben een sneeuwlaag. We wandelen een stukje naar beneden naar een meertje, hier zien we prachtige weerkaatsingen van de Kirkjufell. We zijn niet de enigen die hier aan het fotograferen zijn.

Het is weer heel mooi allemaal!

We rijden nu weer een heel stuk verder langs de kust, uitzicht over de Atlantisch oceaan. Hier en daar varen wat schepen, we zien mooie stukjes branding en komen uiteindelijk bij een weg richting de Snaefellsjökul gletsjer. We rijden de onverharde weg een stuk op, maar passeren op een gegeven moment wat stukken met ijs op de weg en in de verte lijkt de weg nog meer met ijs te zijn bedekt. Dat lijkt toch te gevaarlijk te worden, dus draaien we maar om op een plekje waar het wat breder is en we kunnen keren.

We hebben toch wel uitzicht op de gletsjer, deze is sowieso over een groot deel van het schiereiland te zien! Dan maar weer verder langs de kust, we komen langs allerlei kleine dorpjes. In een dorpje zien we heel veel meeuwen boven het water cirkelen, er blijkt een visverwerkend bedrijf te zijn.... Aan de overkant van de weg is een groot meer, hier broeden Arctische sterns, maar die zijn nu niet thuis, wel zien we een aantal wilde zwanen (met geel-zwarte snavels)

Overal is de vulkanische oorsprong van IJsland te zien, volop lavavelden, de één nog indrukwekkende dan de ander! We rijden een zijweg in en zien daar allemaal min of meer ronde gaten in de grond, het blijken lavatunnels te zijn, de één na de ander. Indrukwekkend! Al doorrijdend komen we bij de kust uit, we stoppen een paar keer, we kunnen ergens het strand op wandelen: Skardsvik beach. Het zand is deels zwart, deels gewoon zandkleurig. Er zijn prachtige rotswanden, ook allemaal vulkanisch uiteraard en de branding slaat er mooi tegenaan.

We zouden hier nog een heel stuk kunnen doorrijden, maar dan gaan we wel heel ver van de doorgaande weg af. We rijden dus weer terug en vervolgen onze route, na een aantal kilometers komen we weer bij een vulkaan, niet al te groot, aan de ene zijkant van de vulkaan is een ijzeren trap, waarover je richting de krater kunt klimmen. Ik kom maar tot 2/3 van de trap, ik vind het maar een eng ding, zeker met de harde wind die hier staat. Bert gaat verder naar boven, ik ga met knikkende knieën weer terug naar de auto. Bert bekijkt de krater en komt ook al snel weer terug. Was wel aardig, maar niet heel bijzonder boven.

We rijden verder langs de kust, bereiken het zuidelijke deel van het schiereiland. Heel anders dan het noorden, daar waren veel fjorden, hier vooral veel lavavelden, berghellingen en de rotskust, met prachtige brandingen.

We stoppen nog diverse keren, bij Londrangar, waar een paar hoge rotsformaties boven de lava uitsteken, het plaatsje Hellnar, met een mooie rotskust en het plaatsje Arnarstapi. Hier zijn ook schitterend basaltformaties te bewonderen, waar de branding met nog meer kracht tegen aan beukt. Imposant gezicht!

We zien dat het nu nog een dik uur rijden is naar ons hotel, we zullen dan in het donker aan gaan komen, de zon begint al aardig in de zee te zakken! Nog een paar korte stops voor de laatste foto's en dan de terugtocht. Vlak bij het hotel toch nog even stoppen, de prachtige kleuren van de zonsondergang op de bergen moeten ook nog even vastgelegd.

We kunnen/ moeten vanavond wat later eten i.v.m. een groep, lekker veel tijd om de herinneringen vast te leggen in het blog! Ik ben al snel weer helemaal bij, alleen foto's bij voegen is nog een dingetje, lightroom heeft aardig kuren op dit tablet. Dat moet dan waarschijnlijk thuis nog gebeuren.

Om 20.00u gaan we eten, vandaag staat er maar weer Arctic Char op het menu, (de keuzes zijn over het algemeen niet groot, lamsvlees, een enkel visgerecht en wat vegetarisch). Bij de vis zit een selderijpuree, wat aardappeltjes en een heerlijke appel-venkelsalade. En het smaakt echt bijzonder, al kan ik niet helemaal thuisbrengen wat er allemaal in zit.

Terug op onze kamer kijken we nog regelmatig naar buiten, het is erg helder, dus we hopen op wat noorderlicht, maar helaas!

Dinsdag 14 november 2023 Dag 7

Rond 7.00u staan we op, eerst maar eens ontbijten, we zoeken weer de nodige happen en dranken uit. Na het eten gaan we ons rustig aan reisvaardig maken, vandaag staat een rit richting ons laatste overnachtingsadres op het programma.

We worden weer getrakteerd op een prachtige zonsopgang, die hier erg lang duurt. Rond 8.00u is de eerste rode gloed al te zien, maar voor de zon echt een beetje hoger komt te staan is het al na 11.00u! Bovendien komt de zon niet echt hoog, wat gedurende de -korte- dag wel mooi licht geeft.

We rijden via het noordoostelijk gedeelte van Snaefellsnes weer richting Bogarnes, zo ongeveer de grens van Snaefellsnes. Tot 30 kilometer voor deze plaats hebben we onverharde wegen, we rijden langs een mooi fjord, met heel veel eilandjes en verder de mooiste vergezichten over de grote baai boven Snaefellsnes. Er zijn allerlei dorpjes (nou ja meer gehuchtjes, een paar boerderijen en dan in de buurt zo'n houten IJslands kerkje. We zien allerlei watervallen en riviertjes, de meesten flink bevroren. We stoppen geregeld en maken ook een wandeling richting de Lísafoss waterval, best mooi, we zien hem van bovenaf, wel wat klimmen over stenen en rotsen, tussen bevroren plassen door. Ook deze is al aardig aan het bevriezen. Het riviertje naar de waterval komt onder een brugje door en heeft ook weer dat mooie licht door de laagstaande zon, prachtig!

De weg heeft hier en daar een ijslaagje, maar het is gelukkig niet echt glad. We maken nog wat nodige tussenstops, bij alweer een mooi uitzicht op besneeuwde bergen, een mooi meertje of een watervalletje!

Tenslotte bereiken we de asfaltweg en rijden hier wat sneller door naar Bogarnes, hier gooien we de tank vol, anders wordt het wat krap om ons einddoel te behalen. Vervolgens rijden we verder richting Reykjavik, een stuk weg die we op de heenweg ook al reden, maar in plaats dat we nu de slinger om de Hvalfjördur rijden, nemen we nu de 6 kilometer lange tunnel onder het fjord door! Het is de hele dag al behoorlijk hard aan het waaien, maar nu begint het echt door te zetten, het loeit gewoon om de auto heen! In de verte zien we al de contouren van Reykjavik en al snel rijden we op de wat drukkere wegen rond de stad. We zijn nu in de regio Sudurnes, waar ook Grindavik en de Blue Lagoon in liggen, de plaatsen die inmiddels geëvacueerd zijn i.v.m. de toenemende vulkanische activiteit. De IJslandse Engelstalige nieuwssites geven af en toe wat relevante nieuwsfeiten door, in tegenstelling wat we zien in de Nederlandse pers (sommige berichten lijken aan te geven dat er al een uitbarsting is, wat het "thuisfront" dan weer ongerust maakt)

Wij rijden verder langs het vliegveld, naar het noordelijkste puntje van deze regio waar ons hotel de Lighthouse Inn zich bevindt (jawel vlakbij de vuurtoren).

We gaan eerst even naar de vuurtorens toe (het zijn er zelfs 2), we zijn nog wat vroeg om in te checken. Er omheen ligt een soort wad, met wat stukjes strand en er zijn heel veel vogels te zien, zelfs koperwieken, dat zijn toch geen vogels die je bij de kust verwacht. Na wat foto's gaan we inchecken. Als de receptioniste hoort dat we al morgen al ver voor ontbijttijd vertrekken, neemt ze meteen een bestelling op voor een ontbijt to go! Dat is wel heel prettig! We krijgen een mooie kamer met uitzicht over de vuurtorens.

We halen meteen alle spullen uit de auto, morgen vroeg moet alles zo mee kunnen, we moeten rond 5.00 de auto inleveren en het is nog een kwartiertje rijden. We horen dat het restaurant van het hotel vanavond dicht is, maar we kunnen hier vlakbij in het restaurant van de vuurtoren eten!

Rond 18.00u gaan we richting van het Lighthouse Restaurant. Het is op de eerste etage, naast en boven een museum. Het restaurant ziet er heel gezellig uit, veel lampjes, planten en vintage spulletjes.

Het is wel rustig hier, behalve wij tweeën, zitten er maar 2 anderen. We bestellen Fish & Chips, dat zie je best veel hier. We krijgen echt heel veel vis, lekker krokant en een flinke portie patat en salade en saus. We laten het prima smaken! Ook drinken we er een glas wijn bij.

Na het eten rijden we terug naar het hotel. (Het is niet zo ver, wel erg koud en ik ben ineens snipverkouden, daarom met de auto gegaan). Terug in het hotel, ruimen we nog wat laatste spullen op en besluiten op tijd te gaan slapen, morgenochtend om 4.30u loopt de wekker af!

Om 23.00u worden we weer wakker, er is wat geroezemoes op de gang en buiten. Er is een klein beetje noorderlicht te zien. Gauw de camera gepakt en het lukt net om er een plaatje van te schieten! Een mooi laatste cadeautje! Daarna maar weer verder slapen.

Woensdag 15 november 2023 Dag 8

Als de wekker gaat en we in de kleren zijn, wandelt Bert naar de receptie om ons ontbijt op te halen: een sandwich ham/kaas/komkommer, een pakje sinaasappelsap en bananen. We eten dit op de kamer op en gaan dan met de bagage richting uitgang en auto.

Het is een kwartiertje rijden naar de luchthaven, waar we eerst onze auto inleveren. Vervolgens lopen we naar het luchthaven gebouw.

Even zoeken waar en hoe… Eerst ergens de bagagelabels printen, dat gaat makkelijk, boardingpassen scannen en de labels worden geprint. Dan naar de bagage drop off. We staan een poosje in de rij, maar als we aan de beurt zijn, worden we doorgestuurd naar de “oddsize luggage” omdat we backpacks hebben. Dat hadden ze wel aan het begin van de rij mogen melden. Maar oké... op naar de buitengewone bagage. Hier blijken de labels niet gescand te kunnen worden🥴, dus op zoek naar iemand die ze kan activeren. Dat lukt snel en kunnen we de boel toch afgeven.

Dan de security check, Bert mag zijn schoenen aanhouden, maar moet even later alsnog terug en ze uitdoen. Hierna hebben we niets anders te doen dan nog wat te 'shoppen' en te wachten op vertrek. Het vliegtuig vertrekt mooi op tijd en de vluchttijd zal ongeveer 2u40m zijn.

En zo vliegen we nu boven de Atlantische Oceaan op weg naar Amsterdam en zien we alweer een mooie zonsopgang! Onze vlucht verloopt rustig en voor de geplande tijd staan we al aan de gate, dan bagage ophalen, richting trein. Hier krijgen we oordopjes en chocolade in verband met lawaaioverlast door werkzaamheden. Die overlast viel voor ons reuze mee, we staan amper op het perron en onze trein komt er al aan!

In Leiden komt de bus ook binnen een paar minuten. Het laatste stukje van de reis is het kortst, maar ook meteen het zwaarst, met bepakking een kleine kilometer naar huis wandelen!

En dan zijn we weer veilig thuis na een bijzondere vakantie met heel veel mooie indrukken!

Tot: 0.422s; Tpl: 0.027s; cc: 13; qc: 60; dbt: 0.0799s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb