Kasvihuone

Hungary's flag
Europe » Hungary
July 22nd 2008
Published: July 22nd 2008

Unkarin ilmasto on kuin kasvihuoneesta. Lämmintä, kosteaa, mutta valoisaa. Lämpoä on n. 20 astetta, koko ajan sataa vähän, mutta silti on niin valoisaa, että pitää käyttää aurinkolaseja. Valo tulee jotenkin pilvien läpi. Ei siis ihme että kasvit täällä kukoistaa. Paikalliset kasvattaa herkullisia kasviksia ja hedelmiä.

Olen vakuuttunut siitä, että suomen ja unkarin kielisukulaisuus on joku kummallinen taksonomiavirhe. Unkarin sointi kuulostaa lähinnä turkilta, sanasto on suht keskieuroooppalaista/slaavilaista. Esim. utca=katu vrt. puolan ulica. Lingvistinörtit ovat varmaan löytäneet muutamia yhtäläisyyksiä ja sillä perusteella niputtaneet kielet yhteen. Tai sitten nämä kielet "jäivät yli" muiden euroopan kielien luokittelun jälkeen. Palapelin ylimääräiset palaset. 😉

Nyt Bratislavassa, Slovakiassa. Matkaväsymys on alkanut painaa. Tuntuu ihan hyvältä, että jokainen kilometri on nyt kotiin päin. Olen painanut pitkää päivää tien päällä ja luulisin että kahden päivän päästä olen jo Travemündessä. Saksasta pitäisi vielä ostaa mopoon uusi takarengas, kun ovat siellä halvempia. Sitten laivalla kotiin.

Tot: 0.154s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 49; dbt: 0.0465s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb