1-2.8. Unkariin…

Europe » Hungary » Central Transdanubia » Lake Balaton
August 17th 2008
Published: August 17th 2008

Rozgony PinceRozgony PinceRozgony Pince

Zolle filmasi ja haastatteli opettajaa

Tulimme Balatonille illaksi ja ajoimme Rozyn talolle, sillä hän oli luvannut meille taas majoituksen samaan vanhaan taloon, missä olimme mennessämmekin. Meillä oli kuitenkin vastassa ”järkytys”, sillä Rozy oli majoittanut sinne toisia vieraita, Jánosin oppilaita (Rozyn kansainvälisestikin kuuluisa huilisti-mies piti Balatonudvárissa huilun mestarikursseja opiskelijoille ja kurssi alkoi juuri tänä päivänä…) Olimme juuri autossa puhuneet, että emme kyllä jaksa mitään sosiaalisuuksia enää. Takana oli 500km ajoa ja 8 tuntia autossa jono-odottamisineen. Rozy tarjosi meille heillä pientä nurkkahuonetta, joka sitten pökerryksissä kaikesta, päätettiin hyväksyä.
Lähdimme heti Balatonin rantaan uimaan ja syömään. Ilta pimenikin aika nopeasti. Oli tosi lämmintä ja pilkkopimeää ja vesi kutsui uimaan. Oli aika elämys uida maitomaisessa lämpimässä Balatonissa keskellä yötä.

Seuraavana päivänä Zolle piti vielä muutamalle huiluoppilaalle tunnin ja sitten lähdimme paikkaan nimeltään Balatonfϋred, joka on Balatonin länsipäädyn suurin kaupunki. Se on ollut jo vuosisatoja kuuluisin kylpyläkaupunki tällä alueella. Löysimme kivan pienen pensionaatin (jossa oli hyvät sängyt) ja vietimme loppupäivän rannalla lepäillen.

Siellä vihdoin toteutui Zollen suuri haave saada ”palkinnoksi” painonpudotuksestaan yksi Lángos. Lángos on unkarilaisten ”rantaherkku no 1”. Se on pannukakkumaninen uppopaistettu suolainen leipä, jonka päälle levitetään valkosipulitahna, smetanavuori sekä juustoraastetta. Onnellisena hän sitten vetäisi sen massuunsa kylmän vaalean frötsin kera… niin tein ja minäkin.

Aamulla
open viinibisnesopen viinibisnesopen viinibisnes

Filmiä tehtiin myös viinikellarissa. Opettajalla on seudun "paras" viini ... ainakin kyläläisten mielestä...ja meidänkin ;)
ajoimme Budapestiin hakemaan loput tavaramme, sulloimme ne autoon ja matka jatkui Tokajiin ja Bodrogkerestúriin. Yövyimme Anna Vendegházissa ihan Laurin talon alapuolella. Sunnuntaina Zolle vielä filmasi Rozgonyn Jánosia (paikallinen ope, josta olen kertonut jo aiemminkin viinikellarireissun yhteydessä). Hän opettaa jonkinlaisessa ”kasvatuslaitoksessa” poikia, joilla on erityisongelmia. Suurin osa lapsista on romani-taustaisia ja useilla on kaikenlaisia rötöksiä jo kontollaan. Lisäksi János hoitaa perheen viinibisnestä tehden muuten erittäin hyvää juomaa, jota varsinkin lähiympäristö tuntuu arvostavan päätellen siitä kuinka paljon siellä käy kyläläisiä ostoksilla. Meille hän lahjoitti laatikollisen Asu-viiniään, joka tietenkin iloisena sullottiin autoon…ainahan sinne viiniä mahtuu, vaikka takapeilistä ei enää pitkiin ole ollut näkyvyyttä 

Annan vierastalo on oikein mukava, vain 20€ yö (yhteensä). Huoneet ovat siistejä ja tilavia. Käytössä on oma keittiö astioineen kaikkineen. Talo on muuten vanha kyläkoulu ja Anna sekä miehensä opettajia. Majataloa he ovat pitäneet jo yli 10vuotta, jolloin ostivat rakennuksen tontteineen. He remppasivat paikan itse vuosien kuluessa. Tehdessään pihan kunnostushommia, löytyi ison roskakasan alta kellarin aukko. Tutkittuaan sitä tarkemmin, huomasivat, että kellarikäytävä jatkui ainakin 100m. No, Tokajin alueella kun oltiin, niin opekin siirtyi sujuvasti viininviljelijäksi ja nykyisin hänkin tekee oikein kelpo viiniä! Saimme häneltäkin monta pulloa lahjaksi ja tietenkin pääsimme kellariin maistiaisille!

Anna ja zofia RozgonyiAnna ja zofia Rozgonyi
Anna ja zofia Rozgonyi

Zofia on vasta 8kk, mutta tiukasti mukana kaikessa
BalatonillaBalatonilla
Balatonilla

Rozyn rannassa. Vesi on kuin maitoa!
Rozy ja ZofiaRozy ja Zofia
Rozy ja Zofia

Zofia- nimi taitaa olla nyt muotia Unkarissa, kun kaikki pikku tytöt ovat Zofioita... Tässä kuitenkin äiti ja tytär nauttivat Balatonudvárin rantanurmella uinnin jälkeen.
Balatonin rantaelämääBalatonin rantaelämää
Balatonin rantaelämää

Täällä voi sitten viettää sitä "toisen laista rantalomaa" ;)
Rozyn portillaRozyn portilla
Rozyn portilla

Pikku-Zofia tyynynsä kanssa on saattamassa meitä matkaan.

Tot: 0.079s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0427s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb