Rudesheim, Bodensee, Alp d´Huez, September 2002

Published: December 29th 2010

Rudesheim, Bodensee, Alp d´Huez, September 2002

Zondag, l september
We gaan in de Jeep, fietsen en tent mee, 's morgens op weg naar Rudesheim (Duitsland) . Het weer is goed.
We komen hier om 13:30 aan en zetten de auto neer bij de jeugdherberg boven op de heuvel uitkijkend over het
dal met de Rijn.
Het weer is bewolkt en later gaat de zon schijnen. We gaan fietsen en moeten direct een helling van 15% op,
gelukkig niet zo lang.
We fietsen door de wijnvelden, wat dorpjes in de omgeving en een mooi slot.
Via Ahlhausen (wijnmuseum) weer terug naar Rudesheim.
's Avonds hebben we lekker met ondergaande zon door de altstadt gelopen en gegeten.
We hebben uiteindelijk niet in die jeugdherberg geslapen ( te duur ) maar bij een " zimmer frei " voor Euro 40. met een heerlijk ontbijt.

Maandag, 2 september
Het is weer een mooie zonnige dag.
Terug met het pontje naar Bingen en via de autobahn nr 61 via Heilbron naar de " Romatische Strasse" .
Bij Feuchtwangen komen we op de "romantische strasse".
We rijden door de mooie plaatsjes en gaan vaak een stuk wandelen.
Dinckelsbuhl, Nordlingen ( stoomtrein ). Ook doen we inkopen bij de lidl's ( goedkoop bier en een amerikaans nummerbord met klok).
We proberen te slapen in Friedberg ( te duur, jeugdherberg niet te vinden en een te grote plaats).
We eindigen in een Raststátte langs de " romantische strasse" iets boven Landsberg. (Euro33)

Dinsdag,3 september
Met regen opgestaan. Na ontbijt rijden we de romantische strasse verder naar Schwangau.
Hier zijn de beroemde kóningskastelen oa Neuschwanstein.
Het weer klaart op en we rijden en wandelen wat door het mooie dal en plaatsje Schwangau.
Om 14:30 uur gaan we verder naar via Fussen naar Lindau aan de Bodensee. Het regent weer af en toe een beetje.

De camping in Lindau was te duur voor een stacaravan (E.65) en te nat voor de tent.

ln Friedrichshafen vinden we een betere camping en hier staan we 3 nachten met de tent.

Woensdag,4 september

We gaan Fietsen, het is bewolkt maar droog. We gaan richting Lindau, Bregenz, Romanshorn, zodat we bij slecht weer de ferry terug naar Friedrichshafen kunnen nemen.

Het blijft droog en het weer wordt steeds beter.

We Íietsen van Duitsland naar Oostenrijk en Zwitserland ( 80 km) en nemen in de namiddag vanuit Romanhorn de ferry naar Friedrichshafen (45 min.).

's Avonds na wat geshopt te hebben in de "marktkauf' lopen de langs de boulevard en bezoeken het "franse dorp" mel eiffeltoren op de boulevard. Er is live music.

Later begint het te regenen en het regent de hele nacht.

Donderdag , 5 september

Het zonnetje schijnt en we gaan met de fiets naar Meersbug, via de pont naar Konstanz en dan langs de Rijn naar Schaffhausen.

Meersburg herken ik nog van vroeger, zeker het oude kasteel op de heuvel. Voor de rest vind ik dat er veel bijgebouwd is aan wegen en bedrijfsterreinen zeker aan de duitse kant van de Bodensee. lk herken niet zo veel meer.

ln Meersburg drinken we koffie, na de pont ( 20 min ) fietsen we tot Stein am Rhein, waar we weer koffie drinken. Dit is ook een heel mooi oud stadje aan de rijn.

Na een lekke band door een slechte weg in een bosrijke omgeving, komen we in Schaffhausen aan ( 78 km)

We bezoeken natuurlijk de waterval en gaan met de trein ( duitse kant ) terug naar Friedrichshafen.

Het lijkt soms dat we in een Sbaan zitten zo schuin gaat de trein. 's Avonds met ondergaande zon gegeten op de boulevard.

Vrijdag, 6 september

Het regent. We gooien de tent in de auto en gaan op weg ( we kunnen de laatste overnachting niet betalen, omdat niemand aanwezig is bij de receptie)

Eerst nog koffie in Meersburg, dan met de pont naar Konstanz en door zwitserland, via Zurich, Bern, Genéve naar Grenoble, Frankrijk in gereden.

Onderweg begint de zon weer te schijnen.

We hebben wat olielekkage, maar ik weet niet waardoor het komt en koop een Sliter pak olie bij een warenhuis.

Onderweg bij Dietikom in het Móvenpick restaurant laat ik mijn geldtasje liggen. We komen daar pas over 1 uur achter.

We gaan de snelweg af en keren om, echter later blijkt dat we op een verkeerde snelweg zijn beland. We gaan op een rustplaats eraf om bij een snackbar de weg te vragen.

Heel toevallig runde een hollander deze snackbar. Hij was erg aardig, belde het móvenpick restaurant op om te vragen of het tasje gevonden was.

Dit bleek het geval. Hij stuurde ons weer de juist kant op en 1,5 uur later waren we weer op weg naar Grenoble.

We lopen bij Grenoble nog over een oude hangbrug. Uiteindelijk komen we in Le Bourg d'Oisans aan. (19:00 )

We nemen op en leuke camping een cabin ( chalet volgens wilma ). Het weer is goed en we gaan in het dorp eten.

We kregen een bonnetje voor een gratis fles wijn van een hollands stel die we bij een restaurant tegen kwamen.

Het eten was lekker, pasta en aardappel met salade- Na aÍloop kregen we weer een bonnetje voor een fles gratis wijn bij nogmaals komen eten.

We zijn nu onder aan de Alp d' Huez. Dat beloofd wat.

Zalerdag, 7 september

Het is erg mooi weer. Wilma gaat eerst naar het dorp om brood en kaas te halen. lk doe rustig aan. Na het ontbijt lopen we naar het dorp. Er is markt.

We kopen alvast een baseball cap met alp d' Huez erop. We lopen weer terug naar de cabin en kleden ons om, om te gaan fietsen.

Eerst hangen we de nog natte tent uit.

We gaan naar Col d'Ornon. Volgens een collega van mij is dit een rustige col om te beginnen. Hij is 12 km lang.

Hij begint zo'n 11 km buiten het dorp Bourg d' Oisans. Eerst gaat de beklimming goed, dan niet zo goed, steeds kleiner schakelen, je ritme vinden. Het is heet en ik zweet me rot, wilma zweet een beetje.

Op 114 mtr onder de top stoppen we even om op adem te komen. We zien balletjes, Na wat drinken en een banaan gaan we door en bereiken de top. ( 1 :15 uur ) Het ging moeilijk, ik denk dat we op Alp d'Huez misschien wel 3 x moeten stoppen.

We drinken bij het restaurant op de top een grote mok chocoladekoffie, drogen op en dalen weer af naar Le B. d'Osoins. Heel veel remmen, we zien nu wel het mooie uitzicht en ook een dood slangetje.

Na aankomst in de cabin douchen we en kleden ons om en rijden met de jeep naar La Bérarde. Een mooi groot natuurgebied in de omgeving. Het is ook een prachtige weg er heen ( 35 km). Ook veel fietsers zie je hier. Mooie vergezichten met besneeuwde toppen.

We wandelen een klein uurtje in het gebied en rijden dan dezelfde weg weer terug (de auto lekt steeds meer olie)

We rijden langs de start van d"Alp Huez en doen inkopen bij de supermarkt " Champion"

Bij de cabin kruip ik onder de auto en zie veel lekkage bij de oliefilter. Wij naar het dorp maar alle garages zijn nu dicht en de dame van de VW doet nog een poging iemand van een garage te bereiken, maar het moet wachten tot maandag. We doen een tyrap en plasic zak om het oliefilter en vullen alweer olie bij.

We gaan ná de koffie op de veranda van de cabin, eten in het dorp.

Zondag, 8 september,

Mooie dag, we zijn zenuwachtig; Vandaag gaan we Alp d' Huez op.

We fietsen na een stevig ontbijt ons eerst warm in het dorp ( fietsen langs de peugotgarage kom te kijken of deze toch open was ). Toen moest ik toch nog eerst naar het toilet, maar daarna gingen we om 9:55 uur van start voor de 21 bochten omhoog.

De eerst 4 bochten zijn het ergst, nog niet helemaal warm en dan gelijk met 11% de lange bochten omhoog.

We dachten aan maximaal 3x stoppen, maar naar de 3" bocht vielen we al om. We wachten totdat het hart weer rustig was en dronken wat, gelukkig was het nog niet erg heet.

We stoppen nog enkele malen of we reden rondjes op het kleine vlakke stukje weg voordat je weer een nieuwe bocht naar boven op moest. Wel genieten we van de uitzichten.

We halen de top in 2 1/2 uur. We zijn op 1821 mtr hoogte. We zijn kapot, maar herstellen snel. We ontmoeten een aardig stel engelse jongens die na een jaar trainen de Alp d'Huez bekommen.

Er is nog een foto van ons gemaakt tijdens de klim, dus die kopen we wel. Er zijn wel veel fietsers maar het is niet echt druk. Het skiplaatsje doet stil en verlaten aan. De meeste restaurants zijn of gaan dicht.

Het blijft heel mooi weer en we nemen de lange en niet zo steile aÍdaling ( 6%) langs mooie afgronden en leuke dorpjes. We drinken later nog wat in ons dorp Le B' d 'Osions.

We zijn om '15:45 weer bij de cabin, eten noedels en drinken wat en lopen om 18:00 uur naar
het dorp voor te eten, maar we moeten tot 19:00uur wachten.
we krijgen weer een fles gratis wijn op het bonnetje'

Het begint te regenen,en in de regen lopen we na de cabin.Morgen proberen we de auto te laten maken.

Maandag, 9 sSeptember

Het regent heel erg hard en de verwachting is dat dit het de komende dagen ook blijft doen'
Gelukkig kon niet de peugot- maar de renault garage de oliefilter vervangen'
We gaan terug naar de cabin en ruimen de auto in en gaan op weg richting snelweg naar het noorden (10:15 ) ( Plan Monaco gaat niet door ook het slechte weer in zuid Frankrijk )
Het blijft lang heel slecht weer. we rijden de Route soleil met veel tol betaling via Lyon, Dyon, Metz en Nancy naar Luxembourg,

Hier tanken we goedkoop; omdat we hier een maand geleden ook al waren blijven we, ondanks het redelijke weer, hier niet hangen en rijden door naar huis.
Het weer wordt steeds beter, we hebben geen files en om ongeveer 19:00 uur zijn we thuis'

Nog 4 dagen thuis voordat we weer moeten werken dat is ook eens heerlijk

Sunday, September l
We go in the Jeep, bicycle and tent, the morning on their way to Rudesheim (Germany). The weather is good.
We come here at 13:30 and put the car down at the youth hostel on the hill overlooking the
the Rhine valley.
The weather is cloudy and after the sun shine. We are sure and have a direct gradient of 15%,
Fortunately not too long.
We cycle through the vineyards, some villages in the area and a beautiful ending.
Through Ahlhausen (wine museum) back to Rudesheim.
In the evening we had a nice sunset with the Old Town and walked eaten.
We ended up not sleeping in the hostel (too expensive) but a "zimmer frei" for Euro 40. with a delicious breakfast.

Monday, September 2
It's another beautiful sunny day.
Back to the ferry to Bingen and through the highway No. 61 from Heilbron to the "romantic road".
At Feuchtwangen we reach the "Romantic Road".
We drive through the beautiful villages and often walk a lot.
Dinckelsbuhl, Nordlingen (steam train). We also do shopping at the Lidl's (cheap beer and a plate of American clock).
We try to sleep in Friedberg (too expensive, and finding a hostel not too big place).
We end in a Raststätte along the "Romantic Road" just over Landsberg. (Euro33)

Tuesday, September 3
Rose with rain. After breakfast we drive on the Romantic Road to Schwangau.
Here are the famous kóningskastelen including Neuschwanstein.
The weather is clearing up and what we drive and walk through the beautiful valley and village of Schwangau.
At 14:30 hours we go through to Fussen to Lindau on Lake Constance. It's raining again and a little bit.

Camping in Lindau was too expensive for a mobile home (E.65) and too wet for the tent.

ln Friedrichshafen we find a better site and here we are three nights in the tent.

Wednesday, September 4

We go cycling, it's cloudy but dry. We go towards Lindau, Bregenz, Romanshorn, so we in bad weather the ferry back to Friedrichshafen take.

It remains dry and the weather is getting better.

We Íietsen from Germany to Austria and Switzerland (80 km) and take in the afternoon from the ferry to Friedrichshafen Horn Roma (45 minutes).

At night, after having shopped some in the "Marktkauf 'walk along the promenade and visit the" French village "mel Eiffel Tower on the boulevard. There is live music.

Later it starts to rain and it rains all night.

Thursday, September 5

The sun is shining and we go by bike to Meersbug, by ferry to Konstanz and then along the Rhine to Schaffhausen.

Meersburg I recognize from the past, especially the old castle on the hill. For the rest, I think a lot of built roads and driveways is definitely on the German side of Lake Constance. I recognize not so much anymore.

ln Meersburg we drink coffee, after the ferry (20 minutes) we ride to Stein am Rhein, where we have coffee. This is a beautiful old city on the Rhine.

After a flat tire by a bad road in a wooded area, we arrive at Schaffhausen (78 km)

We visit the natural waterfall and take the train (German side) back to Friedrichshafen.

It sometimes seems that we are so inclined Sbaan in the train. Evening with sunset dinner on the boulevard.

Friday, September 6

It's raining. We throw the tent in the car and set off (last night we can not pay, because nobody is present at the reception)

First in Meersburg more coffee, then take the ferry to Constance and Switzerland via Zurich, Bern, Geneva to Grenoble, France in driving.

Along the sun begins to shine again.

We have some oil leaks, but I'm not making it come and buy a pack Sliter oil at a department store.

Dietikom way at the Mövenpick restaurant I leave my money purse lying. We arrive there until about one hour behind.

We cross the highway and turn around, but it turns out that we have ended up on the wrong highway. We start off at a rest area with a snack bar to ask for directions.

Quite accidentally ran the snack bar a Dutchman. He was very kind, called the Mövenpick restaurant to ask if the bag had been found.

This was the case. He sent us back the right way and 1.5 hours later we were back on the road to Grenoble.

We walk near Grenoble is about an old suspension bridge. Finally we arrive in Le Bourg d'Oisans to. (19:00)

We take great camp and a cabin (cottage by Wilma). The weather is good and we eat in the village.

We got a ticket for a complimentary bottle of wine from a Dutch couple who we met at a restaurant.

The food was delicious, pasta and potato salad with aÍloop After we got a ticket for a complimentary bottle of wine for dinner again.

We are now at the bottom of the Alp d'Huez. What it promised.

Zalerdag, September 7

It's very nice weather. Wilma goes first to the village to get bread and cheese. I take it easy. After breakfast we walk to the village. There is a market.

We already buy a baseball cap with Alp d'Huez on it. We walk back to the cabin and clothe us, to go cycling.

First we hang the wet tent.

We go to Col d'Ornon. According to a colleague of mine is a quiet climb to start. He is 12 km long.

He starts about 11 km outside the village of Bourg d'Oisans. First the climb well, not so good, shrinking turn, your rhythm. It's hot and I sweat myself rotten, wilma sweat a little.

At 114 meters below the top we stop to catch his breath. We see balls, after a drink and a banana and we continue to reach the top. (1: 15 hours) It was difficult, I think we at Alp d'Huez maybe 3 times to stop.

We drink at the restaurant on top a big mug of coffee, chocolate, dry up and descend to Le B. d'Osoins. Lots of braking, now we see the beautiful view and a dead snake.

After arriving in the cabin, we shower and dress and to drive the jeep to La Bérarde. A nice large nature reserve in the area. It is also a wonderful way to it (35 km). Also, many cyclists you see here. Beautiful views of snowy peaks.

We walk an hour in the area and then driving the same route back (the car is leaking more and more oil)

We drive past the start of d 'Huez, Alp and buy groceries at the supermarket "Champion"

At the cabin I crawl under the car and see a lot of leakage from the oil filter. We went to the village but all garages are closed and the lady of the VW still makes an effort to reach a garage, but it must wait until Monday. We do a tyrap and plasic bag to fill the oil filter and oil again.

We go after the coffee on the porch of the cabin, eat in town.

Sunday, September 8,

Beautiful day, we are nervous; Today we Alp d'Huez.

We cycle after a hearty breakfast our first warm in the village (peugotgarage cycling along the bowl to see if it was open anyway). Then I still get to the bathroom, but then we went at 9:55 for the 21 hours of start up curves.

The first four curves are the worst, not quite hot and then flush with 11% long radius turns up.

We thought of stopping up to 3x, but the 3 "corner we fell all around. We wait until the heart was quiet again and drank some, fortunately was not very hot.

We stop several times and we drove laps around the small flat stretch of road before you get a new curve upwards to go. We do enjoy the views.

We pick the top in 2 1 / 2 hour. We are at 1821 meters altitude. We are broken, but recover quickly. We met a nice English couple guys who one year after exercising the Alp d'Huez bekommen.

There is a picture of us taken during the climb, so that we buy it. There are many cyclists, but it's not really busy. It does skiplaatsje silent and deserted. Most restaurants are closed or go.

It remains beautiful weather and we take the long and not so steep aÍdaling (6%) along beautiful cliffs and charming villages. We drink a little later in our village Le B 'd' Osions.

We are at '15: 45 back to the cabin, eating noodles and drinking and what to run at 18:00 pm
the village to eat, but we must wait until 19:00.
we get another bottle of complimentary wine on the slip '

It starts to rain, and we walk in the rain after the car cabin.Morgen we try to make.

Monday, September sSeptember

It is raining very hard and it is expected that the coming days will do '
Fortunately no-peugot renault garage but the oil filter '
We go back to the cabin and clean the car and set off towards the motorway to the north (10:15) (Monaco Plan does not even bad weather in southern France)
It is long very bad weather. we drive the route with many soleil toll payment via Lyon, Dijon, Metz and Nancy to Luxembourg,

Here we fill up cheaply, because here one month ago, even though we remain, despite the reasonable weather, do not hang and drive home.
The weather is getting better, we have no traffic jams and at about 19:00 hours we are home "

4 more days at home before we have to work that is deliciously
Jan

Tot: 0.043s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 22; dbt: 0.0194s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb