Lourdes– vrijdag 13 mei en zaterdag 14 mei 2022.

France's flag
Europe » France » Midi-Pyrénées » Lourdes
May 14th 2022
Published: May 14th 2022

LourdesLourdesLourdes

zo kenden we het
Lourdes– vrijdag 13 mei en zaterdag 14 mei.

Computer zei : Aankomst 12:15u, hoogte 422m, 22°, 74 km, verbruik 7,8 l /100km, gemiddeld 35 km/u, reisduur 2:06 uur.

Korte rit van het hooggelegen Laruns afdalend naar Lourdes. Het plaatsje in de Pyreneeën dat we van in onze jeugd slechts kenden uit de verhalen en de fotoboeken van onze ouders en grootouders die hier hun allereerste reis op hotel naar het buitenland meemaakten. Voor een bedevaart en onder begeleiding van een Proost mocht dat dan al in vorige eeuw. Na de devotie en de kaarsjesprocessie werden de uitstappen naar de rondliggende Cols dan ook mooi meegenomen. De Madonna van Lourdes had dat zo gewild zei onze onderpastoor goedkeurend.

Onze bedoeling was dan ook om nu ook eens boven op de Col d'Aubisque en de Col de Soulor te geraken, maar de weg was 'Fermé'. Niet aan gedacht bij de voorbereiding thuis. Nog niet voldoende sneeuw gesmolten ? Of toch 'dood seizoen' ? Dus uit noodzaak andere minder moeilijke weg. Langs 'Bruges'. Echt dat stadje bestaat hier. Zelfs een met een ruim dorpsplein om even te stoppen.

De camping ligt een 3-tal km buiten het stadje Lourdes en is
LourdesLourdesLourdes

we zijn goed op weg.
toch wel redelijk bezet. Zouden die ook naar de kaarsjesprocessie gaan ?

Normaal rijdt er een shuttelbusje naar de Sanctuaires vertelde men ons. Nu even niet want er is een Internationale Militaire bedevaart en het busje mag niet rijden wegens een risico op terreuraanslagen.

Dus wij met de fiets naar Lourdes. Ook veel stappen met de fiets aan de hand, want ofwel mag je niet, ofwel is het te steil. En het is ook brandend heet. De militairen zijn inderdaad massaal aanwezig. In hun beste uniformen, opgeblonken koper en broeken gestreken. De hele Nato is hier. De Russen wezen verwittigd.

Lourdes

aan het bruggetje over de Gave;

de hele NATO is hier

ook de Franse police
Lourdes

met vertegenwoordigers van de Afrikaanse landen

kitch oeveral

reporter ter plaatse.
BrugesBruges
Bruges

onderweg in de Pyreneeën
BrugesBruges
Bruges

stop op het dorpspleintje.

18th May 2022

Haha!

Tot: 0.255s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 51; dbt: 0.0957s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb