Dag 4, 5 en 6: Middeleeuwse steden, waterratten en bootje varen!

Published: July 20th 2023

Dag 4: 17 juli

Vandaag wanen we ons in de middeleeuwen! Want we bezoeken het middeleeuwse dorpje Český Krumlov. Al gaan we er wel met de auto naartoe en checken we het weer op onze gsm en schilderijen of tekeningen maken duurt te lang, dus nemen we toch ook het fototoestel maar mee 😊. Maar eerst worden we gezellig wakker op het luide, maar zo lieve mama- en papageroep van ons klein spook aan de andere kant van de tent. Tijd om ze te gaan bevrijden uit haar tent in de tent! (de ontsnapping wordt al stevig voorbereid, want als het opeens muisstil is, betrappen we ze heel vaak op het oefenen aan de ritssluitingen!).

Soit, we knuffelen nog eventjes met zijn gevieren in bed, want de regen maakte de tent wel heel gezellig! Jaja, regen! Maar onze buienradar voorspelde wel zon in de namiddag. Gisterennacht had het zelfs fameus gebliksemd en gedonderd! Na het ontbijt spelen Nore en Berre nog eventjes gezellig in de tent. Omdat het toch nog regende, en onze kinders en Karen dringend eens een douche moesten zien, ging Karen op zoek naar de familiedouches (zoals op de website beschreven). Bij de receptie eens gaan navragen. Daar keken ze haar een beetje schaapachtig aan alsof het een rare vraag was. Het antwoord: in die 2 douchegebouwen is een ruimere douche bij de vrouwen. Antwoord van Karen: en mag mijn man dan mee in de vrouwendouches? Antwoord daarop: als het volledig leeg is, ik heb daar geen problemen mee, maar misschien anderen wel. Karen begon een beetje gefrustreerd te raken (wat duidelijk te merken was), waarop de vrouw zei: heb je geen badje bij? Karen: mijn jongste kan nog niet zitten, dus dat is onmogelijk. Uiteindelijk kreeg ze de sleutel van het toilet/douche voor mensen met een beperking mee en konden we daar met 4 douchen en Nore en Berre op een veilige manier aan elkaar doorgeven.

Rond 12u vertrekken we dan eindelijk naar de middeleeuwen. Het is te zeggen, eerst nog langs de Kaufland (een soort Makro, maar dan Tsjechisch/Duits?) om op zoek te gaan naar een vervangende kabel voor onze koelbox. Als we het ergens gingen vinden, was het daar, zei onze campinguitbater. En jawel! hij had gelijk! Maar er waren er 2 verschillende, bestemd voor net iets andere toestellen. En laat de koelbox er nu geen van de opties zijn! 😊 Dus na lang twijfelen, googelen en speculeren, pakten we ze voor de zekerheid allebei mee.

Omdat het zo een grote winkel is, keek ik rustig rond op zoek naar eigenaardigheden die je bij ons niet vindt. Ik had me ook al een klein beetje voorbereid op typische Tsjechische specialiteiten. Ik laaide 2 ciders in, de typische spawafels van Tsjechië om te proeven en tot groot jolijt vond ik één van mijn guilty pleasures! Tutti Frutti! 😊 Mijn dag kon al niet meer stuk. We betaalden en wilden naar buiten gaan, tot Nore een bui kreeg (en ik dacht dat we die vannacht en vanochtend al op ons dak hadden gehad! :p) Ze weigerde recht te staan of te wandelen en wij hadden onze handen vol en moesten nog centjes afhalen. Ik ging al dingen in de auto leggen terwijl Karen in de nabijheid van Nore bleef, maar buiten bijtafstand en alvast centjes ging afhalen. Een vrouw zag ons sukkelen en zette Nore op haar 2 voeten terwijl wij met onze handen vol stonden, maar dat werkt natuurlijk niet 😊 Uiteindelijk zoals een oermens ze onder mijn arm naar de auto gesleept.

Eens daar (jaja, het is een spannende en lange weg naar het middeleeuws dorp waar jullie allemaal op zitten te wachten 😊) stonden er naast ons Nederlanders met 3 jonge kindjes naast hun auto. Ze hadden de sleutel in de auto laten liggen en konden er niet meer in. Das pech! We vroegen hen of alles onder controle was en ze zeiden toen van wel (foreshadowing).

Goe! Gaan we dan eindelijk naar da middeleeuws dorp of hoe zittet? Kalm mannekes! Awel ja!

Je ziet de vele torens van de binnenstad al van ver en dat alleen al is best indrukwekkend. We parkeerden de auto en zetten een stapke in de stad! Meteen waren er verschillende ambachten te zien in de huisjes. We gingen een ijzersmederij binnen en dat was best indrukwekkend. Ook Nore keek haar ogen uit! De stad was wel heel erg mooi met allemaal ambachtelijk en gezellige winkeltjes. We kozen uiteindelijk een gezellig barretje uit om iets te snoepen en te drinken, want het was wel nog heel warm. Karen genoot van een speciale wafel en ik van een Trdelník, iets typisch Tsjechisch (of toch van de kanten). Voor Nore bestelden we een pannenkoek met kaas, die ze echt wel wou, tot het bord bij haar kwam. Wij hadden dus goed gegeten achteraf! Berre heeft eigenlijk zo goed als de hele tijd dicht bij mama geslapen in de draagzak.

We kuierden verder langs de Middeleeuwse straatjes en genoten van de uitzichten. Geniet zelf gerust mee via de foto's! Op de terugweg nog even de ijzersmederij binnen omdat er nu geen volk was en ik brak met mijn grote rugzak iets van lederen decoratie aan de deur. Oeps! Die onhandige ik toch! Om het goed te maken kocht ik alvast een souvenirtje. 2 gesmeden dobbelstenen. Tja, mannekes, ik kon ni anders hé, das maar beleefd! 😊

Dan nog snel even terug naar de Kaufland, want we gingen de gok wagen dat de koelbox ging werken en dus nog wat ontbijt en fruit kopen voor de komende dagen.

Bij het buitenkomen had Nore weer diezelfde bui als vorige keer, maar nu hadden we onze handen iets meer vrij 😊 En mijn oog viel ook op het Nederlandse gezin dat nog steeds aan hun auto stond! (4u later!) Ze waren hun gerief en vrouw en kinderen in een andere auto aan het overladen en de man was nog steeds aan het bellen, maar overduidelijk verbrand door de zon! Tja, de zonnecreme zal ook in hun auto gelegen hebben zeker? Ze gaan alvast een cool verhaal hebben om thuis te vertellen en zullen nooit hun sleutel meer vergeten in de auto! We hadden er wel mee te doen.

Eens op de camping ging Nore nog wat pootje baden. Ze begon aan de kant met enkel haar tenen in het water, al spelend met de stenen. Al snel ging ze er verder en verder in en deed ze haar getrouwe pets-pets-pets. Kleine sidenote: op dat moment had ze haar kleren nog aan. Ze was dan toch al nat, dus lieten we haar er maar van genieten. Elke avond komt er een familie zwanen voorbij. Deze keer kwamen ze wel heel dicht langs Nore en dat vond ze maar niks. Logisch ook, die beesten zijn 1,5 keer groter dan haar. Een andere campinggast gooide wat brood naar de zwanen en dat vond ze, vanop mama's arm, wel leuk om te zien. Nadien nog verder in het water spelen en door het water wandelend terug naar de tent. Uiteraard kon een kleine val niet ontbreken en was ze dus goed nat tegen dat we aan de tent waren. Snel die kleren uit en pyjama aan! We ontdekten daar dat we de juiste kabel gekocht hebben voor de koelbox! Joepie! 😊

We genoten nog van de laatste zonnestralen en kropen ons beddeke in!

Wat een dag! 😊

Dag 5: 18 juli

Vandaag zetten we geen voet buiten de camping en genieten we van alles wat in de buurt is en van elkaar! Er wordt goed geravot, gelezen, gezwommen, gesprongen, spelletjes gespeeld, gevoetbald en vooral genoten!

Ik ontdekte vandaag ook via de harde weg dat Berre zijn eerste tandje aan het doorkomen is! Het gaat te sne! Ik wil onze kleine, tandloze jongen terug! 😊 Maar we genieten van elk moment als gezin.

Natuurlijk hebben we ook wel een karakterpeuterpuberdochter bij en zijn er zeker ook ongehoorzaamheidsmomentjes en testmomenten. Gelukkig verbleken die bij het zien hoe fijn dat onze kinderen het hier hebben en de enorme hoeveelheid aan lieve momentjes! Daar worden mama's en papa's gelukkig van! 😊

Onzen Berre wordt veel beweeglijker en verkent zowat alle hoeken van zijn mat(ten) in vanalle posities! Dat em nog maar efkes wacht met kruipen! Hij gaat ook al wel eens van 't matje en dan vinden we hem terug ergens in het gras of aan een (propere) sok van papa aan het sabbelen in de tent. :D

Eten deden we in het restaurant en omdat het vakantie is, bestelden we ook een dessertje (voor Nore pannenkoeken). Nadien gingen we, zoals we Nore hadden beloofd, naar de speeltuin! Elke keer zijn we verbaasd van wat ons Nore allemaal al kan.

's Avonds speelde Karen en ik weer een nieuw spelletje. Ik was enorme fan, maar helaas vond Karen het allemaal wat veel! Oei, en ik heb nog veel meer nieuw bij :s :p.

Dag 6: 19 juli

Zoals alle ochtenden, staan we ook vandaag weer op het gemakske op. Niks moet, alles mag. We hadden een rondvaart op het Lipnomeer geboekt om 15u30, dus tijd zat!

Gepakt en gezakt met kinderen op de buik en rug en een rugzak, vertrokken we ergens tegen 14u45 richting Frymburk. Het weer was dreigend (kijk maar naar de coole foto van het kerkje dat ik nam), maar het bleef bij een beetje druppelen. Toch maar de jassen voor de kiddo's mee voor alle zekerheid. Het wandelen duurde niet lang, Maar Karen wil echt niet graag de boot missen en zette het op een stapke rapper richting Frymburk. We hadden pertang veel marge en ik nam (met lichte tot matige ergernis van mijn lieve, geweldige vrouw) nog enkele foto's onderweg. Een half uur voor vertrek is zeker voldoende. Uiteindelijk moesten we toch de juiste steiger nog zoeken, dus toch goed dat we de marge hadden.

Mensen zijn verschrikkelijk! Voorkruipen in de rij om toch maar als eerste op de boot te kunnen en blaffen als we ergens bij aan een tafeltje op het dek willen gaan bijzitten. Soit, we hadden uiteindelijk een heel mooie plek te pakken en we genoten allemaal van het uitzicht, de wind en elkaars gezelschap! We konden zelfs (van heel ver weliswaar) onze tent zien! Kijk gerust of jullie hem vinden op de foto!

Na de boottocht hielden we nog even een knabbel- en sabbelpauze in een speeltuin zodat Berre zijn flesje kon drinken en wij (lees: ik) wat konden acclimatiseren in de schaduw. We zochten een leuk restaurantje uit waar ze ook typische lokale gerechten serveerden en dat was gelukkig niet ver. Ik bestelde eend met rode kool en aardapelknoedel en Karen en Nore deelden een bord Gnocchi met kip en spinaziesaus. Het is te zeggen, Nore was vlak voor het eten nog in de speeltuin gaan spelen en wilde niet mee naar de tafel. Onze jongedame-van-bijna-2 bleef liever in de speeltuin, net buiten het oog van mama en papa. Als mama ging rechtstaan, kon ze haar gelukkig wel zien. De steentjes waren leuker dan het eten en dat gebeurt niet gauw!

We slenterden nog eventjes door het stadje en gingen nog extra geld afhalen en nog wat ontbijt inslaan in de winkel, om daarna weer terug te keren naar de camping.

En wat hebben we daar gedaan? Je raadt het vast wel: GEZWOMMEN! Ons Nore wordt zelfzekerder in het water en dat hebben we geweten. In haar blote billen springt ze het water in samen met mama (niet in haar blote billen). Ze gaat al vlot zelf kopje onder en heeft er enorm schatterlachend plezier in! Berre kwam dan ook even piepen onder de tent om te kijken wat zijn zotte zus allemaal aan het uitspoken is. 😊

We verschonen de kindjes nog naast elkaar met een prachtig uitzicht en maken ze klaar om te gaan slapen.

Ik kijk een nieuwe aflevering van mijn serie, type deze blog nog en maak de flesjes nog klaar en Karen snurkt nog in haar spannende boek!

Tot de volgende!

Tot: 0.319s; Tpl: 0.016s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.076s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb