Bosnisk krepphockey

Bosnia and Herzegovina's flag
Europe » Bosnia & Herzegovina » East » Sarajevo
August 16th 2007
Published: August 16th 2007

Omsider kom vi oss til Sarajevo. Bussen vi egentlig skulle ta kom vi et halvt minutt for sent til, vi kunne se den kjoere av gaarde. Da maatte vi vente paa nattbussen, en full saadan. Det gikk vel egentlig greit, for bussen var ganske behagelig, men jeg har likevel problemer med aa sove paa buss.

Tidlig i dag morges kom vi fram til busstasjonen, som ligger i den serbiske delen av Sarajevo. Dette er et stykke unna der vi skulle bo, saa vi maatte ta drosje. Drosjesjaafoeren lurte oss nok litt, men jeg syns det er greit, for han hadde uten tvil reisens desidert mest oppsiktsvekkende og gjennomfoerte frisyre. Han var kort paa toppen, men hadde en lang og velpleid hockey i nakken. Og den var kreppet til perfeksjon med tang. Hele spetakkelet saa litt ut som det bildet som er paa Wellaflaskene. Helt fantastisk!

Etter en kort hvil paa hostelet vaart dro vi paa rundtur i Sarajevo med to bosniske medisinstudenter. Vi fikk et godt innblikk i okkupasjonen av og krigen i Sarajevo fra 1992-1995. Sarajevo er en veldig vakker by, med moskeer og kirker, trange gater og koselige hus tett i tett, men flere steder ser vi fasader som er pepret av kulehull. Det hele gikk nok litt inn paa oss, noe som vaare to guider syntes var litt kjedelig i grunn, for de ville nok heller ha oss med paa allsang til bosnisk turbofolk i bilen. Allsangen faar vi heller ta i kveld. Vi fikk ogsaa sett flere av OL-anleggene fra 1984, som ogsaa har blitt durabelig bombet, og broen der Franz Ferdinand ble skutt, og som i foelge noen foerte til den foerste verdenskrigen.

Naa skal vi fortsette aa oppleve Sarajevo, og i morgen kveld tar vi toget til Mostar, soer i landet. Det kan fort bli turens hoeydepunkt. Jeg skal proeve aa faa lagt ut flere bilder en gang snart, det er ikke alle steder det gaar.

Tot: 0.098s; Tpl: 0.025s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0538s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb