Panama City en Kuna Yala

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
Saved: December 13th 2015

Comarca de Kuna Yala

Hola todos,

Hier eindelijk een berichtje uit Panama (city). Het heeft ff geduurd voordat ik wat kon schrijven maar dat komt omdat ik de afgelopen dagen in de middle of nowhere heb gezeten, volledig afgesloten van alle luxe bij een uiterst primitieve stam de Kuna Yala. Hier straks meer over.

Panama city.
8 september ben ik hier aangekomen, en ik werd meteen opgehaald door Rafael een taxichauffeur, die ik van te voren geregeld had via mn hostel. Hij stond me op te wachten bij de uitgang van de aankomsthal ...en hij stond te praten met een vrouw met een flinke siliconen voorgevel, ik voelde me meteen helemaal welkom ;-). Het was gewoon 'een vriendin' van hem, en helaas was ze niet voor mij uitgenodigd.... maar wel een leuke welkomst als je aankomt.

De 2 dagen erna heb ik een beetje Panama city verkend. Erg veel is er niet te zien, het zijn vooral allemaal nieuwe flatgebouwen en appartementen (in Amerikaanse stijl), casino's en nog een gedeelte oude stad (Casco Viejo) en nog wat getto erom heen. Het Panama kanaal heb ik uiteraard ook ff bekeken (de Miraflores locks/sluizen). Om eerlijk te zijn viel dat een beetje tegen, het
Miraflores lockMiraflores lockMiraflores lock

Panama kanaal
zijn gewoon een paar flinke sluizen waar zeeschepen doorheen varen. Ik heb het dus maar vanuit een ingenieursperspectief bekeken.

De laatste avond vond ik het uiteraard wel tijd om nog ff lekker uit te gaan. Ben dus met een paar lui uit het hostel naar het casino gegaan om daar de bloementjes buiten te zetten. Om het safe te houden heb ik maar voor 20 dollar aan de black jack tafel vergokt en het was er ook snel doorheen. Wel lollig is dat je zolang je aan het gokken bent, je gratis drank krijgt. Misschien dat ik dat ff wat verder uit moet buiten... die avond hebben m'n drankjes nog 10 dollar per stuk gekost.

Kuna Yala
Panama city had ik dus al vrij snel gehad, en ik heb daarom meteen maar vanaf de 3e dag een tripje geboekt naar Comarca de Kuna Yala. 's ochtends vertrekken om 5 uur, vervolgens door de jungle rijden met een jeep naar een afgelegen dorpje met Kuna's en daar werd ik opgepikt door seƱor Robinson die me met de boot naar het Robinson eiland bracht. Hij moest eerst nog inkopen doen voor het eiland, dus gingen we eerst nog langs een
De busDe busDe bus

Een oude Amerikaanse schoolbus
ander eiland om allerlei groenten te halen. Hier kreeg ik ook een ontbijtje van gebakken ei met wat groenten erdoor gehutseld, het was nog best lekker. Daar zag ik ook meteen hoe de Kuna's leven. De eilanden waar de dorpjes op staan hebben geen palmbomen meer (die zijn waarschijnlijk opgestookt of er is geen plek voor met al die hutjes). Ze leven allemaal in hutten van bamboostokken en palmbladeren. In zo'n hut hebben ze enkel de basis dingen, vuurtje of gas, hangmatten en een tafel. Toen ik aan het ontbijten was zag ik ook een klein aapje rondlopen. Dat beestje was nog maar een paar dagen oud, en ze zeiden dat ze er nog meer hadden. Ik had geprobeerd er nog een foto van te maken, maar het was te donker daar binnen .. en als ik m'n flitser zou gebruiken was ik bang dat hij naar m'n strot zou vliegen en me volledig open zou bijten.

Onderweg naar het Robinson eiland zag ik allerlei eilanden met wit zand en palmbomen. Er schijnen er 370 te zijn waarvan maar een gedeelte bewoond, en maar een paar voor toeristen toegankelijk. Op het eiland kreeg ik een eigen hut tegewezen met 1 bed en 1 krukje. Back to basic dus. Daar kwam ik helemaal achter toen ze me de dousche lieten zien (een groot 150 liter vat met water en een kom om je nat te gooien) omringd met een scherm gemaakt van palmbladeren. De wc was helemaal lachen. Dit was een stijger welke 20m de zee in liep, met aan eind een paar schermen gemaakt van bladeren en in de hoek was een verhoging met erop een wc bril getimmerd. Als je dus ff lekker ging zitten, zag je de vissen al onder je wachten voor hun volgende maaltijd ;-).

Op het eiland hadden ze 3 families die van die hutjes exploiteerden. In ons gedeelte hadden ze het beste eten en het meeste. Op sommige eilanden kreeg je maar heel weinig, en had je na het eten nog steeds honger. Wel hadden ze bij de andere een normale wc en dousche.. maar die betaalden ook 30 dollar per nacht ipv 20. 20 dollar is nog steeds vrij prijzig, maar het is inclusief 3 maaltijden en excursies naar andere eilanden. En theoretisch gezien hoef je ernaast weinig uit te geven. s Avonds kocht ik meestal nog wat bier en een
Panama cityPanama cityPanama city

Nice view
fles rum en cola om nog ff door te feesten met de rest van het eiland. Vooral Israeliers, Duitsers en Italianen. Ik heb me dus wel kostelijk vermaakt. Eerst was ik van plan om maar 3 dagen te blijven en dan door te gaan naar een ander eiland..nog voor 1 nachtje. Maar uiteindelijk ben ik 6 dagen gebleven, het enige wat ik gedaan heb is gesnorkeld, gezwommen, gevist en gehangmat.

Het is er dus ongelooflijk mooi zoals je op de fotos zult zien. Veel mooie vissen zijn er, zee sterren die 50cm in doorsnede zijn en heel helder water met gekleurd koraal. Ook heb ik 2 schildpadden gezien op een eiland, die lagen op hun rugschild te wachten tot ze geslacht zouden worden door een Kuna. volgens mij had hij ze s ochtends gevangen, hij zei dat ze erg lekker zijn. Die Duitse en Italiaanse meiden vonden het allemaal zielig, maar ja... die lui moeten tenslotte ook eten. Zo gaat het al 500 jaar zo, traditionele jagers en verzamelaars. Veel vissen en op het vaste land verbouwen ze nog rijst en mais. Erg interessant, ook hun traditionele klederdracht. Heel kleurrijk bij de vrouwen, met allerlei kleine kralenkettingtjes om hun benen, een rode hoofddoek en een gouden ring door hun neus....en op hun voorhoofd naar beneden naar het puntje van hun neus hebben ze een getattoeerde streep. In de dorpen lopen er ontzettend veel kinderen min of meer halfnaakt rond. Erg grappig. Allemaal willen ze op de foto, en als je een foto maakt, is het meteen 'un dollar' 'un dollar'. Overal moet je betalen bij die Kuna's, ook als toegang voor het dorp, om het parkgebied te bezoeken, de weg er naar toe, de toegang voor een eiland etc. Helemaal bizar was het toen we naar het eiland zwommen tegenover ons, daar 15 min. gingen rusten... en weer terugzwommen. Meteen kwam er een Kuna naar ons toe die in gebroken Spaans duidelijk maakte dat we moeten betalen, 2 dollar p.p. Die hele stam heeft een vergevorde autonomy met hun eigen rechtssysteem, wetten, taal etc. en mogen dus bijna alles doen wat ze willen. Vrij lucratief dus.

Dat was dus de Kuna Yala. Vanavond ga ik nog uit met een paar Israelische meiden om op stap te gaan hier in Panama city. Ik had ze ontmoet op Robinson eiland. Daarna ga ik door naar de jungle vlakbij de Costa
Isla RobinsonIsla RobinsonIsla Robinson

Ons eiland
Ricaanse grens en dan naar Bocas del Toro. Hier schijnt het ook mooi te zijn om te surfen en te feesten. Waarschijnlijk blijf ik daar nog 2 dagen en daarna door naar Costa Rica!

Adios!

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

Kuna kinderenKuna kinderen
Kuna kinderen

Een paar Kuna kinderen welke over straat liepen met een kom rijst.
Kuna vrouwKuna vrouw
Kuna vrouw

Kuna vrouw die ik moest omkopen met $1 om op de foto te zetten.
Kuna kinderenKuna kinderen
Kuna kinderen

Nog meer Kuna kinderen.
Mijn basis kampMijn basis kamp
Mijn basis kamp

Back to basic
De wcDe wc
De wc

Het zit comfortabeler dan dat het eruit ziet, behalve als het regent dan ;-).
De douscheDe dousche
De dousche

Nog meer sanitaire voorzieningen
Nog meer eilandbewonersNog meer eilandbewoners
Nog meer eilandbewoners

Links Duitsers, rechts Israeli's.
The viewThe view
The view

Mooie plaatjes

Comments only available on published blogs

19th September 2009

Gruwelijk hoor Jos, ziet er goed uit allemaal.. Vooral die KERK vind ik lauw!
19th September 2009

Hey Jorn, Je schrijft echt leuk man! Foto's zijn ook erg mooi! Heel veel plezier dan nog maar en ik kijk uit naar je volgende blog! X
21st September 2009

het leven is hard...
tja, Jorno, het leven is hard daar in Panama. Mooi verhaal over die inhalige Kuna's, dat zijn pas economen hahaha! Maar het ziet er allemaal prachtig uit! Veel plezier in Costa Rica, ben benieuwd of je daar ook zo rondborstig ontvangen wordt ;-) groetjes, Je Zuster
21st September 2009

rattevel
Dag rattevel, zo te lezen en zien heb je het al helemaal naar je zin, en het weer ziet er ook fantastisch uit, in je hangmatje op het Robinson eiland, niet verkeerd, hahaha en begin je al een beetje heimwee te krijgen naar het kikkerlandje?? hier mis je nog niet veel hoor, werken, luiers verschonen en vroeg onder de wol, dus veel spannends hebben we niet te melden, maar komt goed binnenkort dan komen de spannende verhalen hahaha. heeeeeeeeeel veel plezier en culinair genot, :) en by the way hoe was het avondje stappen op z'n Isralelisch??? xxx sas
22nd September 2009

Extra commentaar
Hallo allemaal, Ja ja op de San Blas eilanden (Kuna Yala) was het idd goed vertoeven. Ondertussen ben ik nu in Bocas del Torro een andere eilandengroep bij de grens van Costa Rica (in de Caribbische zee). Ik heb nog steeds geen heimwee ik vermaak me hier best. Het zit hier vol met Amerikanen die komen om te feesten. Ik probeer dus niet te lang hier te blijven anders ben ik te snel blut. Waarschijnlijk ben ik over een paar dagen in Costa Rica voor 2 /3 weken. Chaauuu Jorn
22nd September 2009

prima reis verslag
Vet stoer Jorn. Je hebt een moei rondries gedaan en veel gezien. Als je de Panama locks niet stoer vindt moet je maar over een paar jaar terug want dan wordt het vergroot. Om door het panama kanaal te varen is veel leuker en de sturmanne knijpen dan hun billen dicht tegen elkaar aan.;-) Zeeman Jaap

Tot: 0.056s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 47; dbt: 0.0348s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb