Eerste maand terug in Bocas


Advertisement
Published: April 4th 2009
Edit Blog Post


Eerste maand in Bocas

De eerste maand is alweer voorbij…niet te geloven dat de tijd zo snel is gegaan.
Het is dan ook een zeer hectische tijd geweest. Eigenlijk vanaf het moment van aankomst is het een aaneengeschakelde serie van gebeurtenissen geweest.
Na een gezellige nacht in panama city met oude bekenden ben ik, na een shopping expeditie in de Mall, door gevlogen naar Bocas. Kon echt niet wachten om weer terug in Paradijs te zijn!!
Aangekomen op Bocas zie ik mijn vriendjes staan achter de bagage afhaal!! JEEJ! Sebastien, Dan, Dave!! Zo goed om ze weer te zien!
Tegen de tijd dat ik mijn bagage had, ze kregen de deur van het ruim niet open hahahaha, kon ik nog net gedag zwaaien naar de jongens Dave en Dan die in de rij stonden om het vliegtuig weer in te gaan. Vreemd....maar sebas vertelde mij gelijk dat de jongens direct terug moesten naar panama city en miami omdat broertje van Daniel was overleden. Echt verschrikkelijk!!! Ik heb dat broertje vorig jaar zelf ook ontmoet dus dat was best wel een schok! De jongens later over de telefoon heb ik ze gesproken en ze vertelde dat ze zo lang mogelijk hadden gewacht maar dat deze vlucht de laatste was die zou vertrekken die dag! Echt super jammer!
Een schokkende binnekomer in bocas dus!
Na dat ik mijn spullen had gedropt bij de hostel kon ik beginnen met het leren kennen van mijn nieuwe collegas en surrogaat familie! Allemaal even leuk, gezellig en lief! Natuurlijk was de sfeer een beetje bedrukt maar dat was natuurlijk te verwachten.
Het grappige van dit soort trips is dat je eigenlijk het hele introductie proces en het leren kennen van elkaar overslaat en gelijk een vertrouwensband hebt en dan ook direct deel uitmaakt van de groep. Het uitwisselen van namen en een een light versie van achtgrond informatie is ongeveer zover als dat gaat en dan ben je onmiddelijk een BFF (best friend forever). Natuurlijk leer je elkaar wel steeds beter kennen na verloop van tijd maar het is op een hele andere basis dan een ¨normale¨ kennismaking in Nederland. Het is moeilijk te beschrijven hoe het proces precies verloopt maar het is zeer zeker interresant.

Anyway, de eerste week van aankomst was gelijk een wervelwind van gebeurtenissen! Het was namelijk gelijk carnaval!! WOEHOE!! Hoe bedoel je met je neus in de boter vallen!! Hahahaha vier dagen 24uur lang feest. Muziek van 8uur ´sochtends tot een uurtje of 5-6 in de ochtend en dan gewoon weer van voor af aan! Hahaha
Super leuk maar tegen de laatste dag was ik echt zooooo kapot van slaap te kort en overmatig dansen en alcohol dat ik echt diep gelukkig was dat het voorbij was! Hoewel ik de diablos wel mis! De diablos zijn duivels die de spaanse invasie en andere landen die panama zijn binnen gevallen representeren. Tijdens de eerste dagen lopen de diablos door de straaten met zwepen en meppen iedereen die langs hun loopt (officieel alleen de gene die een stok in hun hand hebben) met de zweep. Hier en daar zijn er natuurlijk ook touristen die mee willen doen maar de spelregels niet weten en vervolgens terug komen met enorme striemen op hun benen en andere ledenmaten! Ach gossie!!!
Ook vinden de diablos het leuk om mensen te laten schrikken! Ik stond daar, minding my own bussiness, komt er in eens een diablo op mij afgerend!! Mammie, HELP!!!
Ik probeer stoer te blijven staan maar toen die stuipachtige bewegingen begon te maken en rare kreten uit te slaan hield ik het echt niet meer en ben ik gillend naar binnen gerend! Hahahahaahahah, tot groot vermaak van de hele straat natuurlijk!! Whahahaha!!

Mijn tweede week in bocas verliep iets minder luidruchtig maar zeker niet minder hectisch. Dagelijks hadden we te maken met gigantische regenbuien en overstromingen. De week voordat ik aankwam was het dak van de hostel afgebrand en zodoende hadden we dus constante lekkage! Maar zo als overal beneden de lijn rotterdam-nijmegen duurd het zoooooooo lang om iets gedaan te krijgen! Hahahahah nee hoor grapje, maar reconstuctie is echt deze week pas begonnen! Een volle maand verder!! Hahaha
Ondertussen ziet het er alweer aardig uit....al het verbrande hout is weg gehaalt en de nieuwe plannen zijn in werking gezet. Wordt echt super mooi!

Week 3 was ongeveer hetzelfde als week twee....veel regen! Maar gelukkig was tegen het einde werd het steeds droger en droger.....tot het punt dat het vollop heet was en we allemaal massaal naar het strand vertrokken!!! JEEEJ!! Depressie was eindelijk voorbij!! De eerste kreeftjes keren terug van het strand hahaha waaronder ikzelf!
Fantastisch! En sinds dien is het zo´n beetje elke dag super mooi weer geweest, bloed verziekend heet en helemaal fantastisch!!!

Heb nog een poging ondernomen om te surfen....tja....ik moet zeggen het is nogsteeds niet mijn ding! Hahahaah iedere keer als er een golf op me afkomt is het AAAAAAGGHH HELP!!!!! En probeer ik de golf kosten wat kost te vermijden! Hahahaah niet echt het idee van surfen!
Anyway, duiken komt binnenkort weer aanbod! De 15de April start ik weer bij het Smithsonian, waar ik vorig jaar stage heb gelopen, met een klein project met koraal. Een panameese wetenschappen komt dan hier om een survay te doen en heeft mij in gehuurd om hem te helpen met al het practische werk! Echt super veel zin in!!
Ik mag duiken en ik word er nog voor betaald ook!! WOEHOE!
Tot die tijd ben ik lekker in de hostels met alle soapachtige tafarelen en maffe situaties, erg grappig allemaal!! Het is echt soms als of je een fulltime babysitter bent. Nooit gerealiseerd dat backpackers echt constante supervisie nodig hebben om te voorkomen dat ze de tent volledig afbreken! Echt net een stel kinderen....het is ook heel grappig om te realiseren dat ze mij, als manager van de hostel, als een soort aan huis therapeut zien! De verhalen die je allemaal te horen krijgt is echt ongelofelijk!
Ondertussen is mijn spaans aardig verbeterd, ik heb prive lessen geregeld met een panameese collega! Echt relaxed! Het enige wat echt af en toe zwaar is, is het opstaan voor de ochtend dienst! Zeker na een avond van flink stappen! Om 8 uur rol je het hostel in en gelijk staan er mensen te wachten om ingecheckd te worden! Jeetje......
En vaak is het ook nog zo dat je alleen maar spaans spreken....niet echt mijn sterkste kant zo vroeg in de morgen! Hahaha

Het is vandaag weer een super mooie dag dus zodra ik klaar ben met de ochtend dienst (8am-1pm) is het bikini aan het naar het strand!! WHOEHOE!!
Dus voor nu is het Hasta luego lieve mensen!!

Xoxo






Advertisement



Tot: 0.09s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 54; dbt: 0.0546s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb