St. Pierre, Martinique

Published: March 16th 2007

St. Pierre, Martinique

Moikka,

Tänään matkattiin Roseaun kaupungin edustalta St. Pierren lahdelle, Martiniquen pohjoispäähän. Matkaa oli n. 20 mpk. Apua! Viimeinen purjehduspäivä lähestyy! Yhyy...

Me pysähdyttiin matkalla aamu-uinnille yhteen komeaan poukamaan. Helenaa ei ankkuroitu vaan se pidettiin moottorilla paikoillaan virtaavassa vedessä. Lähes koko miehistö hyppäsi veteen vilvoittelemaan ja peseytymään. Osa roikkui keulan ankkurivaijerissa, osa kellui rentona aalloilla. Kaikilla oli hauskaa!

Meillä oli merivahti mukavasti päivällä niin, että ehdin ruoriin vielä ennen viimeistä purjehduspäivää. Helenan ohjaaminen purjeilla ajettaessa tuntuu upealta! Iso alus puskee eteenpäin navakassa tuulessa eikä aluksesta lähde ääntäkään. Tuuli vain vinkuu köysissä ja purjeet suhisevat tuulessa. Tänään emme nähneet delfiinejä. Matka sujui sopivassa sivuvastaisessa mutta maininki oli puolittaa lounaana olevan hernesopan määrän! Tänään sai kivoja pärskekuvia keulasta. 😊

St. Pierren kaupunki oli mukavan kokoinen ja kun sinne ehti ennen siestan alkua, näki avoinna olevia ravintoloita ja römpöttejäkin. Tällä kertaa kaupunkikierros oli kulttuuripainotteinen: volkaanomuseo, teatterirauniot ja muurikävely. St. Pierre on aikoinaan ollut vilkas kauppakaupunki kunnes 1905 saarella oleva tulivuori purkautui tappaen lähes kaikki kaupungin asukkaat. Räjähdyksestä jäi raunioita, joita mekin käytiin katsomassa. Rannassa oli kiva palmukuja ja siellä täällä torikauppiaiden myyntikojuja. Ostettiin ananas ja melooni römpöttikauppiaalta. Tosi herkullisia!

Tänään on kansainvälinen naistenpäivä. Runkomiehistö tarjoili aluksen naisille illallisen viinin kera. Messissä oli myös tunnelmavalaistus. Jälkiruoaksi oli Pina Colada a la Pertsa, ja sen vauhdittamana suunnattiin dingillä rantakapakkaan!

*********************************************************************************************************************

Today we headed towards St. Pierre early in the morning. We sailed in good weather; the sun was shining, wind was reasonable, waves nice and big. We had 20 nautical miles to go and it went fast.

We stopped to swim on our way to St. Pierre. It felt beautiful! And we had fun. Some just relaxed in the water, some played with the anchor chain. 😊 It was refreshing!

It is a great feeling to steer a big sailing boat. She doesn't make a sound when she sails smoothly on the waves. Amazing feeling! 😊

St. Pierre is a medium size town and if you get there before siesta you'll see Römpättis, open bars and restaurants and beautiful fruit market place in the harbor area. We visited a local culture centre, volcano museo, and saw the ruins of the city theatre. There is a volcano on the island that exploded in 1905 killing almost everyone (ab. 5000 people) on the island. There is a beautiful palm tree alley near the shore. Go and see it if you can!

Today is the international women's day. We had beautiful dinner at Helena with men serving the food and wine. And pina colada for dessert, of course! 😊

Tot: 0.089s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0517s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb