Guatemala (Antigua, Lago de Atitlan, Chicicastenango, Quetzaltenango)

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
Saved: December 13th 2015

Hola todos, Un Feliz Navidad y un prospero año nuevo! Ondertussen ben ik in Guatemala aangekomen en heb ik weer heel wat mooie fototjes geschoten om met jullie te delen. En het is ook weer een aantal weken geleden dat ik m´n vorige blog geschreven heb. Dus het wordt weer eens tijd. Net voordat ik naar Guatemala wilde gaan, werd ik flink ziek in Esteli, Nicaragua. Dit bleek het dengue virus te... Read Full Entry

Photos are below

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

CeremonieCeremonie
Ceremonie

Ceremonie voor Pascual Abaj, Chichicastenango, Guatemala.
Maya vrouw in tranceMaya vrouw in trance
Maya vrouw in trance

Ceremonie voor Maya god (aarde).
Trap Santo Tomas kerkTrap Santo Tomas kerk
Trap Santo Tomas kerk

Marktdag, mensen verkopen allerlei spullen om te offeren in de kerk.
Marktdag, alles wordt er verkocht.Marktdag, alles wordt er verkocht.
Marktdag, alles wordt er verkocht.

Onderhandelen over een kalkoen. (Levende) kippen waren ook ruim voorradig.
Man met brandende vuurwerkstellageMan met brandende vuurwerkstellage
Man met brandende vuurwerkstellage

Dit moet een ezel voorstellen, die kerel heeft 20min. staan gedanst continue met allerlei vuurwerk dat afging.
Die kerel met brandende stellageDie kerel met brandende stellage
Die kerel met brandende stellage

Het moet (overigens) een ezel voorstellen.
Dansende Guatemalteca´sDansende Guatemalteca´s
Dansende Guatemalteca´s

Enkel de vrouwen dansen rond een andere vuurwerkstellage, Chichicastenango.
Dansende Guatemalteca´sDansende Guatemalteca´s
Dansende Guatemalteca´s

Het feest van Santo Tomas, Chichicastenango, Guatemala.
Lekker dansje doenLekker dansje doen
Lekker dansje doen

De dansen stelden hier niet meer voor als een lichte heupbeweging van de dames.
Cofradites gaan de kerk binnenCofradites gaan de kerk binnen
Cofradites gaan de kerk binnen

Cofradites gaan de kerk van Santo Tomas binnen, officieel een katholieke kerk maar voor Maya-religie komt erin terug.
3 altaars van heiligen worden de kerk uitgedragen3 altaars van heiligen worden de kerk uitgedragen
3 altaars van heiligen worden de kerk uitgedragen

Tijdens het feest van Santo Tomas worden de altaars van 3 heiligen (waaronder Santo Tomas) uit de kerk en door de straten gedragen. Dit gaat gepaard met zwaar vuurwerk!
Altaars worden door de straten gedragenAltaars worden door de straten gedragen
Altaars worden door de straten gedragen

Fiesta de Santo Tomas, Chichicastenango.
Altaar dragenAltaar dragen
Altaar dragen

Fiesta de Santo Tomas
Traditionele dansTraditionele dans
Traditionele dans

Op deze foto zie je de veren op hun hoofden. Op een andere dag wa het regenachtig en is veel bedekt met plastic zakjes (zie volgende foto´s).
Traditionele dansenTraditionele dansen
Traditionele dansen

Fiesta de Santo Tomas, Chichicastenango.
Vuurwerk op kerstavondVuurwerk op kerstavond
Vuurwerk op kerstavond

Op kerstavond (en weken ervoor ook) wordt er flink wat vuurwerk afgestoken. Uiteraard heb ik ook wat flinke bommen op de kop getikt.
De familie en studenten van de homestayDe familie en studenten van de homestay
De familie en studenten van de homestay

De familie en 2 andere studenten welke ook een homestay hadden tijdens kerst(avond).
De Guatemalaanse familieDe Guatemalaanse familie
De Guatemalaanse familie

Familie van m´n homestay tijdens kerstnacht in Quetzaltenango (ofwel Xela), Guatemala.

Comments only available on published blogs

30th December 2009

Ik ben heel erg onder de indruk. Je hebt lekker veel gezien en gedaan. EN ---- je hebt de dengue ervaren. Wat vervelend om dat tijdens je reis opgelopen te hebben. je kan er toch niets aan overhouden? Je hoort soms van die vervelende dingen. Wat een aparte kerstboom bij die kerk. Gezellig om die mooie foto's te bekijken. Hier is het op het ogenblik heel regenachtig en het gaat de komende week flink vriezen. Je zit daar dus prima. Veel plezier. Grtz. Connie.
1st January 2010

kip zonder kop
hey jorn, bij deze neem ik contact met je op om het filmpje te bekijken van die kip zonder kop hahaha. neem aan dat ik het kan vergelijken met saskia hahahahahahahahaha!!!!!!! de rammel ermee. groeten freerk
1st January 2010

kip zonder kop
hahaha, ik had al zo'n vermoeden dat je graag het filmpje wou zien. Zodra ik in Nederland ben, zullen we hem onder het genot van een biertje ff bekoekeloeren! Gr. Jorn
3rd January 2010

leuk
leuk al wat te lezen ivm Guatemala. Dinsdag 5-1-2010 vertrekt mijn dochter voor 3 maanden naar Quetzaltenango. Ik las dat het er gedurende de dag vrij aangenaam weer is,maar 's nachts koud.
4th January 2010

Quetzaltenango
Ja, Quetzaltenango is een redelijk koude stad (het ligt namelijk op 2100m hoogte). Maar het is er redelijk veilig. ´s Nachts kun je er gewoon nog over straat lopen, en bovendien is het een goede plek om Spaans te leren...goedkoop en niet zo vercommercialiseerd als Antigua. Ook zijn er veel uitstapjes te maken vanuit Quetzaltenango in de omgeving. Weet zeker dat ze het er naar haar zin zal hebben. Er zijn ook veel andere vrijwilligers daar! Gr. Jorn

Tot: 0.109s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0673s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb