Guatemala (Antigua, Lago de Atitlan, Chicicastenango, Quetzaltenango)

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader
Saved: December 13th 2015

Guatemala 1

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Lava@vulkaan Pacaya 46 secs
Hola todos,

Un Feliz Navidad y un prospero año nuevo!

Ondertussen ben ik in Guatemala aangekomen en heb ik weer heel wat mooie fototjes geschoten om met jullie te delen. En het is ook weer een aantal weken geleden dat ik m´n vorige blog geschreven heb. Dus het wordt weer eens tijd.

Net voordat ik naar Guatemala wilde gaan, werd ik flink ziek in Esteli, Nicaragua. Dit bleek het dengue virus te zijn. Dat was even een mindere periode, voelde me zwaar beroerd.. maar heb het overleefd. Vooral veel geslapen, veel water gedronken, paracetamol geslikt tegen de pijn....en na 7-8 dagen was ik weer de oude. Waarschijnlijk heb ik het opgelopen in Chinandega op het platteland aan de kust van Nicaragua in een vissersdorp waar ik 3 dagen was. Overigens kun je het overal krijgen, heb een aantal andere backpackers gesproken en zij kregen het in Leon, Nicaragua of in Mexico. Gelukkig had ik geen complicaties. Toen ik beter was, heb ik de bus gepakt naar Guatemala city. Dit zijn redelijk luxe bussen met airco, een plee, en een tv. Die bus gaat dwars door Honduras, El Salvador naar Guatemala city.´s Ochtends vertrekt de bus rond 8 uur en rond 16 uur kom je aan in San Salvador. Daar overnacht je in een goedkoop hotel van de busmaatschappijk (aangezien er een grote kans is dat nacht bussen overvallen worden). ´s ochtends om 6 uur vertrek je dan richting Guatemala city, rond 12 uur ´s middags kwam ik er aan. Aangezien als die hoofdsteden in midden amerika niet mooi en voornamelijk onveilig zijn heb ik een taxi gepakt (met 2 Zweden) richting Antigua.

Antigua

Antigua is net als Leon of Granada in Nicaragua een oude coloniale stad(je). Het is volledig opgekocht door Amerikanen (en Europeanen) die alles gerestaureerd hebben in de oude stijl. Het ziet er erg mooi uit, en het is veilig, maar echt de cultuur en de sfeer uit Guatemala mis je. Ik ben er daarom ook maar 3 dagen gebleven, en heb ervoor gekozen om in Quetzaltenango (Xela) Spaans te gaan studeren ipv. Antigua. Antigua staat wel bekend als het mekka voor de Spaanse lessen, maar overdag spreek je voornamelijk Engels met alle andere studenten. Wel is het goed uitgaan. Vanuit Antigua heb ik vulkaan Pacaya beklommen. Deze is niet zo heel erg hoog maar deze is wel actief. Er stroomt continu vloeibare lava uit op de top. Zie foto´s en flimpje. Je kan tot 3m bij de lave komen maar dichterbij wordt iets te heet. Erg mooi en indrukwekkend. Ook op de stenen of de gestolde lava waarop je loopt, is rode lava onder.. toen het donker werd zag je het tussen de stenen/rotsen ook gloeien. Vooral toen het donker werd, was het een mooi zicht van de stromende lava.

Lago de Atitlan

Vanaf Antigua ben ik met de chickenbus doorgegaan naar Panajachel, Lago de Atitlan. Lago de Atitlan is een mooi meer omgeven door vulkanen en er liggen een aantal kleine dorpjes rond. Panajachel is niet echt heel mooi, vooral veel restaurants, souveniershops en reisbureaus, maar een goede plek om uitstapjes vanaf te doen. Toen ik er aankwam was het een of andere heilige dag (Concepcion de La Merced, maar het kan ook net zo goed Guadeloupe geweest zijn). In iedergeval was er ´s avonds op het plein voor de kerk een bandje aan het spelen met veel te harde muziek. Een 25m hoge nep-kerstboom stond ook op het dorpsplein en de kinderen waren met vuurwerk aan het spelen. De lokale snacks waren vooral maiskolven, gefrituurde kip of (Tamales) rijst gekookt in
LavaLavaLava

Vulkaan Pacaya, Guatemala
bladeren van een bananenplant. Uiteraard heb ik alles geprobeerd. Het mooie van dit meer is dat veel locals nog traditionale kleren dragen, ook de mannen. Erg kleurrijk allemaal.

Chichicastenango

Na Lago de Atitlan ben ik doorgegaan naar Chichicastenango (ook wel Chichi). Chichi staat bekend om de markt op donderdag en zondag. Dan komen er mensen uit heel de omgeving om al hun spullen te verkopen. Vooral met de feestdagen zijn er veel dingen te koop, voornamelijk eten, (levende) kippen, kalkoenen, groente en fruit, kleren en ook veel goedkope rotzooi uit China. Stervensdruk is het op deze dagen. Bovendien was het Fiesta de Santo Tomas in Chichi. Chichi is een behoorlijk religieuse stad, het is katholiek met sterke invloeden van de Maya cultuur. Voor de kerk (Iglesia de Santo Tomas) worden continu offers gebracht, ervoor wordt continu vuur gestookt en lopen er mensen met rokende blikken te zwaaien. Vooral om de goden tevreden te stellen. In de kerk was het ten strengste verboden om foto´s te maken, wat jammer was. Deze kerk was erg grappig om te zien binnen. Allerlei oude dametjes in traditionele klederdracht kruipen op hun knienen heel de kerk door naar voren naar het altaar, om daar
Vulkaan PacayaVulkaan PacayaVulkaan Pacaya

Lava stroom
in een maya taal allerlei dingen te vragen. Ook liggen midden in het gangpad dikke houte planken waar kaarsjes op branden, hier worden er ook kleine offers gebracht van rozenbladeren en (goedkope) rum. Ook stonden er in de kerk 3 grote altaren welke 3 heiligen moesten voorstellen (Santo Tomas, San Jose en nog 1). Deze altaren bestonden vooral uit uiterst gekleurde nepbloemen en spiegeltjes met veren/pluimen er bovenop. Later in de week gingen ze deze altaren door de straten dragen (zie foto´s). Dit ging gepaard met flink zwaar vuurwerk. Ook stond er een paal van 40m hoog midden voor de kerk met een ladder naar boven. Hier zouden ze tijdens het weekend vanaf gaan springen (met een touw om hun benen) of omheen draaien, helaas heb ik dit moeten missen. De mannen die dit doen heten Palo voladores, op Youtube zijn er verschillende filmpjes.

Een ander interessante gebeurtenis die ik gezien heb was een ceremonie bij Pascual Abaj (god van de aarde). Dit is een steen boven op een berg, elke dag komen er mensen naar toe om er offers te brengen voor en betere oogst, geluk, gezondheid etc. Over het algemeen hebben de mensen het niet echt getroffen
Lava stroomLava stroomLava stroom

Vulkaan Pacaya, Guatemala.
in Guatemala, dus wordt er regelmatig geofferd. Ik kwam hijgend en puffend boven op de berg aan op een zaterdag ochtend, zit er een familie te picknicken. Ik groet ze en loop er langs, achter hun stond een klein steentje op een altaar (amper 50cm groot). Er omheen waren 3 andere stenen met kruizen waar ook rozenblaadjes lagen en kaarsen branden. Paar kiekjes gemaakt. Vroeg ik aan de familie of er een ceremonie komt...´ja hoor, ik ga over 10 min. beginnen´ zegt 1 van de vrouwen. Mooi (dacht ik)!! Even later strooien ze wat meer rozenblaadjes rond, steken ze wat kaarsjes aan, komt er een rokend blikje te voorschijn. Beginnen beide vrouwen (zussen), in een Maya taal hardop te bidden, beetje zwaaien met het rokende potje rond het altaar en bij de andere kruizen erom heen. Dit ging 20min. door. Vervolgens pakt 1 van de vrouwen een grote tas, pakt er 2 grote (levende) hanen uit en neemt er 1 onder de arm terwijl ze voor het altaar zit, een jong kereltje krijgt de andere onder zijn arm. Na 10 min. vraagt ze of ik een mes bij heb. Nee eigenlijk niet, m´n mesje ligt in m´n hostel. Gaat de
Meer lavaMeer lavaMeer lava

Vulkaan Pacaya, Guatemala.
vader naar een huisje iets verderop, en komt hij terug met een flink slagersmes. Wordt er een vuurtje gestookt van kaarsen en rozenblaadjes. Pakken ze 1 van de 2 hanen, die houden ze boven het vuur en snijden ze de kop eraf. Vervolgens laten ze het bloed in het vuur druppelen en gooien ze de kop in het vuur. De haan zonder kop leggen ze voor het altaar..en deze geeft z´n laatste levenstekens door nog een paar rondjes te rennen (zonder kop). Hetzelfde tafereel speelde zich af met de 2e haan. Hier heb ik en flimpje van gemaakt, dus voor degene die een kip zonder kop rond willen zien rennen, die moeten ff contact met me opnemen als ik weer terug ben ;-).

Quetzaltenango

Van Chichi ben ik doorgegaan naar Quetzaltenango, ook deze stad staat net als Antigua bekend om z´n spaanse scholen. Deze stad is enkel flink groter (zo´n 2 miljoen inwoners) maar hier wordt wel Spaans gesproken. Hier is het nog goedkoper om een Spaanse les te volgen dan in Nicaragua. Ik betaalde hier 130 dollar per week voor 25 uur, 1 op 1 les. Inclusief 7 dagen homestay met 3 maaltijden per dag. Een schijntje dus.
Guatemala cityGuatemala cityGuatemala city

Gezien vanaf vulkaan Pacaya
Heb dus besloten om hier 1 weekje Spaans te leren. Het enige nadeel is dat deze stad op 2100m hoogte ligt, overdag (als de zon schijnt) is het lekker, maar ´s nachts is het stervenskoud zo´n 5C. Dit ben ik niet meer gewend de laatste maanden. Morgen ga ik dus maar weer richting de Caribbean om oud en nieuw te vieren in wat aangenamere temperaturen.

Een voordeel van zo´n homestay is dat ik kerstmis in een familie sfeer kon vieren. Wel verliep het kersdiner (op kerstnacht) iets anders dan verwacht, maar het was wel een gezellige avond. De moeder van het gastgezin (Esperanza) had 1 dag van te voren alles al gekookt en we gingen eten om 19 uur. Bleek dat enkel wij drieën gingen eten, die familie had volgens mij al gegeten. Of ze zaten in de kamer ernaast te eten. Beetje anders dan gewend dus. Die familie moest snel om 20 uur naar de kerk om daar de kerst-mis bij te wonen. Wij bleven nog lekker door eten en praten. Rond 21 uur gingen we ff de stad in om een pintje te drinken in de kroeg. Vervolgens naar de Spaanse school om daar nog te feesten.
Kerk met kerstboomKerk met kerstboomKerk met kerstboom

Panajechal, Lago de Atitlan, Guatemala.
Daar waren maar 3 studenten en de directora met haar familie. Daar kregen we allemaal typische Guatemalaanse(??) hapjes en drankjes en vervolgens om 23 uur teruggekeerd naar het huis van de familie. Rond 0.00 uur is het dan feest namelijk, met vuurwerk. Om 0.00 uur leek het wel oud en nieuw zoals in Nederland, met een berg vuurwerk.

De familie (of de zoon eigenlijk) had de halve kamer omgetoverd in een naciemento (geboorte van Jezus), om 0.00 uur werden er 3 baby´tjes van de tafelgeplukt en in 3 verschillende kribbes gestopt. Vervolgens werd er een gelukkig kerstfeest gewenst aan iedereen en de champagne ontkurkt. Daarna heb ik nog flink wat knal vuurwerk afgestoken en hebben we nog naast de kerstboom en voor de naciemento tot 2 uur ´s nachts zitten praten. Ze zeiden dat er rond 12 uur nog een 2e kerstdiner was, dat bleken koude hamburgers te zijn, welke we op de bank naar binnenwerkten en wegspoelden met goedkope champagne (of semi-sec, 4% alcohol). Een aparte ervaring, maar wel leuk/grappig.

Ondertussen heb ik weer genoeg geschreven, morgen ga ik richting het noorden/midden van Guatemala. Daarna richting Utila (Honduras) om te duiken, vervolgens terug naar het noorden van
Mijn bord met etenMijn bord met etenMijn bord met eten

Panajechal, Lago de Atitlan, Guatemala.
Guatemala om de Maya ruines te bekijken, dan een stukje Belize en (Yucatan) Mexico om vervolgens door te vliegen naar Jamaica en Cuba. Ik heb ontdekt dat er ook wat goedkope vluchten zijn richting Jamaica vanaf Cancun. En vanaf Jamaica zijn er directe vluchten naar Cuba. De Lonely Planet van Jamaica heb ik al op de kop weten te tikken, nu die van Cuba nog. Ik moet enkel wat vaart in m´n reis zetten voor Cuba heb ik 3 weken gepland, voor Jamaica 10 dagen en dus hou ik nog maar 4 weken over voor het vaste land van Midden-Amerika (tot Cancun).

Hasta luego!!
Jorn

COMING SOON HOUSE ADVERTISING ads_leader_blog_bottom

Lago de AtitlanLago de Atitlan
Lago de Atitlan

Maya kinderen bekijken het meer.
Sunset PanajechalSunset Panajechal
Sunset Panajechal

San Simon of MaximionSan Simon of Maximion
San Simon of Maximion

Een sigaar rokende Maya god. Veel Maya´s komen hier om offers te brengen..bijv. bloemen, cola, sigaretten of rum.
San Simon wordt vereerdSan Simon wordt vereerd
San Simon wordt vereerd

Maya vrouw doet een verzoek aan de Maya god.
Kleurijke begraafplaatsKleurijke begraafplaats
Kleurijke begraafplaats

Chichicastenango, Guatemala.
Iglesia de Santo TomasIglesia de Santo Tomas
Iglesia de Santo Tomas

Katholieke kerk met erg veel Maya invloeden, helaas mochten er geen foto´s binnengemaakt worden.
Graven op de begraafplaatsGraven op de begraafplaats
Graven op de begraafplaats

Chichicastenango, Guatemala.
Offer aan de doden.Offer aan de doden.
Offer aan de doden.

Bloemen, Maria/Jezus afbeelding, kop koffie, water, Coca Cola, sigaretten en rum...wat wil je nog meer na je dood??
De kleurrijke begraafplaatsDe kleurrijke begraafplaats
De kleurrijke begraafplaats

De armere mensen hebben slechts een kluisje, rijkere een heel monument.
Offer aan Pascual AbajOffer aan Pascual Abaj
Offer aan Pascual Abaj

Pascual Abaj is de Maya god van de aarde, hier wordt waarschijnlijk een verzoek gedaan voor een vruchtbare oogst. De kippen werden later ook ritueel geofferd...filmpje op aanvraag.

Comments only available on published blogs

30th December 2009

Ik ben heel erg onder de indruk. Je hebt lekker veel gezien en gedaan. EN ---- je hebt de dengue ervaren. Wat vervelend om dat tijdens je reis opgelopen te hebben. je kan er toch niets aan overhouden? Je hoort soms van die vervelende dingen. Wat een aparte kerstboom bij die kerk. Gezellig om die mooie foto's te bekijken. Hier is het op het ogenblik heel regenachtig en het gaat de komende week flink vriezen. Je zit daar dus prima. Veel plezier. Grtz. Connie.
1st January 2010

kip zonder kop
hey jorn, bij deze neem ik contact met je op om het filmpje te bekijken van die kip zonder kop hahaha. neem aan dat ik het kan vergelijken met saskia hahahahahahahahaha!!!!!!! de rammel ermee. groeten freerk
1st January 2010

kip zonder kop
hahaha, ik had al zo'n vermoeden dat je graag het filmpje wou zien. Zodra ik in Nederland ben, zullen we hem onder het genot van een biertje ff bekoekeloeren! Gr. Jorn
3rd January 2010

leuk
leuk al wat te lezen ivm Guatemala. Dinsdag 5-1-2010 vertrekt mijn dochter voor 3 maanden naar Quetzaltenango. Ik las dat het er gedurende de dag vrij aangenaam weer is,maar 's nachts koud.
4th January 2010

Quetzaltenango
Ja, Quetzaltenango is een redelijk koude stad (het ligt namelijk op 2100m hoogte). Maar het is er redelijk veilig. ´s Nachts kun je er gewoon nog over straat lopen, en bovendien is het een goede plek om Spaans te leren...goedkoop en niet zo vercommercialiseerd als Antigua. Ook zijn er veel uitstapjes te maken vanuit Quetzaltenango in de omgeving. Weet zeker dat ze het er naar haar zin zal hebben. Er zijn ook veel andere vrijwilligers daar! Gr. Jorn

Tot: 0.132s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.062s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb