From Guatemala to El Salvador


Advertisement
Published: July 14th 2009
Edit Blog Post

Antigua achter me gelaten, al had ik er graag wat langer gebleven, maar El Salvador lonkte. Met de bus eerst naar Guatemala stad gegaan, alle internationale bussen vertrekken namelijk van de hoofdstad. Ik verbleef een nachtje bij Harold, een couchsurfer. Hij heeft zijn hele leven in de VS gewoond, maar is terug naar zijn land van origine om er Engels te geven. Ik kon er wat eten, mijn kleren wassen en had eindelijk een deftige matras om op te slapen.. De bedden in dorms van hostels zijn niet wat je "zacht" kan noemen. De volgende ochtend vertrok ik al, naar het schijnt is er toch bijna niets te zien in het centrum, dus leek El Salvador me een betere optie.

Met de Ticabus een rechtstreekse verbinding met Nicaragua. De eerste keer dat ik in een comfortabele bus met veeel ruimte, luxe,.. tenminste het leek luxe vergeleken met de gewone bussen. In El Salvador zocht ik weer een cheapie hostel en kwam terecht in Hospedaje el Triangulo, geen idee waarom het de driehoek heette, maar ik had een eigen kamer en ventilator, wat de beslissende factor was.

Ik ging alleen op pad en blijkbaar zijn ze in San Salvador nog niet zooo aan toeristen gewend, met gevolg dat ik weer veel moest aanhoren van Salvadorianen, vooral mannen. Niet dat de andere landen beter waren, maar omdat ik alleen was in El Salvador ergerde het me meer.
In het oude centrum stond een grote kerk waar net een mis bezig was. Ik heb de dienst even gevolgd en daarna nog wat andere gebouwen bezichtigd. Ik was er snel op uitgekeken dus moest ik een ander tijdverdrijf zoeken. Ik vond het in het grootste winkelcentrum van Centraal Amerika, Metrocentro. Een complex van winkels, restaurants, .. Era del Hielo of Ice Age 3 in het spaans leek me dan ook gepast. Er zat veel volk in de zaal en iedereen lachtte hartelijk om de grappige scenes. Op een gegeven moment rinkelde een telefoon en die werd dan ook doodgewoon beantwoord. Daarna nog een paar telefoontjes..

Voor ik terug naar mijn hostel ging nog wat op de marktstalletjes in de straatjes rondgesjokt om vervolgens vroeg ik mijn nest te kruipen. De plannen waren veranderd; geen Honduras want Sofia (meisje van Honduras van AFS) zou die dag al vertrekken naar het strand. Dus het had voor mij geen nut meer om nog naar Tegucicalpa te gaan, het strand was te ver verwijderd om dan weer naar Nicaragua te gaan. Helaas veranderde de informatie ook constant, in Guatemala had ik te horen gekregen dat je Honduras niet kon verlaten of inkomen, dan in El Salvador weer wel. Ik zou eigenlijk al van Guatemala naar het strand van Honduras gaan en dan niet naar El Salvador, maar door de staatsgreep is alles anders verlopen.

Dus om 2u s nachts op om bus te nemen met bestemming Managua, Nicaragua. We zijn toch door Honduras gereden en we hebben er ontbeten en wat bij de grens rondgewandeld, dus mijn voeten hebben toch in Honduras gestaan !

Advertisement



Tot: 0.08s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0348s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb