La Habana

Cuba's flag
Central America Caribbean » Cuba » Oeste » La Habana
November 14th 2008
Published: November 19th 2008

Vi startet vårt opphold i Havana med en guidet tur. Livet for den vanlige cubaner (mannen i gata, ikke sigaren) er nok ikke alltid lett, og selv om kommunismen har sikret jobb til alle er ikke lønnen god. Så leger og annet høyt utdannet personnel tar seg gjerne jobber i turistbransjen for å tjene betydelig mer. Vår guide var opprinnelig universitetslaerer i tysk, men greide ikke å tjene til livets opphold og var nå byguide. Rundturen i gamlebyen var interessant, men det beste var da han over en drink fortalte litt om dagliglivet her på øya. En av hans venner var nå fengslet i 6 år etter han hadde funnet ut at hesten hans var så gammel at den egentlig hørte hjemme på spisebordet. Men slakting av nyttedyr kan ikke gjennomføres uten tillatelse, så da havnet han på arbeidskolloni. Det finnes alternativer til å bo i de statseide hotellene og å spise på de statseide resturantene. Guiden tok oss med til et av disse private stedene som har lov til å servere utlendinger (max 12 sitteplasser er lovlig). På slutten av måltidet ble det liv og røre, det kom kontrollører til stedet. Så da ble vi sneket ut, litt uvisst hvorfor. Muligens fordi vi fikk servert sjømat og hummer, noe kun de statelige etablissementene har lov aa servere...

Etter to dager på hotell måtte vi flytte ut da det var fullt. Vi flyttet inn til en familie som leide ut to rom. De hadde ikke lov til å servere mat, men slikt ordner seg. Vi anså stedet som relativt trygt da de hadde fire rottweilere og en malenois i den lille leiligheten... Det viste seg å vaere "internasjonal" hundeutstilling i byen denne helgen, og huseieren skulle delta med to av sine hunder. Vi fikk selvfølgelig vaere med på begivenheten. Det hele var et ledd i Gyris bursdagsfeiring, og på kvelden tok vi turen til Hotel Nacional de Cuba. Her var vi lovet en treretters middag og konsert med deler av Buena Vista Social Club. Maten som kom på bordet var vel ikke akkuratt de samme rettene som stod på menyen, men de serverte vel det de hadde fått tilgang til. Vi har også en forståeles av at begrepet Buena Vista Social Club blir noe tøyd om dagen... Hotel Nacional er forøvrig ett av de fineste hotellene i landet med en rik tradisjon. Det er også kjent for å ha huset den største mafiasamlingen gjennom tidene. Dette skjedde i 1946 under dekke av en Frank Sinatra konsert.

Cuba har hatt en rik historie på revulosjoner, men har ikke kastet seg på EDB revulosjonen. Dårlig linje og manglende USB port på denne maskinen gjør det ikke mulig å publisere noen bilder. Men det er som dere sikkert har sett bilder av før - flotte men forfallende bygg og gater preget av 50-talls biler.

æ Ø ø Å å

Tot: 0.055s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0344s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 3; ; mem: 1mb