La isla bonita

Published: June 22nd 2017

Karibisk øyKaribisk øyKaribisk øy

Rett utenfor rommet vårt
Geo: 17.92, -87.96

San Pedro Belize, er stedet Madonna synger om i "La isla Bonita"

Etter 2,5 timer med bil til Chetumal, og 1,5 time med humpete båt er vi endelig i San Pedro på ettermiddag.
Dagen har vært lang med 4 timers venting i Chetumal og narkokontroll ved havnen. Vi slo ihjel timene i Chetumal på en restaurant ved sjøen. Egentlig veldig behagelig, med lesing av bok og internett,

San Pedro er en vakker øy med mye folkeliv - som lever av turismen. Vi har merket allerede at her er det litt dyrere enn i Mexico å gå ut å spise og drikke. Stedet er preget av Karibisk miljø. Vi bor veldig bra - i første etasje med havutsikt og innsyn rett fra gateplan. Her gjelder det å ha gardinene fratrukket ! Vi kan gå 10 meter ut fra hotellrommet og kaste oss i sjøen 😊 Vi ankom ettermiddagen, så blir spennende å se hva vi våkner til i morgen tidlig. Her er faktisk språket engelsk (landet het Britisk Honduras før)

Dag 1
Våknet på morrakvisten i dag av at det tordnet, lynte, blåste og regnet. Skikkelig tropisk uvær... Ble litt engstelige for at været skulle være sånn hele dagen... Slappet av - leste og internettet mens uværet holdt på frem til lunsj - da skinte sola som om ingenting hadde skjedd... Her på øya er det mulig å leie små golfbiler som man kan komme seg rundt med. Vi leide oss en slik for 4 timer. Veistandarden er heller dårlig her. Det er humper og sølepytter overalt. Får rista rumpa skikkelig 😊 Vi kjørte fra sør til nord på øya, ca 5 km. Vi bor på sørøya i "byen", og på nordsiden ligger alle resortene og de fine hotellene. Vi stoppet for lunsj sør på øya på et skikkelig gatekjøkken, hvor vi ble servert et grill-kylling-måltid på jamaica'nsk vis. Det var en jamaiker som hadde drevet denne "kiosken" i 20 år og jeg lover at jeg har aldri spist en bedre kylling... Den kommer jeg til å huske 4ever. Her får man Coca Cola bare i glassflasker - hadde helt glemt hvor godt det er - Men, viktig å drikke den fort, for det er så varmt i luften at den blir fort varm...

Vi kjørte nordover og stoppet opp for et sjøbad. Her er vannet turkist og krystallklart og ikke minst pisslunka... Holder nok en 28 grader. Bare til å hoppe rett utti og nyte !

Etter å ha kjørt enda litt mer nordover, stoppet vi på en strandbar- restaurant hvor vi kom i snakk med eierne, som var kanadiske. Ett ektepar i 60 åra som hadde gitt opp sitt liv i Canada for 15 år siden og startet restaurant og vingård her i Karibien... Snakk om å leve det gode liv 😊 De var veldig hyggelige og inviterte oss til å komme å spise middag der en kveld før vi dro. Det skal vi gjøre.

Dag 2
I dag er det onsdag og vi har vært på reise i 6 dager. TID er litt rart når man er ute å reiser, jeg føler det som en evighet siden vi satt på flyet over Atlanteren... 6 dager hjemme går jo veldig fort - noe helt annet når man har ferie.... rart... ja ja.. I dag har vi vært på heldags snorkle-tur. Oh My God for en opplevelse!! Snorkling har fått en ny betydning i mitt liv. Da jeg har vært svaksynt og brukt briller og linser hele livet, så har jeg aldri snorklet. Jeg tok en øyeoperasjon i fjor - og ser nå bedre enn en ørn - så heretter vil snorkling bli et nytt begrep i mitt fremtidige ferieliv. I dag har vi vært ute i 9 timer og kjørt seilbåt til 3 forskjellige høydepunkt-snorkle-steder. Vi har badet i korallrev med haier, skilpader og svømt i stimer med Jack-big-eye-fisker. Å se en verden under vann med stripete, prikkete, røde, blå, gule fisker som er tamme - kommer svømmende mot deg, svømmer med deg, - fikk vi føle at vi var en del av deres verden.
Ved ett av stedene vi stoppet fikk fiskene mat og det kom en haug med haier og vi ble oppfordret til å å bade sammen med fiskene. Helge var rask uti vannet og fikk til og med kose med haiene. Hans opplevelse av det var at de var som å ta på et gummisandpapir. Jeg nøyde meg med å ta bilder av ham og haiene.. Men hoppet uti etterpå og fikk svømme med haien og de andre fiskee. Det var også store rokker som svømte rundt oss - heldigvis nede på bunn... Det hele har vært en spektakulær dag !
Baksiden av medaljen er - vi er kjempesolbrente på baksiden 😞

PS - Vi har fisket vår egen fisk som vi fikk servert til lunsj.

Dag 3 -
Solbrenthetens dag. Camilla ble veldig brent på rygg og bakside lår etter snorklngen - så hun trengte ikke mere sol denne dagen. Dagen ble tilbrakt stort sett innendørs. Vi måtte bytte hotell fordi vi valgte å bli her en dag ekstra. På kvelden tok vi water-taxi til den restauranten som vi var innom i går, nå for å spise middag. Det var thai/fransk inspirert mat. Våre venner/eierne laget maten, og etter vi hadde spist slo de seg ned ved bordet vårt. Vi hadde en hyggelig aften med dem før vi tok båten hjem kl 2300..

Dag 4 - Vi reiser fra dette paradiset. Kort vei til flyplassen. 5 minutter å gå fra hotellet. Vi skal til Guatemala !

1 Belize dollar = 3,03 NOK

VakkertVakkert
Vakkert

Et stykke fra allfarvei

3rd July 2012

Enda et nydelig sted dere er p? Camilla :-) og husk solkrem n? da :-)
3rd July 2012

Vi skal huske solkrem n?r solen kommer. Det regner her akkurat n
3rd July 2012

Skulle virkelig v?rt i ditt sted Camilla, men jeg unner deg dette av hele mitt hjerte, s? bare fortsett og kose dere. Er s? g?y ? f? f?lge dere p? bloggen :) Gi Helge en kjempeklem fra meg.!!!
3rd July 2012

Hmmmmm, hva kommer det seg at dere er p? bes?k her da???? Klem
3rd July 2012

Ser ut til at dere har det fantastisk!! Artig duk!!
4th July 2012

????? Camilla, dette s? deilig ut :) :) Her er det jo som vanlig ikke badev?r :(
4th July 2012

Tja, hva skal man si........ Du alts?, herlig :-) LOL
6th July 2012

Det er s? g?y ? se p? bildene deres, bedre en Travel Channal p? TV!!!!!!Hurra for ? v?re med p? reisen, selv om det er p? avstand. Fortsatt en fin og opplevelsesrik ferie!!!! Husk vi elsker ? se p? bildene, s? ta maaaaaaange!!!! God klem fr
a meg til dere begge :) :)
19th July 2012

? lese bloggen deres er rene eventyret!! Fantastisk morsomt :)

Tot: 0.113s; Tpl: 0.02s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.09s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb