Belize


Advertisement
Published: July 1st 2009
Edit Blog Post

We ( 2 Denen en 2 Amerikanen) kwamen 's avonds aan in Belize City na een busrit waar er een dik meisje voor me zat terwijl de stoel kapot was en dus tegen ñ'm knieën leunde.. grmpf. Dus, we kwamen er aan in het donker en zij zouden een taxi nemen naar een hostel, ik had een couchsurfingplaats bij Ruben, een anesthesist uit Honduras die nu in Belize werkt en woont. Ik had eerder afgesproken om hem te bellen zodra ik in het busstation was. Mijn gsm doet het helaas niet hier, dus vroeg ik het iemand. Zijn antwoord "certainly, that'll be five bucks"
Ik deed alsof ik maar 2 had en hij wou me geen gunst verlenen, geen vriendelijk type. Iemand anders was wel bereid dus even wachten en Ruben zou me ophalen. Ondertussen kwam iedereen zeggen "you can wait here, it's safe, it's safe" wat me juist geen goed gevoel gaf over de stad..

Ruben haalde me op samen met 3 Indische studenten geneeskunde, blijkbaar doen er dat veel in Belize omn zo door te kunnen naar USA na 2 jaar. Ik vroeg hen wat ze van Belize city vonden, ze zeiden " India is leuker, hier is niet veel te doen", geen goed begin dus in Belize City. Ik kreeg een minitour en dat bevestigde het. Belize is een klein land en Belize city de grootste stad, maar zelfs dat is niet veel soeps. Omdat het onder zeeniveau ligt, mag er niet te veel in de hoogte gebouwd worden, enkel hotels en een paar andere grote organisaties zoals banken, supermarkt,.. Voor de rest was er een vuurtoren, een paar authentieke kerken en de governour's house.

Na de rondleiding via de auto (duidelijk dus gevaarlijk om er rond te lopen) naar zijn huis in Los Lagos, iets buiten de stad gegaan om wat te eten en dan naar bed.

Next day naar de eiland voor de kust van Belize City. ik ging naar de goedkoopste, populair voor backpackers: Caye Caulker. Ik boekte er direct een snorkeltour van een dag omdat het te laat was om naar de Blue Hole te gaan. Ik wou het dan maar de volgende dag doen dus besloot ik om op het eiland te overnachten. Tina's backpackers zag er chill uit en iedereen raadde het me aan voor de prijs.

Om 10u30 vertrok ons zeilschip richting het koraalrif, de tweede grootste ter wereld na the Great Barrier Reef in Australie. Op de eerste stop zei de gids dat er lamantijnen graasden naast de koraalriffen in het diepere gedeelte. De koralen begonnen me snel te vervelen, niet dat ze niet mooi waren, integendeel, erg mooi zelfs, maar ik was paniekerig op zoek naar een zeekoe! Ik zwom op en af naar andere snorkelaars omdat ik telkens bang was dat zij wel iets zouden zien en ik niet. Plots zag ik dat er een groep ter plaatse bleef dobberen dus sprintte ik erop af. Nog geen paar seconden later zwom er een groot schim op me af: een LAMANTIJN! Hij/Zij zwom recht op me af, sterker nog, het zwom vlak onder me op nog geen meter afstand. Het enige wat ik kon doen was m'n adem inhouden en genieten van het mysterieuze dier.

Ik achtervolgde het nog even want de schittering van de zon via het water op z'm rug was een prachtig zicht, met de grote staart langzaam bewegend.. Superervaring. Natuurlijk had iedereen het door en kwam er een hele groep op het beest af, waardoor het bijna omsingeld was. In de war keek hij ons recht aan, waarop ik dan maar besloot om hem met rust te laten. Het zijn en blijven erg schuwe dieren.

Gelukkig stapte ik terug op de boot, mijn dag was al goed, maar het werd nog beter.
Op de tweede stopplaats kregen we direct veel groene zeeschildpadden te zien, die ook echt niet bang waren en op hun dooie gemak van zeegras aan het smikkelen waren. Daar moesten we wel mee in groep met onze gids want er waren overal natuurparkwachters in de buurt, koraal gaat snel kapot en het is de enige grote attractie die Belize heeft. We kregen ook nog een pladijsje met blauwe spikkels en een paar murreys te zien. Onderweg met de boot ook dolfijnen die meezwommen.

Op stopplaats numero 3 gooide de bemanning wat eten in het water, nog geen seconde later doken er een stuk of 20 haaien op en enkele pijlstaartroggen. Ik sprong direct het water in om de haaien te volgen en kreeg uiteindelijk nog de kans om met 4 te zwemmen, geen zorgen het waren brave.
ik keerde terug naar de boot want een gids had eten in z'n hand waardoor er een gigantische rog bij ons bleef, iedereen kreeg de kans om hem te aaien en vast te nemen.

Dus het was our lucky day !

s'Avonds wat in een hangmat gerust en vroeg naar bed want ik zou de boot van 6u30 terug naar Belize City nemen.

Next stop. Guatemala

Advertisement



2nd July 2009

Gelukzak!!

Tot: 0.079s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 47; dbt: 0.0365s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb