Jakarta

Asia
July 12th 2012
Published: July 12th 2012

Vandaag zijn we de stad ingetrokken. Wat we vooraf gelezen hadden over Jakarta, bleek te kloppen. Het was bloedheet, het oude centrum is heel erg vies en het is er enorm druk. Op de straten hoor je alleen maar claxons, auto's, vrachtauto's, scooters, tuk-tuk's en fietsen vliegen van links naar rechts door de straten. Het is maar wie het meeste lef heeft, die krijgt voorrang. Het is dus logisch dat men afraadt om hier een auto te huren!

We zijn in het oude centrum van Jakarta geweest (het vroegere Batavia). Opvallend zijn de Nederlandse gebouwen overal tussen staan. Hier staat o.a. het oude stadhuis van Batavia dat door de Nederlanders gebouwd is. Nu is het een museum, maar dat stelt niet zoveel voor. Overal waren de mensen naar Lisa aan het kijken en wilden ze met haar op de foto.

Van daaruit zijn we naar de oude haven gelopen, en dan zie je pas echte armoede. Overal staan mensen prullaria te verkopen, straten zijn enorm vies (Lisa en Tom zagen een enorme rat ergens in een eettentje lopen!) en overal aan de straat kleine fabriekjes waar de mensen op straat produkten staan te maken. In de straat waar wij liepen waren allemaal zeil-doekfabriekjes.

In de middag zijn we terug gegaan naar ons hotel en zijn Joyce en de kinderen gaan zwemmen. Ik ben naar het treinstation gegaan om de tickets te halen voor onze treinreis van morgen naat Yogyakarta. Normaal zou ik binnen een uur terug zijn, maar er was een politieke demonstratie in de buurt van het station, waardoor ik pas 2 uur later terug was bij het hotel. Joyce en de kinderen waren al ongerust geworden. Maar ja, niets aan de hand voor deze wereldreiziger!!

's-Avonds zijn we naar een andere kant van Jakarta gegaan om iets te eten, en dit was het 'nieuwe' centrum. De drukte was precies hetzelfde als in het oude centrum, echter hier geen armoede, maar luxe gebouwen en mooie winkelcentra.

Ik wilde nog even gaan zwemmen in het prachtige zwembad bij het hotel, maar het begon enorm te regenen waardoor dat niet door kon gaan.

Tot: 0.116s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0613s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb