Halong Bay


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam
December 29th 2012
Published: December 29th 2012
Edit Blog Post

De volgende 3 dagen had ik een tour naar de Ha Longbaai geboekt. Ik bleek de enigste van het Hostel te zijn die deze tour tijdens kerst had geboekt waardoor ze me een gratis upgrade gaven naar een betere & duurdere boot. Ik werd opgepikt met een bus en naar een pier gebracht rond de Ha Longbaai. De rit nam een kleine 4 uur in beslag voor een goeie 150 km. De slecht onderhouden wegen, het drukke verkeer en een lange stop een souvenir winkel / restaurant waren daarvoor verantwoordelijk.

Aangekomen op de pier werden we met een kleine boot naar een grotere boot gebracht voor een late lunch en waarna ik ook kon inchecken in mijn kajuit die zeker niet mis was !

Ha Long betekent baai 'van afdalende draken'. Deze archipel bestaat uit niet minder dan 1969 kalksteen eilanden waarvan er sommige bewoond zijn. De baai heeft een kustlijn van 120 km en beslaat in totaal 1500 vierkante kilometer. De Ha Longbaai zelf ontgoochelde niet, dit natuurwonder is bijzonder fraai en is zeker de moeite waard om ooit eens te zien.

In de namiddag werden we naar làng chài Vông Viêng fishing vilage gebracht. Daar werden we wat rondgevaren in een traditioneel vissersbootje door een locale vrouw. Het blijkt dat de mannen vaak buitenshuis zijn voor enkele dagen om te gaan vissen, hun belangrijkste bron van inkomsten. De vrouwen blijven achter om toeristen te ontvangen en de kinderen op te voeden. We hielden halt aan een souvenirshop en konden zien hoe men iets inbracht in oesters. Men had er ook een parelkwekerij waar men vreemde bestanddelen inbracht in oesters. Parels zijn een reactie van de oesters hierop. Er bleek ook een klein schooltje aanwezig te zijn waar kinderen kunnen studeren tot een bepaalde leeftijd. In totaal wonen er een 2000 tal mensen op de Halong Bay in zelfgemaakte drijvende huisjes zonder toegang tot drinkbaar water tenzij ze dat invoeren van het vaste land. Sommige hebben elektriciteit door middel van een generator.

Na het vissersdorp werden we opgepikt door de grote boot en kregen we een zeer uitgebreide avondmaal. We kregen ook de kans om te vissen naar inktvissen maar ik heb er alleen enkele zien voorbij zwemmen. De volgende dag moest ik van de boot naar Cat ba eiland. Ik werd echter al om 07.00 uur gekidnapt en niet in de namiddag zoals mij eerder werd verteld. Om mijn 'pijn' wat te verzachten kreeg ik echter wel mijn drankjes van de dag ervoor gratis. Mijn ontvoerder bleek mijn Vietnamese tourgids voor de 2 komende dagen te zijn. Ik had dus eigenlijk 2 verschillende toers zonder dat op voorhand te weten.

Ik werd naar een ander boot gebracht voor de rest van mijn ontbijt en werd dan met een ander bootje naar een plaats gebracht voor de kajakken. Het weer was de eerste dag niet goed en de zichtbaarheid was vrij slecht. De 2de dag was echter een heel pak beter wat de fun factor van het kajakken toch wel aanzienlijk verhoogt. Na een goeie 5 uur kajakken werd ik samen met een Thais koppel en de Vietnamese gids uiteindelijk naar Cat ba eiland gebracht. Dit is het grootste eiland in de Ha Longbaai.

Aangekomen in de havel volgde een helse rit naar een resort in 'the middle of nowhere' waar ik een niet onaardige accommodatie kreeg. Om 19uur kregen we een kerstdiner (dat eigenlijk niet zo goed was) in de eetplaats die enkel overdekt is. Bij een 5 a 7 tal graden is de fun er dan vrij snel af, ik was ook bekaf van het kajakken en het vroege opstaan. De kerstmuziek liet ook veel te wensen over - denk aan die irritante kikker van enkele jaren terug met zijn kerstcd. Rond 11uur ben ik dan ook gaan slapen.

De dag erop werden we wat rond het eiland gereden omdat te verkennen voor we met een speedboat naar het vast land werden gebracht. Daar werden we opgewacht door een bus die ons naar het centrum van Hanoi bracht.


Additional photos below
Photos: 17, Displayed: 17


Advertisement



Tot: 0.186s; Tpl: 0.021s; cc: 10; qc: 63; dbt: 0.1124s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb