Sapa


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam
December 30th 2012
Published: December 30th 2012
Edit Blog Post

Aangekomen in Hanoi om 17.00 van mijn Ha Longbaai trip had ik een 3 tal uur voor een avondmaal en wat koekjes en drank te kopen want ik werd om 20.00 uur naar het treinstation van Hanoi gebracht voor een nachttrein naar Sapa.

Sapa bevindt zich op 1650 meter boven de zeespiegel in het afgelegen noordwesten van Vietnam. Het is bekend om zijn ruige landschap en zijn rijke culturele diversiteit. Het ligt dicht tegen de Chinese grens in een gebied dat de Tonkinese Alpen wordt genoemd. Je treft er vele rijstterrassen, heuvel stammen, weelderige vegetatie en de hoogste piek van Vietnam, genaamd Fansipan. (serieus)

De laatste jaren is het echter bijzonder populair geworden bij toeristen. Ik vond dat echter wel goed meevallen maar het feit dat ik er in de winter was had er waarschijnlijk wel iets mee te maken.

Ik kwam samen met 2 Australiërs en 2 inwoners van Kuala Lumpur aan om half 6 in de ochtend na een zeer slechte nachtrust. We werden met een busje na een uur bergop afgezet aan een oud Hotel in Sapa town voor een ontbijt en een douche (met koud tot lauw warm water)
We werden rond 9u 30 opgepakt door een locale vrouwelijke gids die geboren is in eén van de stammen van Sapa. Ze sprak redelijk goed Engels door het vele contact met toeristen.

Er stond een trektocht van 13 km op het programma over ruw landschap. Onderweg pikten we nog 3 Australiërs op, waarvan een koppel en nog een vrouw uit Kuala Lumpur.
De hele tijd dat ik in Sapa was, was het vrij koud, rond 5 à 7 graden, 's nachts rond het vriespunt. Na 9km kregen we een lichte lunch waarna de tocht verder ging naar een huis van een locale bewoonster waar we zouden overnachten. De hele tocht liepen er mensen van de stammen met ons mee om met ons te praten en wat bleek, op het einde souvenirs te verkopen. In de homestay aangekomen hadden wat wat vrije tijd terwijl de gastvrouw het avondeten voorbereidde. Ze deed dit in potten en pannen boven een kampvuur, "old school" dus. Het eten bleek echter wel vrij goed te zijn.

Rond 19.00 werd het hier inktzwart donker en gingen we slapen onder het dak op een kleine matras op een houten vloer. We hadden echter wel een dik handgeweven deken ter onze beschikking wat we zouden nodig hebben. Het was er berekoud en tijdens de nacht kregen we ook een onweer en een hele hoop regen. Dat beloofde voor de volgende dag.



Na de lange nacht waarin ik echter weinig sliep trok ik na het opstaan snel warme kleren aan voor we ontbijt kregen. Dat bestond uit verse pannenkoeken met banaan, ananas & honing. Heerlijk !

Na het ontbijt gingen we verder met een korte trektocht van een 6 tal km. Dankzij de overvloedige regen van de vorige nacht was het landschap wel herschapen in een gigantische modderpoel.
Er was echter geen ontkomen aan dus moesten we er wel doorheen ploeteren. Op het einde kregen we een lekkere eetmaal in een locaal huis voorgeschoteld waarna we de kans kregen om onze smerige schoenen te wassen. Eens dit achter de hand was werden we opgepikt met een busje en terug naar Sapa town gebracht. Hier waren we vrij tot 18.00 voor we terug naar het treinstation van Lo Cai moesten voor de nachttrein terug naar Hanoi. Aan het station namen we afscheid van het Australische koppel Lloyd en Kim.



Samen met de rest kwam ik aan in het treinstation van Hanoi rond 5 uur in de ochtend van vrijdag 28 december. Daar aangekomen werden we met een taxi naar het Hostel gebracht voor een douche en ontbijt. Ik nam er afscheid van de overgebleven mensen en nam rond 10 uur een taxi naar de luchthaven voor een korte binnenlandse vlucht naar Da Nang. Op de luchthaven aangekomen wist men mij echter te vertellen dat mijn vlucht bijna 4 uur vertraging zou hebben. Dit is de eerste keer dat dit me overkomt, als compensatie kreeg ik een echter een gratis lunch. Toen ik arriveerde in Da Nang nam ik een taxi naar mijn hotel in Hoi An waar er geen hostels te vinden zijn.


Additional photos below
Photos: 12, Displayed: 12


Advertisement



7th January 2013

Mijn beste wensen
Hmmm hoeveel souvenirs hebt ge eigenlijk al gekocht? :D Mooie foto\'s, maar Thailand met al die beaches leek mij wel veel mooier :)

Tot: 0.126s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 63; dbt: 0.0624s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb