Vietnam: Syd syd Dalat

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Central Highlands » Lam Dong » Da Lat
October 21st 2008
Published: October 21st 2008

Vi er nu i Dalat i det sydlige Viet og jeg vil noejes med at opsumere lidt fra hver af de steder, hvor vi har vaeret mellem Sapa og nu. Lige nu giver billedeserveren problemer, saa billeder maa vente til et andet liv...

Ninh Binh og abeparken

Efter Sapa, kulden og bjergene tog vi til Ninh Binh (en by ca. 100 km syd for Hanoi). Byen i sig selv var ikke det vilde, men der var mulighed for at cykle ud til et grotte-omraade (ved navn Tam Coc). Det var meget hyggeligt at blive sejlet rundt i grotterne, men der var en hel flaade af saelgere klar ved brederne til at kaste sig i flaesket paa en og saelge loes. Ligeledes ville en lille dame paa baaden soelge nogle ubruglige ting, som ingen af os ville ha eller eje. Grundet vores modvilje blev stemningen paa den lille baad lidt mindre hyggelig, men ikke desto mindre var det en fin tur rundt omraadet.
I omraadet omrking Ninh Binh laa ligeledes en national park, hvor der var overnatning i junglen. Parken havde slaaet sig meget op paa at vaere en abepark (hvilket jeg saa meget frem til), men de eneste aber vi saa var dem som var en del af et program der forsoeger at genoprette bestanden i parken og Vietnam generelt. Dette var lidt aergerligt, men vi hoerte dog nogen rumstere rund ude i skoven. En deltalje var at der kun var elektricitet mellem 18-22 og ingen belysning mellem det sted hvor vi spiste og boede. Derfor var turen fra aftensmaden og i seng lidt intressant eftersom vi ikke havde andet lys end vores kameraer. Om morgenen blev jeg vaekket af Tilde da der var en ret ret stor klam, vammel og behaeret hun-edderkop der var kravlet ind paa indersinden af mit myggenet, hvilket ikke lige var det mest laekre.

Hue og Hoi An

Efter Ninh Binh tog vi et godt spring syd paa til Hue (beliggende syd for den gamle graense og den demilitariserede zone hvor det gik vaerst til under den ameriskanske krig). Vi blev kun dags tid selv om det var en fin nok gammel konge by og det gamle citadel var en fin oplevelse, men vi syntes at fik set det som vi ville paa den ene dag. Derfor tog vi hurtigt ca. 100 km laengere sydpaa til Hoi An.
Hoi An er en ren turistby hvor storste delen af befolkningen er beskaeftiget med turisme, hvilket ogsaa kunne maerkes paa at der i en by med kun ca. 80000 indbyggere er op imod 500 skraederbutikker. De foerste par dage stod paa meget intens regnvejr der gjorde at vi holdt os indendoerer, hvilket passede meget fint eftersom Tilde var blevet ramt af influenca. Da regnen drev over blev vi fanget i et traditionelt Hoi An'sk moenster/monster: Shopping/skraeder-helvedet! Eftersom alt var saa billiget var det ret naerliggende at gaa en smule amok. Vi fik lavet en masse ting over de neaste par dage og lavede ikke meget andet end af loebe til og fra proevning af kluns og sko. Men i sidste ende formaeede vi heldigvis at stoppe og tage endnu et stort skridt sydpaa, og ligge kurs mod dykke-bade-fest-byen Nha Trang.

Nha Trang

Nha Trang var en lidt underlig by. Der var ikke saa meget at se paa og det folk lavede var at dykke/snorkle om dagen og drikke sig fulde om aftenen, et moenster som mange lod sig fange i kortere eller laengere tid. Ikke saa dumt koncept men efter en tre dage kunne man godt maerke at smertegraensen var naaet. Vi fik for foerste gang gjort brug af Couchsurfing og boede hos nogle dykkerinstruktoerer, det var meget rart som en afvaeksling fra hotellerne. Vi havde det ret sjovt og traef nogle rare menesker, men besluttede at drage videre mod bjergbyen Dalat efter tre dage.

Dalat

Busturen til Dalat var for mig ret ubehagelig og jeg fik ikke sovet meget, pga. nogle dages toemmermaend der havde hobet sig op i min krop og hoved, men Tilde sov hele vejen. I gaar var vi inden i Crasy House som var et tosset sted der mindede om noget fra Alice in Wonderland og andre skaeve inspirationskilder. Der var absurd skoerhed i alle afskygninger, hvilket jeg jo personligt har en svaghed for.
Dalat ligger i bjergomraede som Sapa og det har vaeret ret imponerende at vaere med svaevebanen idag. Det var en god mulighed for at faa et view ud over omraadet.

Planen er at tage videre mod en national park (der har ry for doedstrampende elefanter... yeah) i morgen og vaere der et par dage, og derefter tage mod Mekong Deltaet for at krydse gaensen til Cambodia med baad... Sejt

Tot: 0.075s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.039s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb