100cc, vier versnellingen en van 700m naar min twaalf


Advertisement
Thailand's flag
Asia » Thailand
March 11th 2016
Published: March 11th 2016
Edit Blog Post

Beste iedereen,

Ik heb weer een hoop meegemaakt. Op langkawi aangekomen kon ik niemand vinden om een taxi mee te delen. Het was veel praktischer om een scooter te huren en zelf lekker te toeren. Ik had de keuze tussen een afgeragd automatisch zip scootertje en spiksplinternieuwe semi-geschakelde honda, met vier versnellingen en 100cc. Omdat je maar een keer de kans krijgt om voor het eerste te scooteren koos ik voor de meest stijlvolle optie. Het verkeer op Langkawi is vergelijkbaar met dat van een dorpje buiten de randstad op zondagochtend dus het was een uitstekende plek om het rijden op twee wielen onder de knie te krijgen. Ik slaap in een hostel op loopafstand van het strand waar ik in de avond een wandeling over maak. De ochtend begint met een zwemsessie in de zee. Ik en Chris, een jongen uit Wales zijn van plan om richting een kabelbaan te gaan die je naar een uitzichtpunt brengt. Omdat Chris een beetje oververhit is en ik de sleutel van de Honda niet kan vinden loopt alles wat uit. Het is wel een wijze les om alles op een goede plek te bewaren. Het is spannend maar het lukt ons op tijd een tankstation te bereiken en het racemonster af te tanken. Het kabelbaantje is aan de prijs maar het uitzicht is werkelijk schitterend. Vanaf 700m hoogte zie je de dichte bossen, prachtige rotsen en de tropische strandjes. De terugtocht is heel vermakelijk. Ik heb het
rijden en schakelen echt in de vingers en de warme zeelucht streelt je gezicht. In de avond chill ik met Lou, een leuke Fransman van in de twintig die een nieuwe bestemming voor mij vastlegt: Myanmar. Iedereen die ik tegenkom en er geweest is, is razend enthousiast. Bovendien is het land nu snel aan het veranderen en is dit het moment om het nog authentieke Burma te zien. Als ik de dag erna vertrek krijg ik van Lou een geluksarmbandje uit Laos, gezegend door een monnik en ritueel omgedaan door Lou. Per boot vertrek ik naar Koh Lipe. Ik verwissel de terima kasih voor de de kob kuhn krab, de nasi lamak voor de tom yam en de ringgit voor de baht. Ik ga maleisiƫ zeker missen. Het Latijnse alfabet, de Zuid-indiase keuken en natuurlijk de bevolking die ik maar met een woord kan beschrijven: lief. Thailand begint heel goed. Ik stap uit de boot om het laatste stukje naar het strand te lopen en het is net of je een ansichtkaart binnenwandeld. Turquoise water, palmbomen en een wit strand. Nadat ik uiteten ben geweest met een meisje uit Zwitserland loop ik even een duikschool in om te kijken hoe en wat. Voor ik het weet heb ik me ingeschreven. Mede door het tijdverschil tussen Maleisiƫ en Thailand moet ik de dag erna vroeg mijn bed uit om de boot te halen. Het lukt mij om op tijd met een gevulde maag in de duikschool te staan en we vertrekken met de boot naar een haast onwerkelijk eilandje. In water van een meter of drie oefenen ik en een Chinees meisje de basics. Instructeur Shawn en mijn buddy, een ander Chinees meisje dat al vaker heeft gedoken assisteren. Ik voel mij niet helemaal op mijn gemak onderwater en onderwaterzwemmen in een duikpak gaat is iets anders dan bovenwater in een zwembroek. Uiteindelijk neemt Shawn mij mee de diepte in, ik hoef alleen te ademen. Dat is lastig want de onderwaterwereld is adembenemend. Eenmaal bovenwater ben ik best opgelucht dat ik normaal kan ademhalen. Na wat tropisch fruit en een warme lunch vertrekt de duikersboot naar de volgende duikspot. Ik heb de keuze een tweede duik te maken en besluit dapper om het te doen. Daar krijg ik geen spijt van. Ik voel me veel meer ontspannen en het lukt mij om zelf te duiken. Op twaalf meter diepte zie ik de mooiste anamonen, vissen en andere maffe wezens. Nadat we terug zijn op Koh Lipe blijf ik chillen met een heel leuk gezelschap. Drie spontane Belgen, een Zweedse tandarts en duikinstructeur Nic. Iedereen die vaker duikt heeft een soort logboek en als souvenir scheurt mijn nieuwe Belgische vriendin een blaadje uit de hare. Ingevuld door Shawn en Nic en is het een leuk aandenken. We gaan heerlijk Indiaas uiteten en omdat ik nog nooit een massage gehad heb trakteert Leo me als toetje op een olie massage. Met zijn vijfjes liggen we in de salon en het is werkelijk heerlijk. We gaan nog even naar een barretje waar we wat spelletjes spelen en ik een nummer meespeel met de band. Tenslotte zwem ik op de weg terug naar mijn hostel door de zee. De algen lichten op om je heen en boven schijnen de sterren. Geen fout begin van Thailand.

Liefs Klaas

Advertisement



Tot: 0.259s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0418s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb