Under water

Asia » Thailand » South-West Thailand » Ko Tao
February 28th 2015
Published: March 5th 2015

Dykning

Här är det, det där man ser på alla bilder när man googlar Thailand. Ett riktigt semesterparadis med sol och bad. Temperaturen är över 30 grader, strand och palmer och hav så långt man kan se. Synd att jag inte är den typen som gillar att ligga och jäsa på stranden. Eller tur kanske...

Vi checkar in på Big Blue Diving och erbjuds att börja vår dykkurs redan på eftermiddagen. Sweet!

Rummet är lite bättre än förväntat, med ac, fläkt, stort badrum mm. Till och med en stor garderob med hela två galgar på klädstången. Utanför en liten balkong med utsikt över en byggarbetsplats, men man kan inte begära för mycket =)

Ko Tao är som en gigantisk nöjespark. Det är till fullo en semesterort, och det märks. Byn är uppbyggd av restauranger, barer, massageställen, hotell och diverse aktivitetsföretag, tex dykning. Man behöver inte gå många meter för att få vad man än vill ha.

Big blue diving

Big blue är förmodligen det största dykresorten på ön. Totalt finns det över 40, efter en promenad genom byn får jag känslan av att det är över 100. Att ta dykcertifikat är en intensiv process. Vi dyker direkt in med en kort introduktion, sen får vi en bok, ett häfte och lämnas med en video, som vi ska titta på, samtidigt som vi svarar på frågor i häften från boken. Multitasking är a och o här. Dag ett är över, och vi får med läxa hem.

Dag 2, Praktik i poolen
Denna dag får vi klämma och känna på utrustningen, lära oss ett antal "skills", som man behöver när man dyker, tex att tömma masken/cyklopen när man fått in vatten. Vi delas upp i mindre grupper, och hela dagen går åt att öva på att använda utrustningen, och hantera alla möjliga fel som kan uppstå. Vi lär oss hur man hanterar en situation där utrustningen pajar, när man behöver dela luft om någon annan fått slut. Hur man gör nöduppstigningar till ytan och kommunicerar med teckenspråk under vattnet. Efter detta, mer video och plugga, samtidigt.

Dag 3, Första dyk
Innan vi gör första dyket i havet går vi igenom lite mer viktig teori om vad man behöver göra för att inte dö. Efter all träningen under gårdagen känner vi dock att vi har full kontroll. Vi hämtar utrustning och tar oss ut till en mindre båt för att ta oss ut till dykbåten Windrunner. Båten är största dykbåten i hamnen och gör alla andra dykcenter avundsjuka. Den har ca 50 gastuber för alla dykarstudenter som också ska ner denna förmiddag.

Vi sätter ihop och kontrollerar utrustningen, dubbelkollar vår "buddys" utrustning och hoppar i vattnet. Varje dyk sker med en eller två "buddies". Min dykkompis hette Katy, och var från tyskland. De andra två i vår grupp var ett par, båda marinsoldater i England. Soldaterna simmar först. Vi följer en bojlina ner till 8 m djup där vi sätter oss på sanden och övar samma nödprocedurer som igår. Safety is key. Efter att vi tränat på att simma runt lite kommer vi upp igen, simmar tillbaka till båten och går igenom dyket, medan båten tar oss till nästa dykplats.

När man dyker får man högre nivåer av kväve i kroppen, denna andas man sen ut på land under vanligt lufttryck igen, men det kan ta upp till ett dygn för allt att komma ut. Därför måste vi beräkna detta dyk, vilket djup vi varit på och hur mycket kväve som har byggts upp. Med denna data kan vi se hur länge vi kan vara nere under nästa dyk utan att bygga upp en farlig mängd kväve.

Nästa plats är White rock. Detta är några större stenar på ett större djup. Under tiden har tuberna blivit påfyllda och vi sätter ihop utrustningen igen, kollar och dubbelkollar våra buddies. Plums!
Här är vattnet helt klart. Bottnen syns långt under fenorna och över en ligger stora båtar och flyter. Vi följer linan ner genom ett stort fiskstim, åter igen till sandbottnen för fler övningar. Sen börjar det roliga. Vi dyker runt stora koraller, stenar och ser fiskar i alla färger. Jag har sett så många naturprogram där de utforskar världen under ytan, men aldrig hade jag kunnat föreställa mig hur det skulle vara att verkligen vara där. Vi ser sjöborrar, stora koraller i massa former, ett tätt fiskstim som simmar som en enda lång orm genom vattnet. Tyvärr kunde jag inte filma något då de har en no-camera policy, vilket är förståeligt. När jag tar certet får jag filma =)

Efter ca 40 minuter kommer vi upp till ytan igen. Pratar igenom dyket och återvänder till land.
Imorgon ska vi upp kl 5:30 för att komma ut och dyka

Tot: 0.072s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0389s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb