Styrt paa scooter, Lise naer druknet og aegte perler til kommende hustru...

Thailand's flag
Asia » Thailand » Central Thailand » Ko Chang
April 5th 2009
Published: April 5th 2009

William og Asta paa SpeedbaadenWilliam og Asta paa SpeedbaadenWilliam og Asta paa Speedbaaden

Der var vind i haaret, og der blev braendt noget benzin af paa baadturen... Tjuhej hvor det gik...
Hej alle sammen,

Foerst - tak for kommentarerne paa bloggen. Ungerne er helt vilde med at laese dem - det foerste vi goer hver morgen, det er at checke bloggen for comments :-)

Der har vaeret fuld fart paa de sidste dage. Vi har nu haft 4 dage paa Beach Bungalows Koh Kood. Vi tog derfra i formiddags. Og det var 4 fede dage. Vi forlod Koh Chang (hovedoeen i Koh Chang National Marine Park) for at tage til en andenoe - Koh Kood, hvor Beach Bungalows ligger. Som altid var transportmidlet ud tiloeerne en speedbaad. Og der var fuld fart paa - vi sad bagerst i speedbaaden, saa vi sad 1-2 meter fra 2 stk. broelende V6 200HK baadmotorer, som fik FULD gas. Vi var paa det naermeste doeve, da vi endelig var fremme efter halvanden times sejlads.

Den dag vi kom regnede det hele eftermiddagen - vi smuttede ind og saa DVD paa fjerneren, men Lise loeb rundt udenfor og legede i regnen. Og det regnede MEGA-meget. Ikke som naar det regner i Danmark, det var som at staa under en bruser - det var helt vildt. Samtidig lynede og tordnede det. Nogen gange kunne man
Manden i kokospalmenManden i kokospalmenManden i kokospalmen

Det gik lynhurtigt med at kravle op. Han holdt ligesom fast med foedderne, og skubbede sig op, mens han holdt rundt om stammen.
hoere torden uafbrudt i et helt minut - det bare rumlede og rumlede.

William og Asta fandt hurtigt sammen med en dansk pige, Karelia, som var paa ferie med hendes mor. De skulle rejse rundt i 2 maaneder, mens Karelias far arbejdede i Danmark. Dorte mener, at det er opskriften for hvordan Dorte skal holde foraeldreorlov naeste foraar. Dorte skal rejse rundt med rollingerne - og fatter skal knokle loes i Danmark.... !!!!! NOT - det gaar sgu' ikke. Her slaar fatter haelene i (eller rettere: lukker for Dankortet). Da Dorte lancerede planen, var Williams foerste kommentar: "Mor - vi vil altsaa hellere rejse med far - han laver flere sjove ting med os !". Man kan sige meget, men knaegten er godt opdraget, og han faar fuld opbakning (og penge under bordet) af hans far.

Dagen efter laa vi ved poolen. Nogen af medarbejderne paa resortet arbejdede med at tage kokosnoedder ned. Der stod kokospalmer over alt, og for at undgaa at gaesterne fik dem i hovederne, naar de falder ned, saa fjerner de kokosnoedderne paa de palmer, som staar der hvor man gaar. De har en enormt lang stang med en lille kniv for enden. Saa
William drikker...William drikker...William drikker...

af den friske kokosnoed.
rejser de stangen op, og skaerer kokosnoedderne fri. En af palmerne var saa hoeje, at de ikke kunne naa kokosnoedderne. Hvad goer man saa...??? En af medarbejderne smed sandalerne - og saa kravlede han op i palmen. Det gik lynhurtigt - han lignede naermest en abekat !. Han kunne saa skaere noedderne fri - og vupti, saa var det problem loest. Han gav os en af kokosnoedderne, og lavede en hul i den, saa vi kunne smage den helt friske kokosmaelk. Og det smager faktisk lidt anderledes, end naar man koeber en frisk kokosnoed paa en restaurant. Naar den er helt friskplukket, saa virker det naesten som om, at der er lidt brus i kokosmaelken. Da vi havde drukket maelken skar han koeddet fri - det spiste vi ogsaa. Uhmmm - laekkert.

En af dagene lejede vi en scooter. Asta, William og far tog paa tur sammen med Karelia og hendes mor. Koh Kood er ca. 25 km lang og 12 km bred, men vejene er ikke lige gode alle steder, mange steder er det bare jordveje. Og naar det regner, saa bliver vejene fyldt med huller og smaa "vandloeb", saa man er noedt til at vaere meget forsigtig
LIsei regnvejrLIsei regnvejrLIsei regnvejr

Et par aftener har det regnet og tordnet helt vildt. Og vi har ingen paraplyer med, saa vi har haandklaeder over hovedet, naar vi skal ned at spise. Men det er fedt at bade i regnvejr :-)
og koere langsomt. Inden vi overhovedet var kommet af sted skulle vi lige have vendt scooteren - Asta sad ved styret, og far skubbende - og efter hendes fars haabloese instruktioner gav Asta pludselig godt med gas. Scooteren droenede af sted, ramte en lille jordvold, Asta floej af og Scooteren var lige ved at havne oven paa hende. Asta graed, mor raabte, folk stormede til, og far fik en ordentlig og MEGET langstrakt omgang skaeld ud...! Heldigvis skete der ikke noget med hverken Asta eller scooteren. Vi koerte foerst ud til en vandfald. Vi tog brusebad i vandfaldet og legede Tarzan ved at svinge os ud fra traeerne. Vi koerte ogsaa forbi en lille fiskerby, Ban Yo Yai. Vi koerte ca. 45 minutter ud af en lille jordvej for at komme til fiskerbyen. Det var en meget lille by, som var bygget paa piller ude i vandet. Vi spiste frokost i byen, og mens vi spiste, saa kom alle indbyggerne paa skift ud af deres huse og kiggede nysgerrigt paa os - det er med garanti ikke hver dag, at der kommer turister til den lille by. Der var en lille dreng, der hele tiden gik og sagde "I Love
Udsigten fra restaurantenUdsigten fra restaurantenUdsigten fra restauranten

Her spiser vi - baade morgen, middag og aften. Hvis vi da ikke spiser frokost ved poolen.
You" til Asta. Men det tog hun nu helt roligt, hun er stadig single 😊

Vi besoegte ogsaa en anden fiskerby, Ao Salad, hvor vi koebte fisk, blaeksprutter og krabber i massevis. Vi fik saa kokken paa vores resort til at tilberede "Seafood al‡ Thailand", og det smagte herligt. William og Asta foretrak nu den saedvanlige sandwich, Spaghetti Bolognese og pommes frites. Asta var ikke med ude at se Ao Salad, hun blev sat af hjemme ved poolen undervejs. Hun var blevet saa traet, at hun et par gange var faldet i soevn paa scooteren...!!! Heldigvis sad hun, saa hendes far kunne holde hende fast med baade ben og arme - saa paa trods af et par "power-naps", saa klarede vi turen hjem med Asta.

Ved vores bungalow havde vi vores egen lille private spa (mini swimming-pool). En aften, da mor og far var ved at smoere og sproejte sig ind i myggegift legede Lise ved spaen. Pludselig kom William gaaende med Lise i haanden - og de var begge fuldstaendig drivvaade. Lise var kravlet op paa kanten af spaen og faldet i vandet - HJAELP. Det saa Karelia, og hun sagde det til William. William sprang fluks
Manden i kokospalmenManden i kokospalmenManden i kokospalmen

op i spaen, og fik Lise oven vande, og trukket op af Spaen. Lise skreg og graed i en hel time - hun fik sig nok en kaempe forskraekkelse (det gjorde foraeldrene ogsaa...), og William var uden tvivl dagens kaempe store helt. Godt gaaet Basse.

En dag var vi paa tur til en perlefarm, der ligger paa en lilleoe ca. 30 min. sejltur fra vores resort. Vi blev hentet i en traditionel thailandsk Longtail baad. Ude paa perlefarmen viste de os hvordan man opfostreroesters, saa de er klar til at lave perler. De viste ogsaa hvordan man implanterer de smaa plastickugler, somoestersen laver til perler. Der findes 2 "perle-oesters". Den ene laver halve perler, der sidder fast paa skallen, og den anden laver runde perler. Det tager enoesters ca. 3-4 aar at lave en perfekt perle. Oesters skal leve paa 10-15 meter vand for at lave perler. Grunden til at man kan lave flotte perler i det her omraade, er, at der er meget plankton i vandet, og hvis enoesters har rigeligt med mad, saa producerer den de flotteste perler paa kortest mulige tid. Udover at seoesters, saa havde de ogsaa andre spaendende havdyr paa perlefarmen. William og Asta
William drikker...William drikker...William drikker...

af den friske kokosnoed.
havde fingre i baade 2 forskellige slags soestjerner, hav-agurker (sea cucumber), soepoelser, soepindsvin og "shamrock" (en slags kaempe bille, der lever paa havbunden). Da vi var faerdige med rundvisning besoegte vi perlefarmens butik. Her kunne man koebe alle mulige slags smykker lavet af alle mulige slags perler. Den dyreste perle de havde kostede ca. DKK 35.000 - for EN perle. Den lod vi paent ligge !. Asta koebte en par forskellige smykker lavet af muslingeskaller - de er meget flotte. William koebte 2 perler. Vi blev enig om, at dem skal hans engang kommende hustru have - saa kan hun faa lavet et par flotteoereringe af dem. Saa de blev valgt med stor omhu. Og der bliver passet godt paa dem. Far sagde til William, at han naar hans kommende hustru faar perlerne, saa skal han huske at sige, at hvis de bliver skilt - saa vil han have perlerne igen. Men det mente mor ikke, at man kan vaere bekendt - men det er nok mest for at hun ikke selv vil af med de smykker, ure og tasker, som far har givet hende, hvis han nu engang skulle finde en yngre model 😊 Paa vej hjem fra perlefarmen
Udsigten fra restaurantenUdsigten fra restaurantenUdsigten fra restauranten

stoppede vi 2 gange for at snorkle. Vi fandt selv et par oesters, som vi plukkede - men vi fandt desvaerre ingen perler, da vi aabnede dem.

Saa - kort fortalt. Vi har det fantastisk. Vi hygger os alle sammen, nyder at vaere sammen, have tid til hinanden. Og rollingerne hygger sig. Desvaerre, saa har Lise en ide om, at vi ALLE skal staa op kl. 06.15, og det goer vi saa. Pokkers. Men ellers har vi kun brok og ballade 4 gange HVER dag: 1. naar der skal boerstes taender, 2. naar man skal smoeres ind i solcreme (3 gange dagligt), 3. naar man skal smoeres og sproejtes til med myggegift og 4. naar William finder ud af, at de STADIG ikke serverer pizza om aftenen !

Naa - men som sagt har vi i dag pakket ALLE vores sager sammen, og er flyttet til et nyt resort, der hedder: Beach Natural Resort, Koh Kood. Her skal vi vaere 2 naetter (4.-6.), inden turen gaar til Aoi Noi, Koh Kood, hvor vi skal vaere 4 naetter (6.-10.). Herefter tager vi til en anden oe, Koh Mak, hvor vi skal bo paa Cococape Resort fra d. 10.-22. april.
Klar til turKlar til turKlar til tur

Saa droener far og de 2 store rollinger afste...
Vi tager saa direkte fra Cococape Koh Mak til Bangkok. Vi flyver fra Bangkok natten mellem d. 22. og 23. april, og lander efter planen om morgenen d. 23. april i Koebenhavns lufthavn.

Saa naeste blog kommer til at handle om Natural Beach Resort...

Vi blogges - hyg jer.

Hilsen
Lise, Asta, William, Dorte og Thomas

NB. Vi har hoert, at det er godt vejr i Danmark. Saa vi har tilladt os at lave en lille arbejdsseddel til nogen af jer:

Lars Sunesen: Fjerne gamle stauder og blade - og koere paa lodseplads.
Henrik Aagaard: Slaa graesplaene, rydde op i skuret, saette sommerdaek paa bilerne.
Vibeke og Anne: Pudse vinduer, vaske og polere biler.
Ladefoged Sr.: Klippe alle buske runde (det er noget, som kun pensionister kan - det er en del af kurset: Livet som pensionist, del 1 paa AOF).
Peter Klar: Rense tagrender - de skal pudses poleres, altsaa tagrenderne. Ogsaa indvendig i nedloebsroerene.
Per, Maxs far: Diverse forefaldende arbejde i forbindelse med ovenstaaende.
Anita og Anna: Smoere mad og soerge for kolde pilsnere til det arbejdende folk. Vi skal nok betale oellene - men KUN 2 pr. mand.

Paa forhaand
Asta og Karelia i vandfaldetAsta og Karelia i vandfaldetAsta og Karelia i vandfaldet

Laekkert og forfriskende... Herligt
tak !

Det er jo Tarzan...Det er jo Tarzan...
Det er jo Tarzan...

... eller... neej. Det er vist bare far.
Far og Asta baderFar og Asta bader
Far og Asta bader

Vandet er meget frisk og selvfoelgelig fersk.
Den lille fiskerby vi spiste iDen lille fiskerby vi spiste i
Den lille fiskerby vi spiste i

En meget lille fiskerby, hvor der kun sjaeldent kommer turister. Saa de kiggede noget paa os.
En manglende fodEn manglende fod
En manglende fod

En af maendede i byen manglede en fod... Det lignede naesten en elefantfod. Synd.
Paa en oede vejPaa en oede vej
Paa en oede vej

Saadan var vejen ud til den lille fiskerby - ikke just noget 3-sporet motorvej...!!!
William spiser isWilliam spiser is
William spiser is

og det goer han grundigt - med HELE hovedet...
William spiser isWilliam spiser is
William spiser is

og det goer han grundigt - med HELE hovedet...
SeafoodSeafood
Seafood

Herligt. Og saa en god kold Singha. Uhmm. God appetit.
Asta er gaaet kold !Asta er gaaet kold !
Asta er gaaet kold !

Asta sover paa 2 stole der er sat sammen. Det er et haardt liv, at vaere paa ferie...!
Lise i baren.Lise i baren.
Lise i baren.

Lise faar sig en Singha i baren - til thaiernes store morskab. Men hun sover saa godt efter en lille pilsner !
Asta ved SpaenAsta ved Spaen
Asta ved Spaen

Det var her, at Asta havde hendes uheld. Godt at William var i naerheden, og hurtig til at reagere...

6th April 2009

Det lyder bare super, Dorte og jeg skulle nok kunne finde ud af at tage af sted med ungerne, næste vinter, så kan "mændene" løbe Marathon i New York imens! Da vi var afsted blæste det somregel op hver aften, hvilket gjorde at de skulle op i palmerne hver dag, for at fjerne løse blade og nødder. Alle palmerne er store på Koyao, så der var kun en måde at gøre det på, nemlig kravle; tænkt på alle de sikkerhedsregler der ville have været i DK, hvis man skulle gøre tilsvarende her. Vejret er stadig super, tak for at vi ikke har fået uddelegeret en opgave, vi har rigeligt i egen have, særligt da Jesper er kommet galt afsted med ryggen til fodbold, hvilket betyder at han hverken kan løbe eller gå i haven. KH Charlotte PS Jespers nye e-mail er jesper.keldke@geagroup.com , arbejdet er det samme :-)
7th April 2009

Halloej paa Juliusvej...
Hvad er nu det for noget med Jesper - det betyder vel, at han kan stille sig op i koene af "absolut ikke veltraenede marathonloebere" naar vi staar ved startlinien i Koebenhavn. I dag har vi set en abe, der kravlede op i kokospalmerne for at tage kokosnoedder ned - det virkede lidt mere sikkert, end naar det er mennesker, der leger aber i palmerne...!!! og saa er det ogsaa lidt sjovere at se paa en abe :-) Thomas faar absolut ikke loebet det han burde (hvis det kan vaere en troest for Jesper) det bliver til en tur hver 3. dag - og det er maks. ca. 8 km. Mere tillader varmen og bakkerne ganske enkelt ikke. Og tempoet... Tja. Det er absolut ikke imponerende. Men hvad... saadan er livet ! Hilsen Stabel Ladefogeds
11th April 2009

Hilsen
Det er OK hvis Thomas opgiver at løbe-træne og kommer hjem endnu mere fed-laden end da han tog afsted. Jeg går i intensiv kiropraktor-genopretning inden jeg skal 3 uger til Kina efter påske og kan absolut ikke løbe. Jeg satser nu på Berlin (altså i 2009) og håber Jeroen kan komme sig i tide til samme løb. Måske skal vi bare overveje i fremtiden at være i form til DHL-stafet (altså 1x5 km). Her håber vi bare på et par minutters skyl ala i Thailand, så alt det ny-plantede i haven kan få ordentlig vækstforhold- det er sandeligt blevet et fantastisk påskevejr og drengene spiller masser af bold. KH Jesper
12th April 2009

Nej, nej Jesper. Vi LØBER i Kbh. - om det så skal være i kørestol..
Hej Jesper, Har planlagt at løbe i eftermiddag. Har fundet et sted, hvor jeg kan løbe 800 meter intervaller. Måske lidt optimistisk, men nu prøver jeg. Fedladen. Nej - overhovedet ikke... Stort morgenbord, godt med frokost, og 2-3 gode thai-retter om aftenen skyllet ned med rigelige mængder Singha efterfulgt af et par drinks. Tjuhej hvor badevægten kommer til at snurre, når vi kommer hjem... Men - sån' er livet. Hilsen Thomas PS. Det med kiropraktoren er ellers en god undskyldning :-)

Tot: 0.11s; Tpl: 0.015s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0531s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb