Ayutthaya

Asia » Thailand » Central Thailand » Ayutthaya
July 25th 2012
Published: July 25th 2012

Anderhalf uur treinrit (3e klasse) naar Ayutthaya vanuit Bangkok. Je komt in een heel andere wereld terecht. 1 je ziet de buitenwijken van Bangkok (de armste wijken) én Ayutthaya is een gezellig stadje. Dit is nog 600 jaar dé hoofdstad geweest van Siam (vroegere benaming van Thailand). We begrepen al gauw waarom. Prachtige ruïnes, tempels én authentieke huizen. Het is een leuke stad MAAR er zi... Read Full Entry

Photos are below

25th July 2012

Olifanten in Ayutthaya
Beste Jasmijn en Jan, De olifanten in het stadscentrum behoren tot de "ElephantStay" vereniging met als basis Ayutthaya's olifantenkraal. "ElephantStay" verzorgt meer dan honderd olifanten, die voor een of andere reden door hun vroegere eigenaars niet meer konden verzorgd worden. Er zitten olifanten tussen met een ongeval, waaronder bijvoorbeeld dieren die op een mijn getrapt hebben in de grensgebieden. www(pt)elephantstay(pt)com De olifanten waarop de toeristen een toertje maken nabij Wat Phra Ram zorgen in feite voor de centen die noodzakelijk zijn voor voeding van de volledige olifantengemeenschap van "ElephantStay". De dieren eten veel en de voeding moet dagelijks aangebracht worden met zware voertuigen. Transport- en voedingskosten zijn niet min. Olifanten in musth scheiden een sterk geurende olieachtige vloeistof af die komt uit een klier boven het oog. De olifant met de "oogontsteking" was in musth. Dat de kornak een olifant niet in bedwang kan houden met een paardenzweepje lijkt me evident. Hij gebruikt daarvoor een olifanten haak (ankus), nodig om het dier te controleren. Olifanten mogen tam of volgzaam zijn, maar dienen in gevangenschap uitgerust met ketens. Ketens maakt het gemakkelijker voor de kornak om een olifant die uit de bol gaat, terug onder controle te krijgen. Het is een voorzorg tegen ongevallen. Olifanten zijn wilde dieren en blijven onvoorspelbaar. De mensen die een toertje maken op een olifant in Ayutthaya zijn niet dom, maar ondersteunen het werk van "ElephantStay" en zijn olifantengemeenschap. Hoop jullie iets bijgebracht te hebben en wens jullie verder nog een voorspoedige reis.
27th July 2012

Laat de olifanten vrij
Olifanten horen in het wild thuis en niet als toeristische attractie of huisdier. Dit is hetzelfde voor slangen, krokodillen, paarden, apen, vissen,circusdieren etc. Als je echt een dier wil helpen...laat het dan vrij! We zien genoeg filmpjes van dierenmishandeling...stel je voor dat je zelf een olifant bent en geslagen wordt met een stok...je zou voor minder 'uit de bol gaan'. Sorry, onze mening is niet veranderd. Misschien kan je es mailen naar Peta? Groeten, J&J

Tot: 0.063s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 20; dbt: 0.0429s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb