Safari ++

Sri Lanka's flag
Asia » Sri Lanka » Eastern Province » Arugam Bay
February 16th 2015
Published: February 16th 2015

Vi har forflyttet oss til en teltleir rett på utsiden av Yala Nasjonalpark. Her bor vi som dere sikkert skjønner i telt.. Dette skulle være telt av typen luksus, men luksus her og hjemme har ikke helt samme betydningen. Det er telt av gammel årgang med to rom et soverom og et bad med dusj og toalett.... Dere kan jo bare tenke dere hvordan det er når man er på toalett (leses, når Michael er å driter)... Interessant opplevelse!!??

Det et en lampe i take og en vifte på gulvet.

Rett etter ankomst var det lunsj og deretter ut på safari. Safari ble gjennomført med en Mitsubishi med påbygg og seter på lasteplanet.

Det var bare å få ræva opp på planet å holde seg fast da veiene her er av ymse kvalitet... Eller rettere sagt det er hull på hull og store gjørmebad.

Dette var første av fire safarier. På den første ble det mye nye natur og dyreopplevelser, det var alt fra små trekkfugler fra Europa til en megastor elefant. Guiden som fulgte oss på alle safarier var biolog og var veldig engasjert og hadde vanvittig mye kunnskap og livet i Nasjonalparken.

De neste tre safarier besto selvsagt også av natur og dyreliv men nå var det full fokus på å finne det ultimate dyret i nasjonalparken... Leoparden.

Etter mye kjøring og guiden kunnskaper om hvor leoparden flytter seg fikk vi endelig se hele to leoparder. Dette var helt konge iflg. Michael. På veien tilbake til leiren kom det pluttselig en Leopard tuslende over veien... Jøss da hadde vi sett tre leoparder! Neste dag var vi også ute for å lete etter leoparder, vi sto lenge på en plass da det skulle befinne seg en Leopard inne i buskene dere, men den ville ikke ville komme frem fortsatte vi videre. Da skjer det igjen, en Leopard krysser veien rett forann oss 😊
Det sies at det er en populasjon på ca. 40 leoparder i nasjonalparken og vi har altså sett 10%!a(MISSING)v dem!!!

Etter endt kveldssafari var vi klare for middag rundt leir bålet. Maten var veldig bra helt til vi kom til desserten!! Det var en slags bøffelmelkpudding.. Fy i helvete den smakte jævelig!! Michael tok en bit og begynte å brekke seg! Så blir man tilbudt bøffelmelkpudding anbefaler vi at man svarer nei takk 😊

Så var det natta og man skulle legge seg å sove for å være opplagt til morgensafari kl. 05:00. Jeg hater slanger og hadde fått bekreftet min mistanke om at det finnes opptil flere forskjellige farlige slanger i området. Jeg krøp ned i senga og begynte å tenke på at disse faktisk kunne komme seg inn i teltet om de ikke allerede var der. Michael mente jeg bare kunne slappe av, det kommer ikke noen dyr inn her! Michael prøvde å være tøff, men hvem var det som reiste seg opp i senga midt på natta å skrek ut "det er noe som biter meg i beinet". Han hadde sikkert drømt! Om noen lurer på om det virkelig var noe som beit han er svaret tja, det var et plaster han hadde på beinet!

Så tøff var han som liksom skulle passe på meg 😊

Når vi kom til at vi skulle sjekke ut fra teltet viste seg at bookingselskapet hadde problemer med å få gjennom betalingen for oppholdet vårt. Der sto vi klare til avreise men fikk ikke gjort opp for oss. De skulle jo ha mere enn det vi hadde i kontanter! Da ble løsningen at de kjørte oss til minibanken så vi fikk tatt ut kontanter. Første gangen jeg har tatt ut 200.000,- fra en minibank (rupi) det ble litt av en bunke sedler.

Vi fikk iallefall gjort opp for oss og kunne fortsette videre.

Vi satte nå kursen mot kysten i en gammal haug av en bil. Etter ca. 3 timer var vi fremme i Arugam Bay. Her er det mye hoteller men svært dårlig standard. Vi hadde prøvd å velge ut det beste av de som fantes der, og det var ikke noe å skryte veldig av.

Vi tok oss en tur på stranda for å finne oss en plass å spise. Det var ikke mange plassene å velge mellom så vi ramlet inn på en sjappe med noen få gjester. Spurte om de hadde mat og fikk bekreftet at det var ikke noe problem. Satte oss ned og forventet en meny, men nei ingen meny kun pasta med saus på menyen i dag.
Det viste seg at dette var en skikkelig surfer pub/restaurant hvor alle gjestene hadde røyka sokker til frokost og lunsj!!!

Pastaen var grei og øl' en var kald, billig var det også. Men kan være at prisen ble feil da innehaveren også hadde røyka sokka sine og hadde store problemer med å bruke kalkulatoren. Jaja vi ble iallefall mette.

Vi fant ut at vi skulle prøve å finne et annet hotell så vi fikk tak i en Tuk-tuk og ba han kjøre oss til et navngitt hotell. Han kjørte inn i alle smug, hit og dit og rundt i ring. Han kjørte forbi skiltene som viste vei til hotellet, fortsatt over noen gressletter og ut mot havet. Etter lang og lenge kom vi til et gammelt forfallet hotell på en odde og han påsto at dette var hotellet!! Men etter litt forklaring skjønte han at vi var helt feil plass.

Kjørte så tilbake og fikk han til å følge skilten og se der fant man Hotellet.

Her tok vi en prat med eieren og ble enige om at vi kunne komme dagen etter og bo dere i 3 netter.

Når vi kom tilbake til det første hotellet fortalte jeg manageren at vi kom til å dra dagen etter... Da ble han fortvilet da han var redd vi skulle skrive noe negativt om dem på nettet og da ville han få kjeft av sin Danske sjef. Vi beroliget han med at det ikke var noe feil med hotellet hans og at vi dro tidligere pga. endrede planer.

Så dagen etter forlot vi hotellet og den bekymrede manageren og ut på gata for å finne en Tuk-Tuk. Disse Tuk-Tuk' ene har plass til to passasjere men vi hadde i tillegg to STORE bagger. Men her går alt, bare å sette seg inn og trø etter baggene.

Vi er nå på plass på områdets eneste hotell med god standard. Etter dager på telttur og hoteller med beinharde senger skal det bli godt med noen netter i en myk og deilig seng. Eneste jeg nå savner er en dyne, er ikke det samme med kun et laken over seg.

Her på hotellet har de en hund av den lekne sorten som ikke helt kjenner sin begrensning. Pluttselig kom den løpende etter meg og gleffser tak i beinet mitt. Michael ler og jeg skriker så betjeningen kommer løpende?

Internett her er et kapittel for seg selv. Akkurat nå har jeg fått låne hotelsjefens mobile bredbånd for at vi skal komme oss på nett! Mobilt bredbånd tror jeg er eneste de har her nede.

Bilder lar seg ikke laste opp så det kommer senere en gang 😊

20th February 2015

Campingliv
Her er løsningen for safari og nasjonalparkbesøk:-) Forlang en sånn neste gang:-)https://www.facebook.com/video.php?v=554226911354582&fref=nf

Tot: 0.175s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 61; dbt: 0.0977s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb