Vietnam, Laos, Bangkok en Bali


Advertisement
Singapore's flag
Asia » Singapore
March 14th 2011
Published: March 14th 2011
Edit Blog Post

Chicken KillChicken KillChicken Kill

The chicken is killed by cutting its neck with a knife. All this on the street of Hanoi
Vietnam, Laos, Thailand en Indonesie

De titel spreekt voor zich. Een week vakantie in Vietnam, Laos en Thailand en een lang weekend naar Bali. Volgens mij is het alweer meer dan drie weken sinds ik mijn laatste blog heb geschreven. Zodoende, is deze blog wat langer dan anders.

Na alle opdrachten ingeleverd te hebben en vertrouwen te hebben in mijn groepsgenoten voor de projecten in mijn vakantieweek, begon de ‘recess week’. Omdat we onze laatste lessen op woensdag hadden, konden we op donderdag al vertrekken naar Hanoi, Vietnam. In totaal hadden we dus anderhalve week vakantie. Wie zijn ‘we’? Ik, Claire, Angela, Anne en Neven. Allemaal van Singapore Management University (SMU) behalve Neven. Neven komt uit Kroatie en studeert op NUS. Een leuke internationale groep in ieder geval.

Na circa drie uur vliegen kwamen we aan in het noorden van Vietnam. Hanoi. Een chaotische stad met ontzettend veel cultuur en karakter. Zo anders dan alles wat ik tot daar aan toe had gezien. De scooters komen van links, rechts, achter en voren. Voor alles en niets wordt er getoeterd en iedere straat barst van de winkels met ‘fake’ Converse schoenen en nog veel meer.

Na een dag
Shop HanoiShop HanoiShop Hanoi

He was so kind to pose for the picture
door de stad te hebben gelopen en een nacht in Hanoi Backpacker’s Hostel te hebben geslapen, gingen we via een tour naar Halong Bay dat aan de kust in het noorden van Vietnam ligt. Met die tour was het de bedoeling dat we op een traditionele Vietnamese boot zouden blijven slapen. Helaas is een dag voor ons vertrek een boot gezonken waardoor circa elf mensen om het leven zijn gekomen. Vanwege onderzoek mochten de boten die week niet ’s nachts buiten de haven komen en moesten we dus ergens op het strand blijven slapen. Het nadeel hiervan was dat het strand, waar we verbleven, ver weg was en dat we zodoende veel moesten reizen. Maar het was het waard. Het is ontzettend mooi om te zien hoe de rotsen uit het water steken en hoe de mensen op het water wonen. Na een nacht buiten op het strand te hebben geslapen, gingen we terug naar Hanoi. Tussendoor zijn we nog bij een dorp gestopt om te kanoen. Ik nam wat foto’s van het dorp en ook van een hond die aan het slapen was. Toen de hond van mijn geluid wakker werd, liet ik hem mijn hand ruiken. In plaats
Eating Phu at a recommended restaurantEating Phu at a recommended restaurantEating Phu at a recommended restaurant

It was not really a restaurant. The floor was full of garbage and cats were running through the restaurant. But the food was delicious and we are still alive and we were not food-poisened.
van aan mijn hand te ruiken, beet hij mij met drie tanden in mijn hand. Pijn deed het niet, maar het idee dat je vijf vaccinaties nodig hebt is niet leuk. Eenmaal terug in Hanoi zijn we naar een privekliniek gegaan en hebben we daar een afspraak met de doktor gemaakt waarna ik mijn eerste vaccinatie tegen Rabies kreeg. De rest van de vaccinaties volgden in Laos en recentelijk in Singapore. Nu maar hopen dat alles door de verzekering word vergoed…

Na het doktorbezoek was het tijd om naar het treinstation te gaan in Hanoi. Daar namen we de nachttrein naar Sapa. Voor Sapa hadden we een hotelkamer gereserveerd in Cat Cat Hotel. Dit hotel is bekend voor het mooie uitzicht over de rijstvelden. Helaas hebben we daar niets van kunnen zien daar het erg bewolkt en mistig was. Via het hotel hebben we een tour gedaan. We kregen een lokale gids die ons voor meerdere uren door de mist begeleide naar de dorpjes en rijstvelden. De foto’s spreken wedereens voor zichzelf.

De volgende dag namen we een ‘tourist bus’ naar Dien Bieng Phu dat dicht bij de grens van Laos ligt. Die ‘tourist bus’ bleek een normale Ford Transporter te zijn. De reis duurde volgens mij circa zeven uur. Eenmaal aangekomen wilden we meteen met de bus naar Laos gaan, maar ons werd verteld dat die pas morgen gaat en dat voor morgen geen bustickets meer beschikbaar zijn. Toch zijn we de volgende ochtend om vier uur ’s nachts opgestaan om een bus te kunnen regelen naar Laos. Eenmaal bij het busstation aangekomen was er een ‘special bus’ die naar Muang Xai, Laos, zou gaan. Die speciale bus had dan ook een speciale prijs. We waren in totaal met 9 toeristen. De buseigenaar wilde 5 keer zoveel geld van ons hebben als wat de locale mensen moesten betalen. Dit accepteerden wij niet en er werd hevig onderhandeld. De buseigenaren werden aggressief en pakten de arm van Angela en schreeuwden dat we nu de bus uit moeten gaan. Uiteindelijk hadden we twee keer het normale bedrag betaald en kwamen we na meerdere uren in de bus en de Vietnam-Laos grens aan in Muang Xai. Hier gingen we op zoek naar een manier om direct, dezelfde dag nog, naar Luang Prabang te gaan. Helaas reden er die dag geen bussen meer en dus moesten we een alternatief bedenken. Samen
Scooters in HanoiScooters in HanoiScooters in Hanoi

This is a typical moment in Hanoi. Scooters everywhere
met twee andere toeristen waren we met 7 personen in totaal. Het lukte om een lokale bewoner ervan te overtuigen om ons naar Luang Prabang te brengen, wat een 7 uur lange reis is. Ook hiervoor hebben we relatief veel geld moeten betalen. Kortom, het was ons gelukt om in 1 dag van Dien Bieng, Vietnam, naar Luang Prabang, Laos, te gaan.

In Luang Prabang verbleven we drie dagen. Drie dagen heb je minimaal nodig om van de stad te kunnen genieten en de activiteiten te kunnen doen die worden aanbevolen. Ook was het voor ons heerlijk om drie dagen in hetzelfde hotel en dezelfde stad te verblijven daar we de dagen daarvoor bijna iedere dag aan het reizen waren. De volgende activiteiten hebben we in Luang Prabang gedaan en kun je ook op de foto’s terugvinden:
• Waterfalls
• Elephant riding and bathing
• Temple visiting
o Hiervoor moesten we een heuvel omhoog lopen. Beneden hadden we een vogel gekocht die we bovenop de heuvel naast de tempel hebben vrijgelaten. Hoe die vogel precies relateerd tot het geloof daar weten we niet. In ieder geval hebben we de vogel vrijgelaten. Ik voor papa en Anne voor haar Oma
Ladies trying to sell their productsLadies trying to sell their productsLadies trying to sell their products

I asked them whether I could make a picture of them, since this is what the lonely planet recommended me to do. I ended up by paying them 1 US dollar for the picture.
die een paar dagen daarvoor was overleden.

Na Luang Prabang zijn we naar Vang Vieng gegaan. Vang Vieng staat bekend voor ‘tubing’. Je gaat dus met je tube in het water en stopt tussendoor bij bars om wat te drinken. De tubing route is circa drie kilometer. Het was laagseizoen, dus druk was het niet en het regende, maar we hadden ons prima vermaakt.

De volgende dag vertrokken we met de bus naar de hoofdstad van Laos: Vientiane. Gelukkig bleven we hier maar een paar uur om op ons vervoer naar het treinstation te wachten. Vientiane is niet een stad waar je langer dan een dag zou willen verblijven. Ook al is het de hoofdstad, er is geen karakter en de stad is te groot om erdoorheen te lopen. Je zou eigenlijk een busje moeten huren om langs de highlights te rijden. Hiervoor hadden wij in ieder geval geen tijd. Nadat de trein ons van de grens van Laos naar Thailand had gebracht, namen we de nachttrein naar Bangkok (12 uur).

In Bangkok verbleven we slechts 1 dag, daar onze vlucht die avond naar Singapore vertrok. Gelukkig had Claire een vriendin uit Canada die in Bangkok studeert.
Hanoi NightHanoi NightHanoi Night

Hanoi in the evening at the lake
Bij haar konden we onze tassen stallen en douchen. Daarna heeft ze ons een korte tour door Bangkok gegeven en hebben we heel wat temples gezien. Ook zijn we naar de Backpacker’s street gegaan. Voor Bangkok heb je toch echt minimaal drie dagen nodig, wil je een goed idee hebben van wat de stad te bieden heeft.

Dit is het einde van mij recess week trip. Afgelopen weekend zijn we met een grote groep mensen naar Bali gegaan. We hadden een goedkope vlucht, maar laat je daardoor niet misleiden. Op Bali heb je de hele tijd het gevoel dat ze je ‘naaien’; dat ze zoveel mogelijk geld van je proberen te krijgen. Niet zo raar. Je kunt het ze niet eens kwalijk nemen, maar het beinvloed wel de sfeer die er heerst. Accommodatie is tamelijk duur in Bali. Het is laagseizoen op dit moment, maar toch zal ieder hotel je vertellen dat de economy rooms zijn volgeboekt en dat alleen nog de duurdere executive rooms beschikbaar zijn. Echt ‘executive’ kun je de kamers niet noemen…De kamer van Claire en mij had ook meerdere issues. We hadden heet water, maar geen koud water (meestal is het andersom). Toilet spoeldde niet
Boat Halong BayBoat Halong BayBoat Halong Bay

Me playing the pirate at the boat @ Halong Bay
door. De douche stonk. En op de dag voor vertrek lag er poep op het balkon. Geen idee waar dat vandaan kwam. Ook hadden we tijdens het grootste gedeelte van ons verblijf in het hotel geen internet, wat lastig was daar we op de hoogte wilden blijven van wat er allemaal in Japan gaande was. Gelukkig was er een internet cafe dichtbij. Kortom, het maakt volgens mij niet uit in welk hotel je zit in Bali. Ze zullen allemaal dezelfde gebreken hebben en je op dezelfde manier behandelen.

Het strand deed me denken aan de Nederlandse kust, maar dan met duizend keer zoveel afval. De hele kust is vervuilt met afval, althans daar waar wij zaten (Kuta). De activiteiten die in Bali hebben gedaan:
• Zwemmen/surfen
• Met de scooter rijden
• Uitgaan in SkyGarden
• Rafting
• Lunch met uitzicht op de Vulkaan
• Monkey Forest
• 2 uur lange Spa

Het grootste gedeelte van de activiteiten hebben we in 1 dag gedaan via een tour.
Het was een mooi weekend, ondanks alles wat er in Japan is gebeurd. ’s Nachts toen we sliepen voelden we de aardbeving (die in Japan de tsunamis en veel meer heeft veroorzaakt). De ramen, kozijnen en het bed trilden. Maar het was geen zware aardbeving. Die avond daarna hielden we ook het nieuws goed in de gaten, daar de kans op een tsunami in Bali niet helemaal was uitgesloten. Uiteindelijk was er die avond niets gebeurd.

De tijd gaat snel. Nog drie weken naar de Universiteit en dan heb ik de final exams. Over twee weken gaan we voor een lang weekend naar Cambodia, wat de laatste trip zal zijn voor het einde van mijn verblijf in Singapore. Na mijn examens vertrek ik naar Australie. Hier zal ik ongeveer twee tot drie weken blijven. Mijn plan om naar India te gaan, zal waarschijnlijk niet doorgaan in verband met tijd en geld.

Hoe mooi alles ook klinkt, er moet ook gestudeerd worden. En de aankomende weken zal ik veel moeten studeren. Alle projecten en reports moeten de komende weken worden ingeleverd. Ik moet veel presentaties geven. Veel werk dus. Maar het is de moeite waard en met het uitzicht op de volgende reis is er absoluut geen tekort aan motivatie.

Ik ben nu al een tijdje in Azie en ik mis iedereen wel in Nederland, hoor😉! Er is veel thuis gebeurd en dan zijn er momenten dat je wel even graag in Nederland zou willen zijn, niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen. In ieder geval hoop ik dat het verder met iedereen goed gaat in Nederland.

Tot snel.

Cheers,

Nico









Additional photos below
Photos: 76, Displayed: 29


Advertisement

The DOGThe DOG
The DOG

This is the dog that looked so cute. It bit me in my hand.
The resultThe result
The result

This is the result of me being naive and finding dogs cute.
Night train Hanoi-SapaNight train Hanoi-Sapa
Night train Hanoi-Sapa

We had our own cabin. The beds were not really clean, though. But we had beer and snacks and we played cards.
DSC01944DSC01944
DSC01944

The Sapa Locals following us to pretend to be good friends and then try to sell us anything.
DSC01947DSC01947
DSC01947

Market @ Sapa
DSC01966DSC01966
DSC01966

Traffic @ Sapa


Tot: 0.077s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb