Trans-Mongolië-express heseg 2


Advertisement
Mongolia's flag
Asia » Mongolia » Ulaanbaatar
October 24th 2010
Published: October 24th 2010
Edit Blog Post

TME: Irkutsk-Ulaan Baatar

's Avonds om 21.50 lokale tijd vertrokken, met de langzame trein. Duidelijk oudere trein dan vanuit Moskou, maar wel nostalgischer. Hout, één wc'tje ipv twee, lawaaïger, leren banken/bedden.
Er zijn twee versies, nu begrijp ik waarom de langzame langzaam is, bijna op elk stationnetje stopt die.
In coupé met een Zwitsers stelletje, die vanaf Bern/Basel naar Moskou zijn gereisd met de trein, dacht dat ik redelijk stoer was. Alles redelijk georganiseerd, zoals pickup van station naar hostel. En alles gepland.

Grensovergang naar Mongolië, zoals al verteld was en wat ik gelezen had, echt bizar.
Vanaf Rusland naar Mongolië: Twee en een half uur wachten voor migratiecontrole. Vrije tijd en beetje rondlopen, op een gegeven moment uitgekomen bij het einde van het station en daar was nogal wat legeractiviteit. Had wel al gezien dat er redelijk wat militaire voertuigen rond reden. Liep met camera om schouder rond en er kwam een auto aangereden die naast me halt hield. Raampje open en in er werd Russisch tegen me gesproken, no pictures! Ik proberen duidelijk te maken dat ik geen foto's had gemaakt en wilde mijn camera in mijn rugzak stoppen, hij uitstappen na nog meer Russisch, no pictures!
En ik dacht ohoh. Hij wijzen naar camera en ik dacht daar gaat met een beetje geluk mijn geheugenkaart. Ik een beetje onhandig camera afgedaan en hij camera pakken en foto's bekijken. Uiteindelijk relaxed, naar foto gekeken en gevraagd lake Baikal?, ik:'da'. Toen was hij echt relaxed en gevraagd of ik een Mongool (hihi) was of Chinees waar ik dan vandaan kwam enzo. Camera terug met geheugenkaart er nog in, pffoe.

Vervolgens terug de trein in en de migratiecontrole.
Eerst een vrouwtje die visa, paspoort en migratieformulier kwam controleren en noteren. Vervolgens een vrouwtje dat paspoort en visa ging controleren en vervolgens mee nam. Toen een vrouwtje dat een aangifteformuliertje kwam ophalen. Daarna mannen met honden in de trein, vervolgens mannetje die trein ging doorzoeken en écht grondig.
Toen een ander mannetje dat de coupé's ging controleren en wij werden verzocht om uit de coupé te gaan en zo gingen ze iedere coupé af. Uiteindelijk paspoort terug gekregen en na 5 uur en een kwartier weer rijden.

Na een klein uurtje rijden Mongoolse migratiecontrole. Precies hetzelfde verhaal, qua controle. Maar nu moesten mensen steekproefsgewijs tassen openmaken en alles eruit halen.
Er werd wel vriendelijk bij het teruggeven van het paspoort gezegd: 'Welcome to Mongolia'.
Na ruim twee uur weer op weg...



Additional photos below
Photos: 4, Displayed: 4


Advertisement

The x-files?The x-files?
The x-files?

Op een gegeven moment kwam ons wagonnetje wel erg alleen te staan...


Tot: 0.127s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.064s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb