Couchsurfing in KL


Advertisement
Malaysia's flag
Asia » Malaysia » Wilayah Persekutuan » Kuala Lumpur
January 7th 2008
Published: January 11th 2008
Edit Blog Post

Moi!

I Kuala Lumpur couchsurfade vi for forsta gangen. Pika, som var host hette, erbjod oss sovplats hos hans foraldrar dar han tillfalligt bodde. Vi var lite oroliga over hur det skulle fungera med att bo hor en muslimsk familj, nar vi inte egentligen kanner till deras vanor. Pika gav oss tre rad just fore vi anlande till dem:
1. Ta skorna av er nar ni kommer in.
2. Hamta inte sprit till huset.
3. Kla er inte sexigt.

Ett och tva var latt att klara av, men det tredje radet gjorde oss lite paranoida=) Vi hadde svart att bestamma oss om en vanlig topp ar sexig och hur urringat man kunde ha. Fran var synvinkel sa ar de klader vi har med oss allt annat an sexiga, men man vet ju inte var gransen gar for andra! De blev nog inga problem, sa jag antar vi kunde kla oss tillrackligt anstandigt!

Kuala Lumpur i sig var inte sa speciellt. Centrumet var fint eftersom det fanns mycket trad overallt och det var latt att ga omkring eftersom det inte var oandligt stort. Vi gjorde tva tourist-must-do-things: gick upp till KL-tower och fick en fin vy over staden och
Petronas TowersPetronas TowersPetronas Towers

Vy fran KL tower, ca 300 meter hogt torn.
sag Petronas towers. Dom var hoga!

De basta med KL var anda att lara kanna lokala manniskor och lokal kultur! Vi traffade narmare tio andra couchsurfare och fick massor av tips for vara resor. Pikas familj, som bestod av mamma, pappa, tva syskon och tva brorsor (av vilka vi bara traffa en) var jatte trevliga!! Dom var intresserade av var kultur och Finland och bjod oss varje morgon pa lokalt morgonmal. Lite svart (las omojligt) har jag att vanja mig vid att ata ris eller nudlar genast nar jag vaknat, men nog gick det ner alltig och med god min dessutom=)

Nagot tag fick jag i Kuala Lumpur lite angest over att ata lokal mat. Darfor bestamde vi oss med Anna att till lunch ata nat mera vasterlandskt. Det blev sushi, men atminstone en smak som jag ar bekant med! Jag botade sist och slutligen men langtan efter "normal" mat nar vi kockade kottbullar och potatismos och bakade voisilmapulla at hela familjen! Helt absurd kansla att ata nagot sadant har. Men familjen tyckte jatte mycket om det, sa jag ar glad att vi gjorde det!

Vi blev bjudna till ett malesiskt-muslimskt brollop nasta veckoslut pa on Penang
Bukti BintangBukti BintangBukti Bintang

Kuala Lumpurs shopping-street
och ser massor med fram emot det! Men forst ska vi till Pulau Pangkor och Cameron Highlands.

Steg som jag gatt hittils (med ringa pa ryggen):
Singapore- Johor Bahru 2792
Johor Bahru- Kuala Lumpur 4732
Kuala-Lumpur- Pulau Pangkor 2647



Ja nyt seuraa pieni yhteenveto suomeksi (koska nakojaan minulla on myos suomenkielisia lukijoita):

Kuala Lumpurissa asuttiin paikallisen perheen luona. Pika, yksi perheenjasenista, tarjosi meille majapaikkaa couchsurfingin kautta. Perhe oli islaminuskoinen ja taman takia mina ja Anna olimme hieman huolissamme siita miten pitaisi kayttaytya. Kuala Lumpur ei mielestani vetanyt vertoja Singeporelle, mutta mika teki vierailustamme kiinnostavan oli paikkallisiin tutustuminen. Pikan perhe oli aivan mahtava ja kaikki olivat erittain avuliaita ja kiinnostuneita meista ja meidan kulttuurista. Viimeisena iltana valmisimme koko perheelle paivallisen (lihapullia ja perunamuusia) ja leivoimme pullaa. Vaikka he ovat tottuneita mausteiseen ruokaan, kelpasi meidan miedomman makuinen paivallinen oikein hyvin. Minun oli erittain vaikea tottua paikalliseen tapaan syoda riisia ja nuudeleita aamupalaksi mutta muuten minusta ruoka taalla aasiassa on erinomaista! Seuraavaksi suuntaamme kohti Pulau Pangkoria joka on pieni ja hiljainen saari. Siella meidan on taroitus levata ja kerata voimia! Kuulemiin.






Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement

Night bazaarNight bazaar
Night bazaar

Pika och jag
Kottbullar och potatismosKottbullar och potatismos
Kottbullar och potatismos

Anna och jag kockar
MiddagMiddag
Middag

Pikas familj och vi


Tot: 0.112s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.053s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb