Naermer seg slutten...

Asia » Malaysia » Pahang » Pulau Tioman
March 11th 2007
Published: March 11th 2007

Ankomst Railey BeachAnkomst Railey BeachAnkomst Railey Beach

Line og Erlend vasser i land. (Bra trillebaggen ble hjemme)

Evigheter!

Hei alle sammen! Naa er det evigheter siden jeg skrev forrige blogg, evigheter siden jeg har sett dere, eviglange transportetapper og evigvarende minner!

Vi dro fra Phi Phi til Railey beach fredag 2. mars (tror vi...). Ankom sent paa ettermiddagen og ble derfor en rolig kveld, med ol paa stranden foer vi hoppet til koys. Lordag morgen var det tidlig opp og rett ut i klatreveggen. Marius og Line var som to fjellgeiter, spratt oppover. Erlend var ogsaa ganske flink, men var ikke like gira som de andre to. Jeg for min del fikk hoydeskrekk, og var vel ikke lenger enn ca 2 meter opp i fjellveggen... Jaja, man kan ikke vaere like flink i alt.
Paa ettermiddagen dro vi inn til Ao Nang for aa se solnedgangen og shoppe. Solnedgangen var fantastisk, satt paa stranden med kald pils og koste oss. Spiste middag og fikk jobbet litt med prutingen... En fin dag!

Sondag morgen var det tidlig opp, vi praiet en longtail baat og kom oss inn til Ao Nang igjen med alt pikkpakket vaart, naa sto Malaysia for tur. Satt oss inn i en fin AC - minivan kl 10.00 og kjorte avgaarde. Etter lenger
Klatring 1Klatring 1Klatring 1

Line og Erlend
en lang tid ankom vi svette og ekle til Haad Yai, det viste seg at vaar AC - minivan ikke hadde AC alikevel, Grrr. Her ble vi plassert i et lite busskur, mens vi maate vente paa en ny minivan. Etter tre varme kvarter kom en ny van og stuet oss paa, herfra skulle det ikke vaere saa lenge igjen. Men dog... Timene gikk og vi ble sjekket opp og ned i diverse veisperringer, militaere og politi med STORE maskingevaer (veldig ekkelt). Til slutt ankom vi Sungai Kolok (grensebyen) og det viste seg da aa vaere kun fem minutter til grenseovergangen stengte.

Herregud, scenen som her utspilte seg skulle vaert filmet. (Som tatt ut av en komedie fra aattitallet!). Alle fire med masse sekker og drit kommer halsende inn paa Thailands grensepost for aa "sjekke ut" av Thailand. Dette tok i allefall tre minutter! Saa baerte det videre, skoene til Marius gikk i stykker og Line kolapset. Vi falt omtrent inn paa grensekontoret paa Malaysisk side og fikk en del rare blikk. Med store smil og sjarmen paa maks saa klarte vi jaggu aa faa dem til aa jobbe litt overtid. Saa var det bare aa stille klokken en
Klatring 2Klatring 2Klatring 2

Kristine.
time frem og sette de forste fotstegene paa Malaysisk jord. (Definitivt et lite steg for menneskeheten, men et stort skritt for oss!!!!)

Vi fikk heldigvis praiaet en drosje (med en badmington spillende sjaafor), som velvillig hjalp oss baade til minibanken og til havnebyen, Kuala Besut, som vi skulle ta baat fra tidlig neste morgen. Fra grensen til havnebyen tok det enda 1,5 timer... Puh, var litt lei av transportmidler da vi endelig kom frem. Men frem kom vi og billetter til baaten ble kjopt. Saa var det aa finne seg et sted og sove litt. Slitne og trette dumpet vi bare inn paa forste og beste sted (Nan's guesthouse). Her ble det firemannsrom med gekkoer og biller. (De som kjenner Line kan jo tenke seg hvilken laat pipa fikk!!!!)
Velvel, etter et par timer med sovn var det opp til hanegaling og apehyl, saa bar det rett til brygga. En time senere var vi paa etterlengtede Perenthian Island!

Da vi gikk i land paa stranden ved Abdul's Bungalow var hele den dumme transportetappen fra dagen foer ute av tankene vaare. Vi maatte virkelig klype oss i armen opptil flere ganger, og ja vi var vaakne og vi befant
Klatring 3Klatring 3Klatring 3

Marius (snart paa toppen).
oss i PARADIS!!!!!!!!!!!!! Herregud, kommer ennaa ikke helt over hvor fantastisk det var der! Vi fikk oss en liten bungalow med vifte (det eneste som var ledig) i andre rekke paa stranden, saa var det rett uti vannet. Fantastisk snorkling! Masse fisk og krystallklart vann. Restene av dagen tilbragte vi paa den kritthvite stranden med myk og deilig sand og palmesus , AHHHhhh!

Dagen etter flyttet vi til New Coco Hut Chalet, her fikk vi frontside store bungalower med AC. Folte oss som konger og dronninger! Kl tolv dro vi ut med Seahorse dykkesenter for aa dykke i Malaysia for forste gang. Vi hoppet uti og saa masse fine fisker og Bamboosharks. Paa slutten av dykket saa vi en kjempestor og sint Triggerfish (disse angriper), saa da rygget vi fort unna. Ikke den helt beste sikten, da monsoontiden akkurat var over. Saa det ble med det ene dykket. Tilbrakte resten av dagen paa stranden. Dagen etter bar det rett inni jungelen og over til andre siden av oya for aa snorkle. Her hadde vi hoert det var mulig aa se hai! Og jaggu ble det ikke hai med en gang vi hoppet uti, saa mange og store Blacktip reefsharks. Fantastisk!

Vi tilbragte nok en natt paa Coco hut, saa var det igjen dags for aa roere paa seg. Neste stopp var Tioman som vi hadde hoert saa mye bra om!

Vi kom oss tilbake til Kuala Besut og var klare for aa dra til Kota Baru for aa shoppe litt og saa hoppe paa nattbussen til Mersing, men da viste det seg at baade busser, fly og tog var fullbooket. Det var slutten av en public holyday, jippi. Lettere oppgitte satt vi utenfor travelagencien og svettet. Saa kom reisebyraamannen paa en god ide, vi kunne jo leie en taxi.... Saa da gjorde vi like gjerne det. Tenkte at seks timer i taxi ikke var noe i forhold til forrige tur. Glade og fornoyde var vi i allefall til vi fikk se taxien. Var ikke akkurat aarets modell. (Nissan bluebird 1982, sier Marius).

Turen startet med en aldri saa liten svipptur rundt i sjaaforens nabolag, han maatte si hadet til barna og kona, sa brakte det los. Jeg mener brodrene Solberg kan bare gaa aa legge seg! Sjaaforen traakket gassen i baann og stoppet ikke for noe. Saa det gikk med en varan (kadonk kadonk) og en
Busskur i Hat YaiBusskur i Hat YaiBusskur i Hat Yai

Trodde vi nermet oss slutten her... Men nei da!
katt (mjauuu kadonk). Vel aatte timer senere (som egentlig bare skulle vaere seks) ankom vi Mersing. Utslitte etter aa ha sittet aa klamret oss fast pga av raakjoringen. Denne turen er heretter kalt for "Rally Malaysia 07".

Etter denne turen gikk jeg ned for telling, flatet helt ut og saa og si bodde paa do. Folte jeg svevde mellom liv og dod. Har aldri vaert saa daarlig for. De andre fikk seg litt middag paa seven eleven, noe lignende Mr. Lee nudler (same same, but different).

Klokken ti neste morgen sto vi friske og raske (ikke jeg, for jeg var fortsatt daarlig) paa brygga, klare for aa komme oss til Tioman. Droye to timer senere gikk vi i land paa det som vi trodde var nok en paradis-oy, men Lonely Planet-guiden hadde nok rett med at folk kom hit for det som var under vann, ikke det som var over. (Den linjen hadde ikke vi faatt med oss...)

Etter anbefaling fra Gunn(en dykker-instruktor vi traff i Egypt, som har jobbet paa Tioman i tre aar) skulle vi hoppe av baaten gaa til hoyere og sporre etter Eddi. Han skulle ha noen fine rom til en billig penge.
Luksus... inkl. gekko og biller!Luksus... inkl. gekko og biller!Luksus... inkl. gekko og biller!

Gutta i shades paa Nan's Guesthouse
Vi fant Eddi og Marius, Erlend og Line ble med han for aa se paa rom. Tre misfornoyde fjes dukket opp en time senere (det maa vel sies at det var Line som var minst fornoyd, hun hatet stedet fra starten av ). Men vi endte i allefall opp hos Eddi. Vi fikk hver vaar bungalow med AC. Jeg for min del syns rommet var helt OK, selvom det var enkel standard (ingen vask paa do bl.a).

For aa komme oss til Eddi's maatte vi krysse en liten elv, og her bodde store Monitor Lizzards, eller varaner som det heter paa norsk. Disse saa mindre hyggelige ut, men gjorde ikke en flue fortred. Se bilde!

Dag nummer to paa Tioman var det dykking, Marius og jeg dro ut med Azmi divers (Gunn's tidligere arb.plass) og da kom Lonely Planet setningen til sin rett! Hadde det beste dykket hittil. Vi hoppet uti med en sikt paa 20m pluss og det foerste som motte oss var en gjeng med Cuttlefish (blekkspruttype - ser ut som flyvende teppe). Det var rundt 15 stykker av dem. Virkelig stor opplevelse. Saa kom det en skilpadde padlende, (Marius fikk veldig bra film av den),
Perenthian islandPerenthian islandPerenthian island

Paradis!!!!!!!!!!!!!!!!!!
videre Trigger fish, nakensnegler og masse annet fint. Vi ble helt overveldet! Tror jeg kan si at dette var det beste dykket noensinne... Dykk nr 2 var ikke like begivenhetsrikt, men veldig bra det ogsaa. Resten av dagen slappet vi av paa stranden. Til middag (BBQ shrimp og squid) delte Marius og jeg en flaske hvitvin, nammm!

I dag vaaknet vi opp og dro rett ut for aa dykke igjen. To veldig bra dykk. Line og Erlend stakk fra oss (Line hatet saa innmari at hun bare bestilte billetter til KL med fly uten aa snakke med oss foerst), saa de er vel i Kuala Lumpur naa da... Marius og jeg tok baaten inn til Mersing igjen, hvor vi naa sitter aa skriver blogg.

I morgen tidlig drar vi en tur til Singapore med buss. Blir der en dag foer vi drar til Kuala Lumpur - turister paa hoyt nivaa, oppleve mest mulig paa kortetst mulig tid 😊

Paa torsdag gaar turen til Bangkok igjen, siste krampetrekning med turist-ting og shopping foer flyet gaar hjmover natt til lordag..

Skal aerlig talt bli godt aa komme hjem igjen!!! Savner dere og sengen min! Usikkert om det blir mer blogging, men den som venter den faar se...

Taxien vaar.Taxien vaar.
Taxien vaar.

I denne satt vi i 8 -aatte timer!
Tioman!Tioman!
Tioman!

Her er den OK bungalowen vaar.
Varan, dritstor!!!Varan, dritstor!!!
Varan, dritstor!!!

Disse gikk fritt paa Tioman..
DykkebaatenDykkebaaten
Dykkebaaten

Slik gaar nu dagan...(Azmi til venstre)

Tot: 0.114s; Tpl: 0.015s; cc: 13; qc: 23; dbt: 0.0761s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb