Vang Viengista

September 30th 2006
Published: September 30th 2006

BussissaBussissaBussissa

Matkalla Phonsavanista Vang Viengiin. Karaokevideot pauhaavat taysilla - seisova nainen ei ole esiintymisvuorossa vaan yrittaa nahda tielle ettei pahoinvointi iske. Oikealla istuvan miehen sylissa on ase.
Matka on jatkunut Luang Prabangista Phonsavanin kautta Vang Vieng nimiseen kylaan. Oleskelumme Luang Prabangissa venahti paivalla aiotusta Katjan flunssan ja molempia vaivanneen yleisen aamu-unisuuden vuoksi. En ymmarra miten onnistuin raahaamaan itseni kesalla toihin aamuyon tunteina, kun nyt ei millaan meinaa jaksaa nousta klo seitseman jalkeen lahtevaan bussiin.

Laosissa bussit lahtevat aikaisin aamulla, koska lyhyetkin matkat kestavat tunteja. Parin sadan kilometrin matka voi helpostikin kestaa 8-9 tuntia. Bussit on usein vanhoja, mutta ainakin tahan mennessa ne ovat tuoneet meidat turvallisesti perille. Tiet ovat hyvin mutkaisia ja joskus myos toyssyisia. Paikalliset tuntuvat lahes poikkeuksetta karsivan matkapahoinvoinnista. Jokaisella bussimatkalla olen paassyt todistamaan, kuinka joku voi pahoin ja oksentaa ulos bussin ikkunasta tai yleisesti busseissa jaossa oleviin pieniin muovipusseihin. Lapset tuppaavat antamaan ylen suoraan syliinsa. Tarkkailun tuloksena voin raportoida, etta laoslaiset syovat paaasiassa riisia.

Kuten jo aiemmassa kirjoituksessani mainitsin, niin Phonsavanin vierailumme syyna olivat mystiset ruukut. Ruukkujen tarkkaa tarkoitusta ei ole taysin voitu selvittaa. Arkeologit ovat arvelleet niiden olleen joko hautauurnia tai ruokavarastoja. Kivesta hakattuja ruukkuja on alueella tuhansia, ja suurin niista painaa useita tuhansia kiloja. Ruukkujen lisaksi alueella on tonneittain USAn pommikoneistaan pudottamaa rautaa. Rajahtamattomia pommeja loytyy edelleen paljon, ja vuosittain niiden vuoksi kuolee yli 100 ihmista. Kaydessamme katsomassa pommien synnyttamia kraatereita
PommiPommiPommi

Yksi lukuisista rajahtamattomista pommeista.
automme ajoi melkein mudasta esiin kaivautuneen rajahtamattoman pommin ylitse. Lahelta liippasi! Alueella voi joka puolella nahda pommien osia ja muuta sotaromua. Eraassa Hmong-kansan kylassa näimme jopa pommien osien paalle rakennettuja taloja. (Lisäsin tohon näimme sanaan ä-pisteet jälkikäteen, kun ilman niitä tekstistä saattoi saada hieman härskin vaikutelman...)

Phonsavanista tulimme sitten Vang Viengiin, turistien valloittamaan pikkukylaan. Kyla sijaitsee kauniilla alueella joen varrella kalkkikivikallioiden juurella. Tanne tullaan viettamaan rentouttavaa lomaa, katsomaan kauniita maisemia, harrastamaan vesiurheilulajeja ja seikkailemaan luolissa. Me olemme onnistuneet vasta rentoutumaan ja katsomaan maisemia. Vesiurheilu ja luolaseikkailu ovat viela edessa pain. Tarkoitus on kokeilla myos niita.

Vang Viengissa rentoutumiseen kuuluu mm. lohoilya ravintoloiden tarjoamilla patjoilla ja tyynyilla, elokuvien ja lansimaisten televisio-ohjelmien katselua samaisilla lohopaikoilla seka pitsojen, hampurilaisten ja sandwichien ahmimista. Kylla reissaaminen on sitten rankkaa!

Tama paikka on myos kuuluisa siita, etta taalla saa lahes joka ravintolasta ties milla terastettyja ruokia ja juomia. Joka puolella voi menuista lukea, etta tarjolla on "iloisia" annoksia. No niita en voi sen kummemmin kommentoida, silla seikkailun- ja kokeilunhaluni ei ihan niin pitkalle ulotu... Olen vissiin tosikko =)

Vang Viengissa vierahtanee viela paiva jos toinenkin ennen siirtymista Laosin paakaupunkiin Vientianeen. Onneksi viisumissa on viela lahes kaksi viikkoa jaljella, joten emme joudu turhia kiirehtimaan.

Lopuksi haluan viela onnitella serkkuani Johannaa ja hanen puolisoaan Jaria perheenlisayksen johdosta. Onnittelut myos tuoreille isovanhemmille ja sedalle.

Terveisia YhdysvalloistaTerveisia Yhdysvalloista
Terveisia Yhdysvalloista

Usan kylvamasta raudasta rakennettu piha-aita
Plain of JarsPlain of Jars
Plain of Jars

Ruukkuja

kannellinen ruukku

Tot: 0.149s; Tpl: 0.009s; cc: 25; qc: 103; dbt: 0.0989s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb