109.den - Tad Lo, Pakse


Advertisement
Laos' flag
Asia » Laos » South » Tat Lo
December 24th 2012
Published: April 1st 2013
Edit Blog Post

V noci bola riadna kosa,sprchu som radsej nedal i ked bola tepla ale bola mimo bungalovu,tak som tu zimu riskovat nechcel moc.

Rano ma zobudil volaky pako co furt volaco vyhukoval do megafonu,trvalo to hodinu. Tak som sa o 7/00 pobral nastartovat motorku. Ta ma uz cakala pripravena pri bungalove. Na noc mi ju majitel skoval do ohradky pod svojim bungalovom. Normalne chytila na supu,ale vzdy ked som pridal plyn zhasla,toto sa opakovalo asi 4x,potom ani netukla. Chvilu som rozmyslal kde moze byt chyba. Urcite studeny motor. Spravil som dalsi startovaci pokus,nabehla,cul som ju uz len tak nechal nastartovanu a chvilu cakal nech sa ohreje.

Na ranajky som zakotvil v mamas restike. Jasne,ze mi zas donisli nieco uplne ine nez som si objednal. Polievka s kuratom a zeleninou,opat mega porcia,som to ani cele nezjedol. Baba nemala vydat z 50kk,tak som siel vedla do obchodu a kupil vodu. Tu tiez problem s peniazmi,nakoniec mi dali same drobaky,mam cul poriadne napraskanu buksu. Prachy na vidanie zhanali tusim od kazdeho clena rodiny.

Laosania su fakt divny ludia,uplne na mna niektory zahlidaju,jak keby som bol zlodej alebo co,taketo skusenosti ,co som sa bavil aj s inymi turistami maju aj oni. Ale zas sa im niektorym ani necudujem,tu v tej komunistickej krajine nemaju ziadnu buducnost. Od rana do vecera makaju na poli,v restike a a furt toto kazdy den dokola. Ziju v strasnych podmienkach aspon tieto odlahle dedinky co som videl. Zaplat panboh ,ze som odtial odkial som.

Po ranajskach som sa pobral uz so zohriatou motorkou k poslednemu vodopadu Tad Soung. Este som cestou odbocil do volakej dedinky. Tam ma uz cakalo kopa deti,spinavy,valali sa po zemi a natrcene ruky. Zebrota zasrana. Som to hned zvrtol a znechuteny som padil k vodopadu. da sa ist k nemu aj pesi,taka mensia tura z Tad la,cesta je dobre znacena,nemalo by sa dat zabludit,teda aspon tie kusky co som videl. Prechadzal som dalsiou dedinou,zastavil sa foto pauzu a uz ma aj odchytaval jeden laosan,ze si tu mozem nechat motorku a vyslapat to k vodopadu. Sa mi zdal podozrivy tak som siel s motorkou az na vrch vodopadu. Tu je uz budka a vyberaju parkovne. Som mu chcel dat prachy len do vacku,ale odmietol to. Nevim ci ich tu stat kontroluje ci davaju listky a bal sa abo co.Mozno bol len poctivy.haha to asi tazko. Dostal som listok na 5kk. Vodopad nic moc,malo vody,som si ho pochodil ,nadherny vyhlad. Deti tu z vody nieco lovoli,zelene sisku abo co to bolo. Ako tomu byva opat ma chytilo volanie prirody,tak som frisko upaloval nazad na wc. Bolo to len tak tak. Dole pod vodopad sa mi potom uz nechcelo ist,aj tak dole padal len maly potocik.

Odtialto som siel smer Pakse. Sice je dnes super pocasie,slnicko a teplo ale v dialke sa crtaju opat mracna,tak to serem,nechcem dopadnut ako vcera,ide sa dom.

Krajina bola rovnaka ako vcera,dedinky,policka a v dialke hory. zastavil som sa pri jednom dome kde susili kavu. Su to zelene bobulky,niektore su aj cervene.Pekne to vyzeralo.Asi 60km pred Pakse som na lavej strane zbadal tabulu Home coffe,zabocil som tam. Miestna rodina ukazuje ako sa robi kava,komplet od zberania az po mletie. da sa tu aj prespat a pomahat im. jeden chalan tu aj spal co som ho tu stretol,vraj parada. Robia aj neaku tour za 15kk. keby to vim,tak si cas rozlozim inak a ostal by som tu na noc. dalej tu robili ukazku vyroby textilnych veci,predavali tu caj,oriesky.Tie som si kupil,fakt vynikajuce. Dal som si aj green tea,k nemu mi dali uz spominane oriesky a banany (obe veci free).Chcel som kupit aj kavy ale mal to balene len po 0,5kg,to bolo vela. Francuz co tu je vravel,ze sme sa uz stretli na don dete ale nepamatam si ho. V laose je kopa francuzov.

Vcera som v Tad Lo stretol cecha. pendluje medzi laosom,kambodzou a vietnamom uz rok. Teraz bol doma,vsetko predal a cul si tu chce otvorit niekde hostel. V kambodzi robil len za ubytko a stravu. clovek na cestach veru stretne roznych ludi.

Odtialto som pokracoval fakt uz k poslednym vodopadom Phaxam. Prebehol som odbocku ale len o par metrov,tak v pohode vratenie sa na spravnu stopu. Tento bol tiez fajn. Zistujem,ze ma skor zauimaju mensie vodopady a nie iba take obrovske ako bol Tad fan. Bolo tu dost deti co predavali oriesky a zrejme mandle. Som to kostoval ale nevedel som to identifikovat. Pri vodopade piknikovali laosania. Zas tu bol turisticky bus z thajska. V areali sa nachadza aj ethnologi village. Su tu rozne domceky v akych byvaju domorody laosania. Kazda etnika tu ma svoj domcek.

Z vodopadu uz smer pakse,v palne nebola ziadna zastavka ale dochadzal mi benzin.Dufal som,ze mi to vydrzi ale asi 20km pred domovo som to opat nevydrzal s nervami a radsej dotankoval. Zastal som v miestnom obchodiku,dosla zenska a zo sudu mi nacapovala za 5kk. Nevim kolko to bolo litrov,bo zenska len zobrala hadicu,strcila do sudu a uz to tieklo.

Cestou som sa zastavil na kavovej plantazi. Kukol kriky,vysypane kavove plody na zemi,odfotil som sa na vreciach plnych kavy s domacimi a siel dalej. Konecne normalni domaci laosania,este ma ponukali aj s jedlom.

Pred Pakse posledna zastavka v tovarni na kavu DAO. Vratnik ma pustil len do vonkajsieho arealu,ludia tu davali vysusene zrnka do vriec a tie nakladaly na auta. Niektory s velkymy hrablami prehrabavali zrnka na ploche ako som vytiahlo fotak hned prerstali robit a zacali mi mavat.

Cesta pred pakse bola lemovana predavacmi paskovanych malonov,fakt ich tu bola kopa. Zastavil som sa este v sabaday 2 GH,kupil listok do vientiane a siel odovzdat motorku. Vianoce stravim premierovo v sleeper buse.

Motorka odovzdana bez problemov,najazdil som 235km za dva dni. Skoda pocasia,mohlo toho byt viac. Nabuduce ak si budem brat motorku tak uz len semi,neni to ziadna veda na tom jazdit a este sa na tom da dobre usetrit benzin.

Zobral som batoh a siel do sabaday 2 Gh kde mi ponukli free sprchu ak si u nich kupim listok na bus. Ponukaju to kazdemu. Parada aspon som spravil ocistu,zuby,holenie a ostatne tie veci co sa robia v sprche.

Mal som kopu casu,tak som siel na postu poslat pohladnice. Cestou som stretol dalsieho francuza,takeho starsieho,som ho navnadil na pozicanie motorky,sa to urcite oplati viac nez tour. Tour aj listky na bus maju vsade za rovnake ceny. Ziadna konkurencia. Na poste sa lepia znamky lepom,tak som sa riadne od toho zababral. V miestnom shoping centre som chcel kupit tricko za 2eura ale vsetko mini velkosti. Skoda. V potravinach kupena voda a neake keksi,opalovaci krem som nenasiel. Odtial som siel na svoj obrubnik,vybavenie mailov,skype s mami.

Na veceru som si dal laoske jedlo,ryza v prti kosiku,mlete koreniste maso,uharok,rajcina,salat a este super stiplava feferonka.Toto vsetko som zapijal ananasovym sejkom. Pri plateny ma chceli natiahnut o 5kk,nemali vo vsetkych cennikoch pomenene ceny.To je ale ich chyba,nakonec uznali svoju chyba a vratili mi 5kk. maju si to pomenit vsade a nie len v dvoch.

Na ubytku uz len cakanie na bus.Dvom babam odporucam don det,chceli ist na ten druhy ostrov. Jeden chalan tu kupil melon len za 5kk,aj recepcny bol z toho vyvaleny,ze aky super obchod spravil.Neako ma zacinaju boliet oci,neviem ci z tej jazdy aby na mna nieco zas lezie. Recepcny tu nema rad izraelcov,su to totalny ignoranti a vobec su neni spolocensky. Inak staff je tu vpohode,jednozncen toto ubytko odporucam.

Konecne dosol pre nas minivan.Idu este 2 europanky a 3 laosanky.Neaka rodina majitela. Minivan nas prepravil na bus stanicu,tu uz cakal bus,odchadza az o 45 min.Sok v buse. Postel 1,2m siroka pre dvoch ludi. nastasite moj sused sa takticky presunul na ine volne lozko,takze 1/2 cesty som mal cele lozko pre seba. Ale cestou ku mne nasackovali ineho laosana.Pekny darcek do postele teda. Som sa ani pohnut nemohol.Uplne sme boli na sebe natlaceny. Moc som sa teda nevyspal

naklady

voda 1,5l - 5kk
polievka s kuratom a zeleninou - 12kk
parkovne vodopad tad soung - 5kk
oriesky - 10kk
green tea asi 1l - 10kk
bageta sa kur.masom - 10kk
laoske jedlo - 20kk
ananasovy sejk - 7kk
pohladnice 4x - 8kk
znamky 4x - 44kk
semi motorka 2dni - 140kk
benzin asi 0,5l - 5kk
vodopad phaxouam + parkovne - 5 + 3kk
nakup - 12kk
zmrzmlina 1 kopcek - 2kk
sleeper bus pakse - vientiane - 170kk

fotky
http://minus.com/lw7H84lgpfTF9


Advertisement



Tot: 0.058s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0334s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb